Julkisyhteisön markkinointi : Case: ESR-nuorisotakuuprojekti Pohjanmaalla
Koivisto, Matti (2018-04-09)
Julkisyhteisön markkinointi : Case: ESR-nuorisotakuuprojekti Pohjanmaalla
Koivisto, Matti
(09.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Markkinoinnin monet muutokset näkyvät julkisyhteisön organisaatioiden markkinointi-toimenpiteissä, ja sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä työkalu useisiin organisaatioihin ja virastoihin. Tärkeämpää kuin keskitetyn tuotteen kilpailuedun löytäminen on elämysten tarjoamiseen keskittyminen myös julkisyhteisön organisaatioiden markkinoinnissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnin muutoksia ja sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten perinteistä markkinointia ja sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää julkisyhteisön markkinoinnissa. Tutkimuksen tarkastelu keskittyi uusien markkinointimahdollisuuksien tuottamisen ohella selvittämään, mitä sosiaalisen median kanavia julkisyhteisön organisaatiossa voidaan käyttää. Aihetta lähestyttiin Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ESR-nuorisotakuuprojektin tarkastelulla.
Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, ja aineisto kerättiin raporteista, mediajulkaisuista, muistioista ja projektin aikana tehdyistä havainnoinneista. Tutkimukseen käytiin tarkemmin läpi ESR-nuorisotakuuprojektissa toteutetut erilaiset kampanjat, joista valittiin lähemmin tarkasteltaviksi Takuulla hyvää pop up -kauppakampanja ja kampanjasta tehty video sekä Sanssi-kortti The Movie-video, jotka molemmat julkaistiin YouTubessa. Projektissa haluttiin markkinoinnin avulla synnyttää asiakkaissa tunnesiteitä, joilla saatiin yhdistettyä organisaatio ja asiakkaat. Tarkoituksena oli 4E-mallin mukaisesti, että asiakkaan kokemaa tilannetta tai kampanjaa vahvistettaisiin nuorisotakuuseen sisältyvällä arvolupauksella. Pop up -kauppakampanja tuotiin asiakkaiden luokse eikä heidän tarvinnut tulla TE-toimistoon. Samalla tavalla kampanjasta tehty YouTube-video hyödynsi 4E-mallia, jolloin siirryttiin fyysisestä paikasta verkkoon. Tällöin sanomaa pystyttiin viemään eteenpäin ajasta ja paikasta riippumatta. ESR-nuorisotakuuprojektin tärkein päämäärä, näkyvyyden luominen nuorisotakuulle, saavutettiin erittäin hyvin tuloksin. Lisäksi onnistuttiin levittämään nuorisotakuuseen liittyvää tietoa kaikille Pohjanmaan alueen toimijoille ja kasvattamaan nuorten sekä yritysten kiinnostusta nuorisotakuuta kohtaan.
Paljon keskustelua herättäneen ESR-nuorisotakuuprojektin toteutumisesta saatiin positiivisia tuloksia. Yksi tärkeä työkalu nuorisotakuun toteuttamiseksi oli Sanssi-rekrytointituki, jota hyödynnettiin myös projektin markkinointitoimissa. Markkinoinnin ja sosiaalisen median erilaisilla keinoilla pystytään vaikuttamaan asiakkaisiin ja heidän asenteisiinsa ja saamaan heidät kiinnostumaan organisaation tuotteista ja palveluista.
Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, ja aineisto kerättiin raporteista, mediajulkaisuista, muistioista ja projektin aikana tehdyistä havainnoinneista. Tutkimukseen käytiin tarkemmin läpi ESR-nuorisotakuuprojektissa toteutetut erilaiset kampanjat, joista valittiin lähemmin tarkasteltaviksi Takuulla hyvää pop up -kauppakampanja ja kampanjasta tehty video sekä Sanssi-kortti The Movie-video, jotka molemmat julkaistiin YouTubessa. Projektissa haluttiin markkinoinnin avulla synnyttää asiakkaissa tunnesiteitä, joilla saatiin yhdistettyä organisaatio ja asiakkaat. Tarkoituksena oli 4E-mallin mukaisesti, että asiakkaan kokemaa tilannetta tai kampanjaa vahvistettaisiin nuorisotakuuseen sisältyvällä arvolupauksella. Pop up -kauppakampanja tuotiin asiakkaiden luokse eikä heidän tarvinnut tulla TE-toimistoon. Samalla tavalla kampanjasta tehty YouTube-video hyödynsi 4E-mallia, jolloin siirryttiin fyysisestä paikasta verkkoon. Tällöin sanomaa pystyttiin viemään eteenpäin ajasta ja paikasta riippumatta. ESR-nuorisotakuuprojektin tärkein päämäärä, näkyvyyden luominen nuorisotakuulle, saavutettiin erittäin hyvin tuloksin. Lisäksi onnistuttiin levittämään nuorisotakuuseen liittyvää tietoa kaikille Pohjanmaan alueen toimijoille ja kasvattamaan nuorten sekä yritysten kiinnostusta nuorisotakuuta kohtaan.
Paljon keskustelua herättäneen ESR-nuorisotakuuprojektin toteutumisesta saatiin positiivisia tuloksia. Yksi tärkeä työkalu nuorisotakuun toteuttamiseksi oli Sanssi-rekrytointituki, jota hyödynnettiin myös projektin markkinointitoimissa. Markkinoinnin ja sosiaalisen median erilaisilla keinoilla pystytään vaikuttamaan asiakkaisiin ja heidän asenteisiinsa ja saamaan heidät kiinnostumaan organisaation tuotteista ja palveluista.