”Moni asia on muuttunut ja sit moni on pysynyt samana” : Konkariopettajien käsityksiä ja kokemuksia opettajan työn ja opettajuuden muutoksesta peruskoulussa
Lepola, Laura (2018-06-05)
”Moni asia on muuttunut ja sit moni on pysynyt samana” : Konkariopettajien käsityksiä ja kokemuksia opettajan työn ja opettajuuden muutoksesta peruskoulussa
Lepola, Laura
(05.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Pro gradu -työssäni tutkin opettajien käsityksiä ja kokemuksia opettajuuden ja opettajan työn muutoksesta fenomenografisen tutkimusotteen ja analyysitavan avulla. Tutkimustani varten olen haastatellut kahdeksaa, yli 20 vuotta opettajana toiminutta konkariopettajaa. Opettajista puolet työskenteli ala-asteella luokanopettajina ja puolet yläasteella aineenopettajina. Opettajien esittämistä käsityksistä ja kokemuksista muodostuu fenomenografinen tulosavaruus, joka kuvaa opettajien käsitysten ja kokemusten kirjon kokonaisuutta.
Opettajat käsittävät ja kokevat muutoksen moniulotteisesti. Muutos harvoin näyttäytyy yksiselitteisesti hyvänä tai pahana, vaan asioilla todetaan olevan puolensa. Opettajat havaitsivat muutoksia itsessään, opetuskäytänteissä ja työssä yleisemminkin. Myös oppilaissa, kodin ja koulun välisissä suhteissa sekä opettajan ja koulun yhteiskunnallisessa asemassa raportoitiin muutoksia.
Opettajien mukaan ”Moni asia on muuttunut ja sit moni on pysynyt samana.”. Opettajien näkemykset muutoksesta ovat sekä yhteneväisiä että eroavaisia. Samakin muutos voidaan kokea ja käsittää eri tavoin. Yhdelle muutos näyttäytyy positiivisena, toiselle negatiivisena ja kolmannelle neutraalina, joku kokee muutoksen suurena, toinen lievempänä. Eroavaisuudet johtuvat paitsi erilaisista tilanteista, tapahtumista, tiedoista ja kokemuksista käsitysten taustalla, mutta myös siitä, että tulkintaa rakennetaan eri tavoin. Kaiken kaikkiaan kunkin opettajan muodostamat käsitykset opettajuuden ja opettajan työn muutoksesta muodostuvat henkilökohtaisen prosessin tuloksena.
Kertoessaan muutosta koskevista käsityksistä ja kokemuksistaan opettajat tulevat, opettajuudensa kautta, katsoneeksi myös laajempia koulussa ja yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia. Haastattelemani opettajat ovat aloittaneet uransa 80- ja 90-luvun vaihteessa ja työskennelleet opettajina keskimäärin 26 vuotta. Tänä aikana Suomessa on toteutettu uusliberalistista koulutuspolitiikkaa, mikä myös osaltaan näkyy opettajien kokemuksissa.
Syksyllä 2016 opettajuudesta uutisoitiin toistuvasti eikä sävy ollut järin positiivinen. Medioitu opettajuus innosti minua tutkimaan opettajien omia käsityksiä ja kokemuksia omasta todellisuudestaan ja opettajuuden muutoksesta, joka paljastuikin, eikä ehkä yllättäen, huomattavan monipuoliseksi ja vivahteikkaaksi.
Opettajat käsittävät ja kokevat muutoksen moniulotteisesti. Muutos harvoin näyttäytyy yksiselitteisesti hyvänä tai pahana, vaan asioilla todetaan olevan puolensa. Opettajat havaitsivat muutoksia itsessään, opetuskäytänteissä ja työssä yleisemminkin. Myös oppilaissa, kodin ja koulun välisissä suhteissa sekä opettajan ja koulun yhteiskunnallisessa asemassa raportoitiin muutoksia.
Opettajien mukaan ”Moni asia on muuttunut ja sit moni on pysynyt samana.”. Opettajien näkemykset muutoksesta ovat sekä yhteneväisiä että eroavaisia. Samakin muutos voidaan kokea ja käsittää eri tavoin. Yhdelle muutos näyttäytyy positiivisena, toiselle negatiivisena ja kolmannelle neutraalina, joku kokee muutoksen suurena, toinen lievempänä. Eroavaisuudet johtuvat paitsi erilaisista tilanteista, tapahtumista, tiedoista ja kokemuksista käsitysten taustalla, mutta myös siitä, että tulkintaa rakennetaan eri tavoin. Kaiken kaikkiaan kunkin opettajan muodostamat käsitykset opettajuuden ja opettajan työn muutoksesta muodostuvat henkilökohtaisen prosessin tuloksena.
Kertoessaan muutosta koskevista käsityksistä ja kokemuksistaan opettajat tulevat, opettajuudensa kautta, katsoneeksi myös laajempia koulussa ja yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia. Haastattelemani opettajat ovat aloittaneet uransa 80- ja 90-luvun vaihteessa ja työskennelleet opettajina keskimäärin 26 vuotta. Tänä aikana Suomessa on toteutettu uusliberalistista koulutuspolitiikkaa, mikä myös osaltaan näkyy opettajien kokemuksissa.
Syksyllä 2016 opettajuudesta uutisoitiin toistuvasti eikä sävy ollut järin positiivinen. Medioitu opettajuus innosti minua tutkimaan opettajien omia käsityksiä ja kokemuksia omasta todellisuudestaan ja opettajuuden muutoksesta, joka paljastuikin, eikä ehkä yllättäen, huomattavan monipuoliseksi ja vivahteikkaaksi.