Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä päiväkodissa
Toljander, Monika (2018-04-10)
Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä päiväkodissa
Toljander, Monika
(10.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimus selvitti lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista päiväkodissa. Päätutkimuskysymykset olivat, minkälaiseksi lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat määrittävät lapsen aggressiivisen käyttäytymisen, minkälaisia valmiuksia lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat kokevat osaavansa tai tarvitsevansa lisää aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa ja miten lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat kokevat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen olevan yhteydessä heidän työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Turussa ja Turun seudulla ja siihen osallistui 148 lastentarhanopettajaa ja lastenhoitajaa. Aineisto käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla. Ohjelman avulla tehtiin ryhmävertailuja ja tarkasteltiin erilaisia yhteyksiä ja eroja vastaajien välillä.
Vastaajat kokivat lapsen aggressiivisen käyttäytymisen olleen melko yleistä ja heidän määrittelynsä lapsen aggressiivisesta käyttäytymisestä kuvasi hyvin paljon teoriassa esille tulleita kuvauksia. Lastentarhanopettajat toimivat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa rauhallisemmin, vievät lapsen muualle tai poistavat paikalta sekä keskustelevat lapsen kanssa useammin kuin lastenhoitajat. Myös vähemmällä työkokemuksella olevat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat ottavat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen syliin tai pitävät hänestä kiinni useammin kuin pidemmällä työkokemuksella olevat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat. Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat kokivat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen merkittävästi heikentävän heidän työssä jaksamistaan ja työmotivaatiotaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Turussa ja Turun seudulla ja siihen osallistui 148 lastentarhanopettajaa ja lastenhoitajaa. Aineisto käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla. Ohjelman avulla tehtiin ryhmävertailuja ja tarkasteltiin erilaisia yhteyksiä ja eroja vastaajien välillä.
Vastaajat kokivat lapsen aggressiivisen käyttäytymisen olleen melko yleistä ja heidän määrittelynsä lapsen aggressiivisesta käyttäytymisestä kuvasi hyvin paljon teoriassa esille tulleita kuvauksia. Lastentarhanopettajat toimivat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa rauhallisemmin, vievät lapsen muualle tai poistavat paikalta sekä keskustelevat lapsen kanssa useammin kuin lastenhoitajat. Myös vähemmällä työkokemuksella olevat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat ottavat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen syliin tai pitävät hänestä kiinni useammin kuin pidemmällä työkokemuksella olevat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat. Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat kokivat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen merkittävästi heikentävän heidän työssä jaksamistaan ja työmotivaatiotaan.