Työnantajan houkuttelevuus työntekijämarkkinoilla : Työnantajabrändäyksen ja rekrytoinnin merkitys
Vilkko, Sanna (2018-04-24)
Työnantajan houkuttelevuus työntekijämarkkinoilla : Työnantajabrändäyksen ja rekrytoinnin merkitys
Vilkko, Sanna
(24.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Kilpailu osaavista työntekijöistä on kiristynyt monilla eri aloilla. Työmarkkinoiden demografinen muutos ja globalisaatio sekä uusien teknologia-alojen kehitys on muuttanut käytettävissä olevan työvoiman määrää. Kysyntä lahjakkaista ja osaavista työntekijöistä on kiristynyt, kun samaan aikaan sosiaaliset ja väestötieteelliset tekijät ovat vähentäneet käytettävissä olevaa työvoimaa. Samaan aikaan kun työmarkkinat muuttuvat, myös rekrytointimenetelmät ja rekrytointikäytännöt muuttuvat. Yritysten täytyykin kilpailluilla työmarkkinoilla miettiä, miten itse voi erottautua myös rekrytoinnin keinoin, jotta saavutettaisiin osaavia ja yritykseen sopivia työntekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida sitä, miten työnantajabrändäyksellä ja rekrytoinnilla voidaan vaikuttaa työnantajayrityksen houkuttelevuuteen työntekijämarkkinoilla. Tutkimuksen alakysymyksiä ja osaongelmia ovat, mistä elementeistä työnantajabrändi muodostuu ja mitä houkuttelevuutta lisäävään työnantajabrändäysprosessiin kuuluu, mistä elementeistä muodostuu houkuttelevuutta parantava rekrytointiprosessi ja rekrytointiviestintä sekä miten rekrytointi ja rekrytointiviestintä kytkeytyvät työnantajabrändiin ja työnantajabrändäykseen.
Tämän tutkimuksen tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tarkoituksena oli saada haastatteluiden pohjalta monipuolisia ja rikkaita näkemyksiä tutkimusaiheesta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea HR-alan asiantuntijaa, jotka valikoituivat haastateltaviksi rekrytoinnin ja työnantajabrändäyksen asiantuntemuksen perusteella. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii työnantajabrändistä, rekrytoinnista, rekrytointiviestinnästä sekä työnantaja-brändäyksestä tehdyt aiemmat tutkimukset sekä muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rekrytoinnilla ja rekrytointiviestinnällä voidaan vaikuttaa työnantajabrändiin. Hyvä työnantajabrändi taas houkuttelee työntekijöitä yritykseen ja voi helpottaa rekrytointia. Työnantajabrändin ja rekrytoinnin suhde on ilmeinen. Tutkimus osoitti myös, että työnantajabrändäys on hyvin moninainen prosessi ja työnantajabrändiin vaikuttavat rekrytoinnin lisäksi monet muut tekijät, kuten kokemukset ja tiedot yrityksestä, muiden henkilöiden kokemukset ja yrityksen muu viestintä. Lisäksi erityisesti työntekijäkokemus eli yrityksen nykyisen henkilöstön kokemukset vaikuttavat työnantajabrändiin. Työnantajabrändäyksessä korostui tutkimuksen mukaan erityisesti rehellinen viestintä ja oikeanlaisen kuvan antaminen yrityksestä, jotta houkutellaan ja sitoutetaan sellaisia työntekijöitä, jotka sopivat yrityksen arvoihin ja kulttuuriin.
Tämän tutkimuksen tutkimusmetodina käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tarkoituksena oli saada haastatteluiden pohjalta monipuolisia ja rikkaita näkemyksiä tutkimusaiheesta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea HR-alan asiantuntijaa, jotka valikoituivat haastateltaviksi rekrytoinnin ja työnantajabrändäyksen asiantuntemuksen perusteella. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii työnantajabrändistä, rekrytoinnista, rekrytointiviestinnästä sekä työnantaja-brändäyksestä tehdyt aiemmat tutkimukset sekä muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rekrytoinnilla ja rekrytointiviestinnällä voidaan vaikuttaa työnantajabrändiin. Hyvä työnantajabrändi taas houkuttelee työntekijöitä yritykseen ja voi helpottaa rekrytointia. Työnantajabrändin ja rekrytoinnin suhde on ilmeinen. Tutkimus osoitti myös, että työnantajabrändäys on hyvin moninainen prosessi ja työnantajabrändiin vaikuttavat rekrytoinnin lisäksi monet muut tekijät, kuten kokemukset ja tiedot yrityksestä, muiden henkilöiden kokemukset ja yrityksen muu viestintä. Lisäksi erityisesti työntekijäkokemus eli yrityksen nykyisen henkilöstön kokemukset vaikuttavat työnantajabrändiin. Työnantajabrändäyksessä korostui tutkimuksen mukaan erityisesti rehellinen viestintä ja oikeanlaisen kuvan antaminen yrityksestä, jotta houkutellaan ja sitoutetaan sellaisia työntekijöitä, jotka sopivat yrityksen arvoihin ja kulttuuriin.