Antioksidantimittausmenetelmät ja oppilastyöt
Pekkala, Juha (2018-05-07)
Antioksidantimittausmenetelmät ja oppilastyöt
Pekkala, Juha
(07.05.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Antioksidantteja esiintyy luonnossa ja niitä voidaan valmistaa synteettisesti. Antioksidantteja on tutkittu viimeisten vuosikymmenien aikana laajamittaisesti niiden terveysvaikutusten vuoksi. Uusia analyysimenetelmiä antioksidanttien tutkimiseksi kehitellään jatkuvasti. Tässä työssä esitellään osa antioksidanttiaktiivisuutta mittaavista menetelmistä: happiradikaalin sidontaan perustuvat analyysimenetelmät ORAC, DPPH ja TEAC, sekä pelkistyspotentiaaliin perustuvat menetelmät FRAP, CUPRAC ja NanoCerac.
Tässä pro gradu –työn kirjallisessa osiossa käsitellään myös sitä, miten voidaan arvioida antioksidanttipitoisuutta määrittäen kokonaisfenolipitoisuus Folin-Ciocalteu reagenssin avulla. Antioksidanttien ajankohtaisuus ja mielenkiinto suuressa yleisössä tekee niiden tutkimisesta mielekkään aiheen toteuttaa oppilastöitä. Tässä tutkielmassa on tutkittu, mitkä menetelmät soveltuvat hyvin oppilastöihin ja mitä menetelmiä on jo käytetty oppilastöissä.
Kokeellisessa osiossa kehitettiin koululaisille harjoitustyökokonaisuus kolmesta bioaktiivisuutta kartoittavasta pikatestistä kasvinäytteille, erityisesti lehdille ja kukille. Testitulosten havainnointi perustui pelkästään silmällä tehtäviin havaintoihin, jolloin testien tulokset olivat nopeasti saavutettavissa. Valmiilla testeillä pystyttiin muodostamaan karkea yleiskuva kunkin kasvinäytteen antioksidanttiaktiivisuudesta, helposti korkeassa pH:ssa hapettuvien polyfenolien osuudesta sekä näytteen sisältämien tanniinien proteiiniaffiniteetista.
Tutkimuksellinen oppiminen on monin tavoin hyödyllistä peruskouluoppilaille. Sillä on suuri rooli saada oppilaat innostumaan kemian opetuksesta ja saa aikaan kriittistä ja luovaa ajattelua. Tutkimusten tekeminen kehittää työskentelyn ja yhteistyön taitoja.
Oppilastyö testattiin kahdella lukiolais-ryhmällä. Työssä pohdittiin myös, miten Turun yliopiston kasvitieteellisten puutarhojen kasvikylttejä voisi kehittää suurelle yleisölle mielenkiintoisempaan suuntaan.
Tässä pro gradu –työn kirjallisessa osiossa käsitellään myös sitä, miten voidaan arvioida antioksidanttipitoisuutta määrittäen kokonaisfenolipitoisuus Folin-Ciocalteu reagenssin avulla. Antioksidanttien ajankohtaisuus ja mielenkiinto suuressa yleisössä tekee niiden tutkimisesta mielekkään aiheen toteuttaa oppilastöitä. Tässä tutkielmassa on tutkittu, mitkä menetelmät soveltuvat hyvin oppilastöihin ja mitä menetelmiä on jo käytetty oppilastöissä.
Kokeellisessa osiossa kehitettiin koululaisille harjoitustyökokonaisuus kolmesta bioaktiivisuutta kartoittavasta pikatestistä kasvinäytteille, erityisesti lehdille ja kukille. Testitulosten havainnointi perustui pelkästään silmällä tehtäviin havaintoihin, jolloin testien tulokset olivat nopeasti saavutettavissa. Valmiilla testeillä pystyttiin muodostamaan karkea yleiskuva kunkin kasvinäytteen antioksidanttiaktiivisuudesta, helposti korkeassa pH:ssa hapettuvien polyfenolien osuudesta sekä näytteen sisältämien tanniinien proteiiniaffiniteetista.
Tutkimuksellinen oppiminen on monin tavoin hyödyllistä peruskouluoppilaille. Sillä on suuri rooli saada oppilaat innostumaan kemian opetuksesta ja saa aikaan kriittistä ja luovaa ajattelua. Tutkimusten tekeminen kehittää työskentelyn ja yhteistyön taitoja.
Oppilastyö testattiin kahdella lukiolais-ryhmällä. Työssä pohdittiin myös, miten Turun yliopiston kasvitieteellisten puutarhojen kasvikylttejä voisi kehittää suurelle yleisölle mielenkiintoisempaan suuntaan.