Opetuksen järjestäminen tietosuoja-asetuksen mukaisena henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena
Hannula, Henriikka (2018-04-10)
Opetuksen järjestäminen tietosuoja-asetuksen mukaisena henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena
Hannula, Henriikka
(10.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
EU:n yleinen tietosuoja-asetus tulee sovellettavaksi 25.5.2018. Oppilaitosten toiminta edellyttää, että ne voivat käsitellä oppilaiden tai opiskelijoiden henkilötietoja. Henkilötietoja voidaan käsitellä niiden lakisääteisen tehtävän, eli opetuksen järjestämisen, toteuttamiseksi. Se, mitä opetuksen järjestäminen tässä yhteydessä merkitsee, on kuitenkin epäselvää. Oppilaitosten käytännöt ovat tästä syystä muotoutuneet osin henkilötietolainsäädännöstä poikkeaviksi. Myös digitalisaatio on vaikuttanut asiaan.
Vaikka oppilaitosten näkökulmasta relevanteimmat henkilötietojen käsittelyä koskevat vaatimukset ja edellytykset ovat jo olemassa, tietosuoja-asetus kytkee oppilaitosten harjoittaman käsittelyn entistä tiukemmin opetuksen järjestämiseen. Samalla se tekee opetuksen ja koulutuksen järjestäjät tilivelvollisiksi oppilaitoksissa harjoitetusta henkilötietojen käsittelystä. Tutkielma arvioi, miten opetuksen järjestäminen henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena vaikuttaa käsittelyn lainmukaisuuden edellytyksiin ja niiden ulottuvuuteen. Opetuksen järjestämisen käsitteellisen sisällön katsotaan määräytyvän oppilaitoksille erityislainsäädännössä ja opetuksen järjestämistä koskevissa suunnitelmissa asetettujen tehtävien perusteella. Henkilötietojen käsittely katsotaan lainmukaiseksi ainoastaan siinä laajuudessa, kuin mitä tällaisten tehtävien toteuttamiseksi on välttämätöntä.
Tutkielman johtopäätökset ovat oppilaitosten näkökulmasta ongelmallisia. Reaalimaailmassa niiden harjoittama henkilötietojen käsittely jää helposti niin sanotusti harmaalle alueelle varsinkin silloin, kun opetuksen järjestämistä tuetaan erilaisten sähköisten palveluiden avulla.
Vaikka oppilaitosten näkökulmasta relevanteimmat henkilötietojen käsittelyä koskevat vaatimukset ja edellytykset ovat jo olemassa, tietosuoja-asetus kytkee oppilaitosten harjoittaman käsittelyn entistä tiukemmin opetuksen järjestämiseen. Samalla se tekee opetuksen ja koulutuksen järjestäjät tilivelvollisiksi oppilaitoksissa harjoitetusta henkilötietojen käsittelystä. Tutkielma arvioi, miten opetuksen järjestäminen henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena vaikuttaa käsittelyn lainmukaisuuden edellytyksiin ja niiden ulottuvuuteen. Opetuksen järjestämisen käsitteellisen sisällön katsotaan määräytyvän oppilaitoksille erityislainsäädännössä ja opetuksen järjestämistä koskevissa suunnitelmissa asetettujen tehtävien perusteella. Henkilötietojen käsittely katsotaan lainmukaiseksi ainoastaan siinä laajuudessa, kuin mitä tällaisten tehtävien toteuttamiseksi on välttämätöntä.
Tutkielman johtopäätökset ovat oppilaitosten näkökulmasta ongelmallisia. Reaalimaailmassa niiden harjoittama henkilötietojen käsittely jää helposti niin sanotusti harmaalle alueelle varsinkin silloin, kun opetuksen järjestämistä tuetaan erilaisten sähköisten palveluiden avulla.