Lahjakkaiden oppilaiden tukeminen peruskoulun alaluokilla : Tutkimus luokanopettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien käsityksistä ja ratkaisuista
Viherä, Tanja (2018-06-05)
Lahjakkaiden oppilaiden tukeminen peruskoulun alaluokilla : Tutkimus luokanopettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien käsityksistä ja ratkaisuista
Viherä, Tanja
(05.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sekä luokanopettajien että lahjakkaiden lasten vanhempien käsityksiä lahjakkaiden oppilaiden tukemisesta peruskoulun alaluokilla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa niistä käytännön menetelmistä, joita lahjakkaiden oppilaiden tukemiseksi suomalaisissa alakouluissa käytetään. Tutkimuksessa tarkastellaan myös luokanopettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien käsityksiä lahjakkaiden opetuksen kehittämisestä.
Tutkimusaiheita on lähestytty tarkastelemalla kansainvälisiä ja kotimaisia lahjakkuustutkimuksia sekä niiden perusteella syntynyttä tietoa lahjakkaiden tukemisesta. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa on käyty läpi suomalaisen koulutusjärjestelmän rakennetta sekä peruskoulun opetussuunnitelmaa. Teoriaosuudessa on sivuttu myös kouluvalintaa lohkoutuvan peruskoulun näkökulmasta ja sen vaikutuksia tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien pysyvyyteen Suomessa.
Tutkimuksen toteutukseen on käytetty fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty lähettämällä avoin kysely luokanopettajille sekä lahjakkaiden lasten vanhemmille. Tutkimukseen osallistuneita ei ole rajattu asuinalueen tai muiden perusteiden mukaan, sillä tutkimuksen tavoitteena on ollut saada tietoa lahjakkaiden opetuksesta ympäri Suomea. Tutkimukseen on osallistunut 15 luokanopettajaa ja 21 lahjakkaan oppilaan vanhempaa.
Tämän tutkimuksen perusteella lahjakasta oppilasta pyritään tukemaan normaaliopetuksen puitteissa tehtäviä, opetusmateriaaleja sekä opetusmenetelmiä eriyttämällä. Tuen määrään ja laatuun vaikuttavat luokanopettajan resurssit. Lahjakkaiden opetuksen kehittämiseksi alakouluihin tarvittaisiin enemmän resursseja tai luokkakokoja pitäisi pienentää, jotta joustavien opetusmenetelmien käyttö ja yksilölliset etenemispolut olisivat mahdollisia. Lahjakkaiden oppilaiden saama tuki on Suomessa tällä hetkellä koulusta tai opettajasta riippuvaa ja tästä johtuen eriarvoista.
Tutkimusaiheita on lähestytty tarkastelemalla kansainvälisiä ja kotimaisia lahjakkuustutkimuksia sekä niiden perusteella syntynyttä tietoa lahjakkaiden tukemisesta. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa on käyty läpi suomalaisen koulutusjärjestelmän rakennetta sekä peruskoulun opetussuunnitelmaa. Teoriaosuudessa on sivuttu myös kouluvalintaa lohkoutuvan peruskoulun näkökulmasta ja sen vaikutuksia tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien pysyvyyteen Suomessa.
Tutkimuksen toteutukseen on käytetty fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty lähettämällä avoin kysely luokanopettajille sekä lahjakkaiden lasten vanhemmille. Tutkimukseen osallistuneita ei ole rajattu asuinalueen tai muiden perusteiden mukaan, sillä tutkimuksen tavoitteena on ollut saada tietoa lahjakkaiden opetuksesta ympäri Suomea. Tutkimukseen on osallistunut 15 luokanopettajaa ja 21 lahjakkaan oppilaan vanhempaa.
Tämän tutkimuksen perusteella lahjakasta oppilasta pyritään tukemaan normaaliopetuksen puitteissa tehtäviä, opetusmateriaaleja sekä opetusmenetelmiä eriyttämällä. Tuen määrään ja laatuun vaikuttavat luokanopettajan resurssit. Lahjakkaiden opetuksen kehittämiseksi alakouluihin tarvittaisiin enemmän resursseja tai luokkakokoja pitäisi pienentää, jotta joustavien opetusmenetelmien käyttö ja yksilölliset etenemispolut olisivat mahdollisia. Lahjakkaiden oppilaiden saama tuki on Suomessa tällä hetkellä koulusta tai opettajasta riippuvaa ja tästä johtuen eriarvoista.