Keinoja kaihtamatta : Ympäristöpoliittiset ohjauskeinot puolueiden ohjelmissa 1969−2015
Nevanperä, Jenni (2018-05-02)
Keinoja kaihtamatta : Ympäristöpoliittiset ohjauskeinot puolueiden ohjelmissa 1969−2015
Nevanperä, Jenni
(02.05.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan ympäristöpoliittisia ohjauskeinoja eduskuntapuolueiden ohjelmissa vuosina 1969−2015. Tutkimuksessa eritellään, miten ja kuinka paljon erityyppiset ohjauskeinot, oikeudellis-hallinnollinen ohjaus, taloudellinen ohjaus ja informatiivinen ohjaus, ovat olleet esillä ohjelmissa, miten aikakausien kontekstit näkyvät linjauksissa ja ohjauskeinoihin liittyvissä painotuksissa ja asiayhteyksissä, ja miten näkemykset suhteutuvat puolueisen voimassa olleisiin periaatteisiin, ajan yleispoliittiseen linjaan ja puolueiden historialliseen taustaan tai niiden taustalla oleviin ideologeihin. Tutkimusmetodina on kvalitatiivinen sisällönanalyysi,
Ympäristöpoliittiset ohjauskeinot ovat työkaluja, joilla julkishallinto yrittää vaikuttaa ympäristön tilaan. Oikeudellis-hallinnollinen ympäristöohjaus perustuu hallinnollisiin määräyksiin ja päätöksiin sekä oikeusnormeihin. Taloudellinen ympäristöohjaus taas perustuu taloudellisiin sanktioihin kuten ympäristöveroihin tai -maksuihin tai taloudellisiin kannustimiin kuten ympäristötukiin tai -investointeihin. Informatiivisella ympäristöohjauksella viitataan vaikutuskeinoihin, joilla yritetään vaikuttaa kuluttajien ja tuottajien asenteisiin mm. koulutuksella ja valistuksella.
Kaikki ohjauskeinotyypit olivat esillä puolueiden ohjelmissa läpi tarkastellun ajanjakson. Ympäristöpolitiikan alkuvuosikymmeninä ohjelmien painopiste oli oikeudellis-hallinnollisessa ohjauksessa. Taloudellisen ympäristöohjauksen osuus taas kasvoi merkittävästi 1990-luvulle tultaessa. 2000-luvulla ohjelmissa merkittävän aseman on saanut oikeudellis-hallinnollisten ohjauskeinojen osalta EU-sääntely. Samalla taloudellisen ohjauksen asema on pysynyt vahvana. Informatiivisen ympäristöohjauksen merkitys on tunnistettu lähes kaikissa ympäristöohjelmissa, mutta sen osuus on jäänyt kahta muuta ohjauskeinotyyppiä vähäisemmäksi puolueiden ohjelmissa.
Puolueiden väliset erot ohjauskeinojen suhteen eivät ole keskittyneet siihen, minkä tyyppisiä ohjauskeinoja puolueet ovat ohjelmissaan kannattaneet. Sen sijaan erot ovat näkyneet siinä, mitä asioita puolueet ovat painottaneet ohjauskeinotyyppien sisällä ja niihin liittyvissä näkemyksissä Puolueiden väliset erot ovat perustuneet monissa tapauksissa puolueiden aatetaustaan ja laajempiin linjauksiin. Lisäksi, jos aikakauden konteksti on näkynyt siinä, mikä ohjauskeinotyyppi on ollut laajemmin vallalla, on aikakausi näkynyt myös siinä, mitkä asiat ovat nousseet esiin ohjelmien lausumissa ja kannanotoissa.
Ympäristöpoliittiset ohjauskeinot ovat työkaluja, joilla julkishallinto yrittää vaikuttaa ympäristön tilaan. Oikeudellis-hallinnollinen ympäristöohjaus perustuu hallinnollisiin määräyksiin ja päätöksiin sekä oikeusnormeihin. Taloudellinen ympäristöohjaus taas perustuu taloudellisiin sanktioihin kuten ympäristöveroihin tai -maksuihin tai taloudellisiin kannustimiin kuten ympäristötukiin tai -investointeihin. Informatiivisella ympäristöohjauksella viitataan vaikutuskeinoihin, joilla yritetään vaikuttaa kuluttajien ja tuottajien asenteisiin mm. koulutuksella ja valistuksella.
Kaikki ohjauskeinotyypit olivat esillä puolueiden ohjelmissa läpi tarkastellun ajanjakson. Ympäristöpolitiikan alkuvuosikymmeninä ohjelmien painopiste oli oikeudellis-hallinnollisessa ohjauksessa. Taloudellisen ympäristöohjauksen osuus taas kasvoi merkittävästi 1990-luvulle tultaessa. 2000-luvulla ohjelmissa merkittävän aseman on saanut oikeudellis-hallinnollisten ohjauskeinojen osalta EU-sääntely. Samalla taloudellisen ohjauksen asema on pysynyt vahvana. Informatiivisen ympäristöohjauksen merkitys on tunnistettu lähes kaikissa ympäristöohjelmissa, mutta sen osuus on jäänyt kahta muuta ohjauskeinotyyppiä vähäisemmäksi puolueiden ohjelmissa.
Puolueiden väliset erot ohjauskeinojen suhteen eivät ole keskittyneet siihen, minkä tyyppisiä ohjauskeinoja puolueet ovat ohjelmissaan kannattaneet. Sen sijaan erot ovat näkyneet siinä, mitä asioita puolueet ovat painottaneet ohjauskeinotyyppien sisällä ja niihin liittyvissä näkemyksissä Puolueiden väliset erot ovat perustuneet monissa tapauksissa puolueiden aatetaustaan ja laajempiin linjauksiin. Lisäksi, jos aikakauden konteksti on näkynyt siinä, mikä ohjauskeinotyyppi on ollut laajemmin vallalla, on aikakausi näkynyt myös siinä, mitkä asiat ovat nousseet esiin ohjelmien lausumissa ja kannanotoissa.