Lopulta olemme toistemme silmissä vain vaihtoarvoja : Affektien ja sosiaalisten suhteiden markkinoituminen Instagram-kuvapalvelussa
Kivistö, Konsta (2018-05-07)
Lopulta olemme toistemme silmissä vain vaihtoarvoja : Affektien ja sosiaalisten suhteiden markkinoituminen Instagram-kuvapalvelussa
Kivistö, Konsta
(07.05.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Ihmisten välinen tunnetalous kukoistaa sosiaalisessa mediassa: niin tunteet, mielipiteet kuin sosiaaliset suhteet ovat Instagramissa markkinoituneet, saaneet kaupallisia piirteitä. Esimerkiksi Instagramin yhdeksänneksi käytetyin hashtag eli aihetunniste on #like4like, jota on käytetty yli 370 miljoonaa kertaa. Tämän kaltaisten aihetunnisteiden kautta ihmiset ilmoittavat kyseisessä kuvapalvelussa vaihtavansa tykkäyksiä ja seurauksia eli affektiivista ja sosiaalista pääomaansa.
Aihetunnisteiden käytössä on kyse kahden ihmisen välisestä sopimuksesta, jonka perusteella asianomaiset luovuttavat ja vastaanottavat niin sanottua huomiopääomaa. Tykkäyksien jakaminen ja sosiaalisten suhteiden luominen eivät siis enää perustu aiempaan tuttuuteen tai jaettuihin kiinnostuksenkohteisiin, vaan ne toimivat puhtaasti huomiopääoman (affektiivisen ja sosiaalisen pääoman) vaihtoon perustuen.
Tutkielman tavoitteena on valottaa Instagramissa tapahtuvaa tunnetaloutta ja sen toimintamalleja. Tavoitteena on myös osoittaa, että affektien ja sosiaalisten suhteiden markkinoituminen sosiaalisessa mediassa johtuu kapitalistisen markkinajärjestelmän vaikutuksista, median markkinoitumisesta, yhteisöllisyyden ja sosiaalisuuden muutoksista, postmodernista individualismista, tunnepainotteisesta nykykulttuurista sekä huomiotalouden noususta. Lisäksi tutkielma esittää, mitä mahdollisia seuraamuksia ihmisten välisellä tunnetaloudella saattaa olla. Tutkielma sivuaa myös itsensä brändäämistä sekä huomiohakuisuutta ja -taloutta.
Affektien ja sosiaalisten suhteiden vaihtokauppakulttuuria lähestytään erikseen tätä tutkielmaa varten luodun Instagram-profiilin kautta. Tutkimusaineisto koostuu käyttäjistä, jotka ovat käyttäneet kuviensa yhteydessä tykkäys tykkäyksestä ja seuraus seurauksesta -tyyppisiä aihetunnisteita. Tutkimustulokset näyttävät, että sosiaalisessa mediassa tunteet ja sosiaaliset suhteet ovat saaneet kaksinaisen luonteen: ne ovat irtaantuneet perinteisestä merkityksestään ja saaneet kaupallisia piirteitä. Samalla tulokset todistavat, että sosiaalisen median yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja sen edustama verkostososiaalisuus sekä nykyajan verkostoitumistrendi ovat tekemässä ihmissuhteista yhteyksiä, mikä tulee vaikuttamaan ja vaikuttaa jo sosiaalisen median ulkopuolella.
Aihetunnisteiden käytössä on kyse kahden ihmisen välisestä sopimuksesta, jonka perusteella asianomaiset luovuttavat ja vastaanottavat niin sanottua huomiopääomaa. Tykkäyksien jakaminen ja sosiaalisten suhteiden luominen eivät siis enää perustu aiempaan tuttuuteen tai jaettuihin kiinnostuksenkohteisiin, vaan ne toimivat puhtaasti huomiopääoman (affektiivisen ja sosiaalisen pääoman) vaihtoon perustuen.
Tutkielman tavoitteena on valottaa Instagramissa tapahtuvaa tunnetaloutta ja sen toimintamalleja. Tavoitteena on myös osoittaa, että affektien ja sosiaalisten suhteiden markkinoituminen sosiaalisessa mediassa johtuu kapitalistisen markkinajärjestelmän vaikutuksista, median markkinoitumisesta, yhteisöllisyyden ja sosiaalisuuden muutoksista, postmodernista individualismista, tunnepainotteisesta nykykulttuurista sekä huomiotalouden noususta. Lisäksi tutkielma esittää, mitä mahdollisia seuraamuksia ihmisten välisellä tunnetaloudella saattaa olla. Tutkielma sivuaa myös itsensä brändäämistä sekä huomiohakuisuutta ja -taloutta.
Affektien ja sosiaalisten suhteiden vaihtokauppakulttuuria lähestytään erikseen tätä tutkielmaa varten luodun Instagram-profiilin kautta. Tutkimusaineisto koostuu käyttäjistä, jotka ovat käyttäneet kuviensa yhteydessä tykkäys tykkäyksestä ja seuraus seurauksesta -tyyppisiä aihetunnisteita. Tutkimustulokset näyttävät, että sosiaalisessa mediassa tunteet ja sosiaaliset suhteet ovat saaneet kaksinaisen luonteen: ne ovat irtaantuneet perinteisestä merkityksestään ja saaneet kaupallisia piirteitä. Samalla tulokset todistavat, että sosiaalisen median yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja sen edustama verkostososiaalisuus sekä nykyajan verkostoitumistrendi ovat tekemässä ihmissuhteista yhteyksiä, mikä tulee vaikuttamaan ja vaikuttaa jo sosiaalisen median ulkopuolella.