Varhaiskasvatuksen henkilökunnan vuorovaikutustyylit
Jalava, Sari (2018-06-05)
Varhaiskasvatuksen henkilökunnan vuorovaikutustyylit
Jalava, Sari
(05.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä pro gradu tutkielmassa tarkastellaan päiväkodin henkilökunnan vuorovaikutustyylejä. Taustalla tutkielmassa on Leary (1952) teoria erilaisista vuorovaikutuksen tyyleistä.
Toteutin tutkielman kyselynä, joka lähetettiin yhden yksityisen päivähoitoa tuottavan yrityksen kaikkiin päiväkoteihin. Päiväkotien 360:sta työntekijästä kyselyyn vastasi 42. Kyselyssä oli suljettuja kysymisitä, jotka oli johdettu Learyn teorian pohjalta tätä tutkielmaa varten.
Päiväkotien henkilökunnan vastausten mukaan päivähoidossa työskentelevät ovat ystävällisiä ja joustavia sekä ohjaavia. Uhmaista, aggressiivista, epävarmaa ja alistuvaa tyyliä löytyy päivähoidon kentältä harvoin. Hallitsevia tyylejä on joukossa muutamia.
Päiväkodissa työskentelevät omaavat vastausten mukaan hyvät vuorovaikutustaidot. Tutkittavien mielestä työtehtävät erottuivat vuorovaikutustaidoissa. Lähihoitajat tunnistavat toisten viestit paremmin, keskittyvät kuuntelemaan, tarkastelevat muiden toimintaa enemmän, miettivät henkilöiden välisiä valtasuhteita enemmän, havaitsevat huolen helpommin, tarkastelevat ristiriitoja paremmin sekä antavat palautetta helpommin vuorovaikutustilanteessa kuin lastentarhanopettajat.
Tutkimuksen tuloksena pohdin, että eroja vuorovaikutustaidoissa ei pitäisi olla ammattilaisten välillä, koska vuorovaikutustaidot ovat kuitenkin päivähoidon työntekijöiden yksi tärkeimmistä työvälineistä. Tämä on asia, johon tulee panostaa tulevaisuudessa.
Toteutin tutkielman kyselynä, joka lähetettiin yhden yksityisen päivähoitoa tuottavan yrityksen kaikkiin päiväkoteihin. Päiväkotien 360:sta työntekijästä kyselyyn vastasi 42. Kyselyssä oli suljettuja kysymisitä, jotka oli johdettu Learyn teorian pohjalta tätä tutkielmaa varten.
Päiväkotien henkilökunnan vastausten mukaan päivähoidossa työskentelevät ovat ystävällisiä ja joustavia sekä ohjaavia. Uhmaista, aggressiivista, epävarmaa ja alistuvaa tyyliä löytyy päivähoidon kentältä harvoin. Hallitsevia tyylejä on joukossa muutamia.
Päiväkodissa työskentelevät omaavat vastausten mukaan hyvät vuorovaikutustaidot. Tutkittavien mielestä työtehtävät erottuivat vuorovaikutustaidoissa. Lähihoitajat tunnistavat toisten viestit paremmin, keskittyvät kuuntelemaan, tarkastelevat muiden toimintaa enemmän, miettivät henkilöiden välisiä valtasuhteita enemmän, havaitsevat huolen helpommin, tarkastelevat ristiriitoja paremmin sekä antavat palautetta helpommin vuorovaikutustilanteessa kuin lastentarhanopettajat.
Tutkimuksen tuloksena pohdin, että eroja vuorovaikutustaidoissa ei pitäisi olla ammattilaisten välillä, koska vuorovaikutustaidot ovat kuitenkin päivähoidon työntekijöiden yksi tärkeimmistä työvälineistä. Tämä on asia, johon tulee panostaa tulevaisuudessa.