Big data kilpailuetuna suorahakukonsultoinnin ehdokashauissa : Enemmän, nopeammin ja parempia IT-osaajia big datalla?
Naakka, Sara-Selia (2018-06-19)
Big data kilpailuetuna suorahakukonsultoinnin ehdokashauissa : Enemmän, nopeammin ja parempia IT-osaajia big datalla?
Naakka, Sara-Selia
(19.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa big datan tuomaa kilpailuetua suorahakukonsultoinnin ehdokashauissa. Tutkielmassa keskityttiin näin rekrytointiprosessin ensimmäiseen vaiheeseen, johon sovellettiin suorahakua rekrytointimuotona. Tämä nähtiin mielekkäänä, sillä big dataan pohjautuvien menetelmien on ennustettu korvaavan perinteiset ehdokashakumenetelmät ja etenkin suorahaulla rekrytoitavien passiivisten erityisasiantuntijoiden löytäminen on vaikeutunut. Tutkimuksen avulla oli näin samalla tarkoitus löytää ratkaisu vallitsevaan työvoimapulaan IT-alalla, joka valikoitui tutkielman esimerkkitoimialaksi. Tutkimuksen tarkoitusta lähestyttiin seuraavien osaongelmien kautta: millaisia ehdokashakumenetelmiä ehdokkaiden etsintään voidaan käyttää, miten a) suorahakuyritykset ja b) rekrytoivat yritykset voivat hyötyä big datasta ehdokkaiden etsinnässä, mitä haasteita, rajoituksia ja uhkia big datan käyttöön liittyy a) suorahakuyrityksen näkökulmasta, b) rekrytoivan yrityksen näkökulmasta ja miten big data -pohjaiset menetelmät soveltuvat suorahakukonsultoinnin ehdokashakuihin?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aihetta tarkasteltiin aineistotriangulaatiolla suorahakuyritysten, rekrytoivien yritysten ja sosiaalispsykologin näkökulmasta. Haastatteluaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja näitä tukevalla sosiaalipsykologin syvähaastattelulla. Koska kaikkia osaongelmia tarkasteltiin sekä teoriassa, että empiriassa koettiin teorian ohjaama aineiston analysointitapa, jossa tuloksia peilattiin suoraan teoriaan, loogisena.
Tuloksista ilmeni, että niin suorahakuyritykset kuin rekrytoivat yritykset kokivat big data -pohjaiset menetelmät hyödyllisiksi ehdokkaiden etsinnässä, monikanavaisuuden ja tilannekohtaisuuden ohella. Muista menetelmistä erityisesti työnantajakuva korostui IT-alalla. Suorahakuyritykset hyödynsivät jo big dataa ehdokashauissaan ja rekrytoivat yritykset olivat lähtökohtaisesti kiinnostuneita ostamaan vastaavanlaista rekrytointipalvelua. Big data -menetelmien nähtiin muun muassa luovan kokonaisvaltaisemman kuvan ehdokkaista, tehostavan ehdokashakua ja helpottavan passiivisten työnhakijoiden löytämistä. Toisaalta siihen liittyi kiistattomia teknologisia, eettisiä ja lainsäädännöllisiä haasteita. Tutkimustulosten myötä on selvää, että big datan tulisi olla suorahakuyritysten ehdokashakumenetelmien valikoimassa. Big data luo lisäksi useita muita kehitysmahdollisuuksia rekrytointialan yrityksille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aihetta tarkasteltiin aineistotriangulaatiolla suorahakuyritysten, rekrytoivien yritysten ja sosiaalispsykologin näkökulmasta. Haastatteluaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja näitä tukevalla sosiaalipsykologin syvähaastattelulla. Koska kaikkia osaongelmia tarkasteltiin sekä teoriassa, että empiriassa koettiin teorian ohjaama aineiston analysointitapa, jossa tuloksia peilattiin suoraan teoriaan, loogisena.
Tuloksista ilmeni, että niin suorahakuyritykset kuin rekrytoivat yritykset kokivat big data -pohjaiset menetelmät hyödyllisiksi ehdokkaiden etsinnässä, monikanavaisuuden ja tilannekohtaisuuden ohella. Muista menetelmistä erityisesti työnantajakuva korostui IT-alalla. Suorahakuyritykset hyödynsivät jo big dataa ehdokashauissaan ja rekrytoivat yritykset olivat lähtökohtaisesti kiinnostuneita ostamaan vastaavanlaista rekrytointipalvelua. Big data -menetelmien nähtiin muun muassa luovan kokonaisvaltaisemman kuvan ehdokkaista, tehostavan ehdokashakua ja helpottavan passiivisten työnhakijoiden löytämistä. Toisaalta siihen liittyi kiistattomia teknologisia, eettisiä ja lainsäädännöllisiä haasteita. Tutkimustulosten myötä on selvää, että big datan tulisi olla suorahakuyritysten ehdokashakumenetelmien valikoimassa. Big data luo lisäksi useita muita kehitysmahdollisuuksia rekrytointialan yrityksille.