Asiakasvanhempien kokemukset sosiaalityöntekijän vuorovaikutusosaamisesta
Mattila, Linnea (2018-06-11)
Asiakasvanhempien kokemukset sosiaalityöntekijän vuorovaikutusosaamisesta
Mattila, Linnea
(11.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää asiakkaiden kokemuksia sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutusosaamisesta aikuissosiaalityössä. Perustoimeentulotuki siirtyi kuntien vastuulta Kansaneläkelaitoksen hoidettavaksi vuonna 2017, jonka seurauksena vuorovaikutustilanne on saattanut muuttua. Asiakkailta kysyttiin toiveita tulevaisuuden aikuissosiaalityölle. Laadulliseen tutkimukseen on osallistunut kuusi lapsiperheen vanhempaa, joilla on pitkäaikainen asiakkuus sosiaalitoimistossa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Sosiaalityöntekijä on ennen kaikkea kuunteleva ja läsnäoleva henkilö, jonka tapaamiset olivat mukavia. Asiakkaat saivat kertoa tapaamisilla haluamistaan asioista haluamassaan järjestyksessä. Kaikesta voitiin pääasiassa puhua, mutta yksi asiakas kertoi rajoittavansa puhettaan oman edun nimissä. Sosiaalityöntekijän kohtaaminen on asiakkaiden mielestä miellyttävä ja tasavertainen. Työntekijän käytös oli luonnollista, jonka takia asiakkailla oli mielikuva tapaamisen etenemisestä omalla painollaan. Asiakkaat tiedostivat, että he ovat osana työntekijä-asiakassuhdetta, jossa sosiaalityöntekijän toimintaa määrittävät instituution ennalta määräämät asiat. Suhdetta kuvattiin hyväksi, pitkäaikaiseksi ja luottamukselliseksi. Elekieli oli usein huomamaatonta, jos se oli yhtenevää muun vuorovaikutuksen kanssa. Haastateltavat olivat huomioineet varsinkin työntekijän katseen ja arvostivat kasvokkain työskentelyä.
Tutkimuksen perusteella sosiaalityöntekijät hallitsivat asiakkaille sopivan vuorovaikutuksen. Avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaat uskalsivat puhua kaikista heitä askarruttavista aiheista. Perustoimeentulotuen siirto Kelalle ei ollut vaikuttanut mitenkään vuorovaikutustilanteisiin. Asiakkaat kuitenkin kertoivat aiempia kokemuksiaan, joiden perusteella vuorovaikutuskoulutusta tulisi lisätä sosiaalityön opiskelijoille jo yliopistossa. Vuorovaikutusta voi harjoitella, koska sosiaaliset taidot eivät kaikilla ole yhtä hyvät. Kaikki asiakkaat olivat huolestuneita työntekijänsä vaihtumisesta, koska niin oli käynyt useita kertoja ennenkin. Tämä tulisi eri viranomaisten ottaa huomioon sosiaalityötä kehitettäessä. Uuden luottamussuhteen rakentaminen vaatii työtä. Kahden asiakkaan tulevaisuuden toiveita sosiaalityölle olivat: kahvia sosiaalitoimiston tapaamisiin sekä enemmän kotikäyntejä.
Sosiaalityöntekijä on ennen kaikkea kuunteleva ja läsnäoleva henkilö, jonka tapaamiset olivat mukavia. Asiakkaat saivat kertoa tapaamisilla haluamistaan asioista haluamassaan järjestyksessä. Kaikesta voitiin pääasiassa puhua, mutta yksi asiakas kertoi rajoittavansa puhettaan oman edun nimissä. Sosiaalityöntekijän kohtaaminen on asiakkaiden mielestä miellyttävä ja tasavertainen. Työntekijän käytös oli luonnollista, jonka takia asiakkailla oli mielikuva tapaamisen etenemisestä omalla painollaan. Asiakkaat tiedostivat, että he ovat osana työntekijä-asiakassuhdetta, jossa sosiaalityöntekijän toimintaa määrittävät instituution ennalta määräämät asiat. Suhdetta kuvattiin hyväksi, pitkäaikaiseksi ja luottamukselliseksi. Elekieli oli usein huomamaatonta, jos se oli yhtenevää muun vuorovaikutuksen kanssa. Haastateltavat olivat huomioineet varsinkin työntekijän katseen ja arvostivat kasvokkain työskentelyä.
Tutkimuksen perusteella sosiaalityöntekijät hallitsivat asiakkaille sopivan vuorovaikutuksen. Avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaat uskalsivat puhua kaikista heitä askarruttavista aiheista. Perustoimeentulotuen siirto Kelalle ei ollut vaikuttanut mitenkään vuorovaikutustilanteisiin. Asiakkaat kuitenkin kertoivat aiempia kokemuksiaan, joiden perusteella vuorovaikutuskoulutusta tulisi lisätä sosiaalityön opiskelijoille jo yliopistossa. Vuorovaikutusta voi harjoitella, koska sosiaaliset taidot eivät kaikilla ole yhtä hyvät. Kaikki asiakkaat olivat huolestuneita työntekijänsä vaihtumisesta, koska niin oli käynyt useita kertoja ennenkin. Tämä tulisi eri viranomaisten ottaa huomioon sosiaalityötä kehitettäessä. Uuden luottamussuhteen rakentaminen vaatii työtä. Kahden asiakkaan tulevaisuuden toiveita sosiaalityölle olivat: kahvia sosiaalitoimiston tapaamisiin sekä enemmän kotikäyntejä.