Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta
Virtanen, Stefan (2018-05-22)
Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta
Virtanen, Stefan
(22.05.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Yrityksillä on erilaisia intressejä myydä yritystoimintansa, osa taas ovat kiinnostuneet ostamaan yrityksiä itselleen tai pitääkseen niitä hetkeen aikaan ja sitten myymään eteenpäin. Yritykset voivat myös pilkkoa ostamiaan yrityksiään pienempiin osiin, joita myydään eteenpäin, kun niistä on kerätty omalle yritykselle tarpeellinen informaatio. Tutkielman tavoitteena on tarkastella yrityksen arvonmääräytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän avulla yrityksen nykyinen omistaja ja potentiaalinen ostaja saadaan saatettua lähemmäs toisiaan yrityksen arvon ja kauppahinnan määrittämisen osalta. Tutkielman pääongelmana on, miten kaventaa myyjän ja ostajan näkemyseroa kaupan kohteen arvosta. Alaongelmana on selvittää, mitä hintaan vaikuttavia asioita yrityksen myyjän ja ostajan tulee ottaa huomioon yrityskaupassa.
Tutkielma toteutettiin käyttäen toiminta-analyyttistä tutkimusotetta. Tämän tutkielman empiirinen tietoaines kerättiin haastattelututkimuksella tutkimukseen valituilta henkilöiltä, jotka ovat yrityskaupan osapuolet: myyjä ja ostaja. Myyjälle ja ostajalle oman liiketoiminnan tunteminen on tuttu asia, mutta yrityskauppa ei välttämättä olekaan, koska mennään pois ydinosaamisalueelta. Sen takia juuri he ovat oikeat ihmiset vastaamaan tutkielmaan liittyviin kysymyksiin. Tutkielman kannalta oleellista on henkilöiden aihealueeseen liittyvät kokemukset. Haastattelututkimus katsottiin parhaaksi tavaksi saada kasaan laadullista kokemuksiin pohjautuvaa tietoainesta tässä tutkielmassa. Tämän tutkielman haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla. Tämä tapa sopi erityisen hyvin tähän tutkielmaan ja saatiin syvällisempiä analyysejä haastateltavien henkilöiden kokemuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityskauppoihin vaikuttavat monet tekijät. Ei ole itsestään selvää, että kaupat syntyvät vain sillä edellytyksellä, että toinen osapuoli on ostamassa ja toinen osapuoli on myymässä. Yrityskaupoista tiedetään yllättävän vähän ja niitä tulisi tutkia selvästi enemmän, koska välillä hyvin menestyvä yritys voi ajautua suuriin ongelmiin uuden yritysoston vuoksi. Yritysten tulee tarkoin miettiä, mikä muutos on välttämätön mihinkin yrityksen tilanteeseen. Yrityskaupan tekemiseen voi olla useita syitä, mutta lähtökohtana voidaan pitää, että se on strateginen toimenpide, jossa yrityksestä maksettavan hinnan tulee olla alhaisempi kuin siitä odotettava hyöty.
Tutkielma toteutettiin käyttäen toiminta-analyyttistä tutkimusotetta. Tämän tutkielman empiirinen tietoaines kerättiin haastattelututkimuksella tutkimukseen valituilta henkilöiltä, jotka ovat yrityskaupan osapuolet: myyjä ja ostaja. Myyjälle ja ostajalle oman liiketoiminnan tunteminen on tuttu asia, mutta yrityskauppa ei välttämättä olekaan, koska mennään pois ydinosaamisalueelta. Sen takia juuri he ovat oikeat ihmiset vastaamaan tutkielmaan liittyviin kysymyksiin. Tutkielman kannalta oleellista on henkilöiden aihealueeseen liittyvät kokemukset. Haastattelututkimus katsottiin parhaaksi tavaksi saada kasaan laadullista kokemuksiin pohjautuvaa tietoainesta tässä tutkielmassa. Tämän tutkielman haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla. Tämä tapa sopi erityisen hyvin tähän tutkielmaan ja saatiin syvällisempiä analyysejä haastateltavien henkilöiden kokemuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityskauppoihin vaikuttavat monet tekijät. Ei ole itsestään selvää, että kaupat syntyvät vain sillä edellytyksellä, että toinen osapuoli on ostamassa ja toinen osapuoli on myymässä. Yrityskaupoista tiedetään yllättävän vähän ja niitä tulisi tutkia selvästi enemmän, koska välillä hyvin menestyvä yritys voi ajautua suuriin ongelmiin uuden yritysoston vuoksi. Yritysten tulee tarkoin miettiä, mikä muutos on välttämätön mihinkin yrityksen tilanteeseen. Yrityskaupan tekemiseen voi olla useita syitä, mutta lähtökohtana voidaan pitää, että se on strateginen toimenpide, jossa yrityksestä maksettavan hinnan tulee olla alhaisempi kuin siitä odotettava hyöty.