BEPS 13-uudet siirtohinnoittelun dokumentaatiovaatimukset hyvän verojärjestelmän näkökulmasta Suomessa
Lehtiluoto, Henri (2018-06-06)
BEPS 13-uudet siirtohinnoittelun dokumentaatiovaatimukset hyvän verojärjestelmän näkökulmasta Suomessa
Lehtiluoto, Henri
(06.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Suomessa vuoden 2017 alussa voimaan tulleet uudet siirtohinnoittelun dokumentaatiovaatimukset lisäävät yritysten velvollisuuksia antaa tietoa siirtohinnoittelustaan ja verojen maksustaan kansainvälisesti. Dokumentaatiovaatimusten pohjimmaisena tavoitteena on osaltaan ehkäistä veropohjaa rapauttavaa voittojen siirtelyä. Ne perustuvat Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n vuonna 2015 julkaisemaan ohjeistukseen, jotka tunnetaan nimellä BEPS 13. Vaatimukset otetaan käyttöön lähes sadassa valtiossa lähivuosien aikana. Uusien dokumentaatiovaatimusten sisältöä tai odotettuja vaikutuksia on tutkittu Suomessa aiemmin vain vähän. Lisätutkimusta voidaan pitää tärkeänä, sillä kyseessä on taloudelliselta vaikutukseltaan sekä yrityksille että veronsaajalle potentiaalisesti hyvin merkittävästä lainsäädännöstä.
Tässä tutkielmassa arvioidaan Suomessa voimaan tulleita BEPS 13:n mukaisia siirtohinnoittelun dokumentaatiovaatimuksia, ja niiden oletettuja vaikutuksia, sekä verovelvollisten että Verohallinnon näkökulmista. Tarkastelu toteutetaan peilaamalla BEPS 13 dokumentaatiovaatimuksia hyvän verojärjestelmän ominaisuuksiin sekä vaatimuksille Suomessa asetettuihin tavoitteisiin. Aineistona käytetään kansainvälisen verotuksen asiantuntijoilta saatuja haastatteluita. Tutkielmassa sovellettava liiketaloustieteellinen tutkimusote omaa sekä käsite- että toiminta-analyyttisen tutkimusotteen piirteitä.
Tutkielman tulosten perusteella BEPS 13:n painopiste on hyvän verojärjestelmän ominaisuuksista erityisesti tehokkuuden parantamisessa oikeudenmukaisuuden, oikeusvarmuuden sekä neutraalisuuden parantamisen jäädessä vähemmälle painolle. Lisäksi ne täyttävät kohtuullisesti niille Suomessa asetetut tavoitteet, eli ne kohtuuttomia kustannuksia verovelvollisille aiheuttamatta saavat verovelvolliset arvioimaan siirtohinnoittelunsa markkinaehtoisuutta mahdollisimman ajantasaisesti parantaen lisäksi siirtohinnoittelun läpinäkyvyyttä veroviranomaisille.
Tässä tutkielmassa arvioidaan Suomessa voimaan tulleita BEPS 13:n mukaisia siirtohinnoittelun dokumentaatiovaatimuksia, ja niiden oletettuja vaikutuksia, sekä verovelvollisten että Verohallinnon näkökulmista. Tarkastelu toteutetaan peilaamalla BEPS 13 dokumentaatiovaatimuksia hyvän verojärjestelmän ominaisuuksiin sekä vaatimuksille Suomessa asetettuihin tavoitteisiin. Aineistona käytetään kansainvälisen verotuksen asiantuntijoilta saatuja haastatteluita. Tutkielmassa sovellettava liiketaloustieteellinen tutkimusote omaa sekä käsite- että toiminta-analyyttisen tutkimusotteen piirteitä.
Tutkielman tulosten perusteella BEPS 13:n painopiste on hyvän verojärjestelmän ominaisuuksista erityisesti tehokkuuden parantamisessa oikeudenmukaisuuden, oikeusvarmuuden sekä neutraalisuuden parantamisen jäädessä vähemmälle painolle. Lisäksi ne täyttävät kohtuullisesti niille Suomessa asetetut tavoitteet, eli ne kohtuuttomia kustannuksia verovelvollisille aiheuttamatta saavat verovelvolliset arvioimaan siirtohinnoittelunsa markkinaehtoisuutta mahdollisimman ajantasaisesti parantaen lisäksi siirtohinnoittelun läpinäkyvyyttä veroviranomaisille.