Sivistyspuolueen koulupolitiikkaa : Kansallisen Kokoomuksen suhtautuminen yhtenäiskoulu-uudistukseen vuosina 1963–1968
Salminen, Henri (2018-05-02)
Sivistyspuolueen koulupolitiikkaa : Kansallisen Kokoomuksen suhtautuminen yhtenäiskoulu-uudistukseen vuosina 1963–1968
Salminen, Henri
(02.05.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee Kansallisen Kokoomuksen suhtautumista yhtenäiskoulu-uudistukseen vuosina 1963–1968. Yhtenäiskoulu-uudistus oli yksi 1960-luvun tärkeimmistä uudistuksista ja osa hyvinvointivaltion rakentamista. Uudistus oli pinnalla kyseisinä vuosina, sillä eduskuntapuolueet ottivat kantaa tulevaan koulujärjestelmään ja aiheesta käytiin vilkasta keskustelua myös julkisuudessa. Tutkielma vastaa kysymyksiin, miten kokoomus suhtautui uudistamiseen yhtenäiskoulujärjestelmän pohjalta ja millä perustein kokoomuslaiset vastustivat tai kannattivat yhtenäiskoulua.
Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia ensisijaisesti Kansallisen Kokoomuksen puoluevaltuuston, puoluekokousten, eduskuntaryhmän ja toimikuntien pöytäkirjoista ja muista aineistoista. Toisen pääasiallisen lähdekokonaisuuden muodostavat valtiopäiväasiakirjat. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään keskeisten kokoomustaustaisten koulupoliitikkojen henkilökohtaisia arkistoja sekä kokoomuksen pää-äänenkannattaja Uuden Suomen pääkirjoituksia. Tutkimus perustuu metodologisesti lähdekriittiseen tarkasteluun, minkä lisäksi tutkimuksessa on huomioitu puoluehistorialliseen tutkimukseen liittyvää problematiikkaa.
Keskeinen tutkimustulos liittyy kokoomuksen kannanmuutokseen. Kokoomus puolusti rinnakkaiskoulujärjestelmän puitteissa tapahtuvaa uudistamistyötä alkuvaiheessa, sillä sen uskottiin tuottavan tuloksia nopeammin ja se sopi yhteen puolueen maltillisen reformipolitiikan kanssa. Puoluejohto tunnusti linjansa tappion syksyllä 1965, ja hyväksyi yhtenäiskoulun uudistuksen perustaksi vuoden 1966 alussa. Samalla puoluejohto piti kuitenkin kiinni maltillisesta uudistamisesta ja vanhoista periaatteistansa. Muutokseen johtivat yhteiskunnallinen kehitys, kansainvälistyminen ja poliittisten voimasuhteiden muutos, minkä seurauksena uudistuksen vastustamista ei enää pidetty kannattavana. Eduskuntaryhmässä vaikutti kuitenkin pieni oikeisto-oppositio, joka kannatti rinnakkaiskoulujärjestelmän puitteissa toteutettavia muutoksia vielä loppumetreillä.
Yksityiset oppikoulut olivat keskeisessä asemassa kokoomuksen koulupolitiikassa. Niiden aseman puolustamiseen kokoomus sai tukea Yksityisoppikoulujen Liitolta. Tutkielma avaa myös sitä, kuinka Yksityisoppikoulujen Liitto pyrki vaikuttamaan kokoomukseen uudistamisprosessin aikana.
Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia ensisijaisesti Kansallisen Kokoomuksen puoluevaltuuston, puoluekokousten, eduskuntaryhmän ja toimikuntien pöytäkirjoista ja muista aineistoista. Toisen pääasiallisen lähdekokonaisuuden muodostavat valtiopäiväasiakirjat. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään keskeisten kokoomustaustaisten koulupoliitikkojen henkilökohtaisia arkistoja sekä kokoomuksen pää-äänenkannattaja Uuden Suomen pääkirjoituksia. Tutkimus perustuu metodologisesti lähdekriittiseen tarkasteluun, minkä lisäksi tutkimuksessa on huomioitu puoluehistorialliseen tutkimukseen liittyvää problematiikkaa.
Keskeinen tutkimustulos liittyy kokoomuksen kannanmuutokseen. Kokoomus puolusti rinnakkaiskoulujärjestelmän puitteissa tapahtuvaa uudistamistyötä alkuvaiheessa, sillä sen uskottiin tuottavan tuloksia nopeammin ja se sopi yhteen puolueen maltillisen reformipolitiikan kanssa. Puoluejohto tunnusti linjansa tappion syksyllä 1965, ja hyväksyi yhtenäiskoulun uudistuksen perustaksi vuoden 1966 alussa. Samalla puoluejohto piti kuitenkin kiinni maltillisesta uudistamisesta ja vanhoista periaatteistansa. Muutokseen johtivat yhteiskunnallinen kehitys, kansainvälistyminen ja poliittisten voimasuhteiden muutos, minkä seurauksena uudistuksen vastustamista ei enää pidetty kannattavana. Eduskuntaryhmässä vaikutti kuitenkin pieni oikeisto-oppositio, joka kannatti rinnakkaiskoulujärjestelmän puitteissa toteutettavia muutoksia vielä loppumetreillä.
Yksityiset oppikoulut olivat keskeisessä asemassa kokoomuksen koulupolitiikassa. Niiden aseman puolustamiseen kokoomus sai tukea Yksityisoppikoulujen Liitolta. Tutkielma avaa myös sitä, kuinka Yksityisoppikoulujen Liitto pyrki vaikuttamaan kokoomukseen uudistamisprosessin aikana.