Participatory backcasting from value principles : Three approaches to the futures of mobility in Finland up to 2025
Kauppila, Liisa (2018-06-19)
Participatory backcasting from value principles : Three approaches to the futures of mobility in Finland up to 2025
Kauppila, Liisa
(19.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
This Master’s thesis introduces a novel, participatory and qualitative backcasting approach that produces various alternative scenarios. The developed approach participatory backcasting from value principles is applied to case study of Finnish transport and mobility in 2025, conducted in the context of Finnish Transport Agency’s Väylien Visionäärit project.
A set of three backcasting scenarios is created through a process that has three phases. First, a set of abstract principles, minimum requirements for the desirable but realistic future, are drafted based on PESTEC and SWOT analyses and brainstorming exercises. The principles are validated through interviews with core experts. Second, concrete content for backcasting scenarios – factors for endpoints and pathways – is sought out through an interview- and questionnaire-based Delphi method. Third, the data are organised into an adjusted futures table to point out internally coherent alternative futures. Then, the data are written up as scenarios. A strong emphasis on immersing the participants in the future is put throughout the whole study.
The constructed scenarios – Great Transformation, The Power of Attitude and No Revolution But Evolution – envision Finland where mobility needs are met with either systemic transformation toward sharing economy, active guidance by the state toward more environmentally aware mobility or the ’good old ways’ of technological development and infrastructure investments.
The study makes a contribution to the small pool of pluralistic backcasting studies producing scenarios that are different both by the endpoints and the scenario paths. It contests the traditional understanding of backcasting as an explicitly normative approach, suggests that backcasting is a suitable approach to study short-term mobility futures, brings fresh perspectives to the paradigm of sustainable mobility from core experts of Finland and presents innovative ways to formulate the Delphi questionnaire. Jaetuista arvotavoitteista lähtevä osallistava backcasting Suomen liikenteen ja liikkumisen tulevaisuuksien tutkimuksen ja tuottamisen välineenä
Tässä pro gradu –tutkielmassa esitellään uusi skenaarioidenmuodostusmenetelmä jaetuista arvotavoitteista lähtevä osallistava backcasting (participatory backcasting from value principles), joka kehitettiin Liikenneviraston 2025 –projektin visiotyöskentelyn aikana. Menetelmän avulla muodostetaan kolme vaihtoehtoista backcasting-skenaariota, jotka valottavat suomalaisen liikenteen ja liikkumisen tulevaisuutta vuoteen 2025.
Liikenteen ja liikkumisen tulevaisuutta tutkittiin kolmivaiheista skenaarioidenmuodostusprosessia hyödyntäen, jonka vaiheet olivat seuraavat: 1) toivottavan tulevaisuuden arvoperiaatteiden muodostaminen PESTEC-ja SWOT-analyysejä sekä aivoriihi- eli brainstorming-menetelmää hyödyntäen sekä näiden periaatteiden terävöittäminen ja testaaminen ydinpanelistien haastattelujen avulla, 2) skenaarioiden konkreettisen sisällön hahmottaminen kolmivaiheisen haastattelu- ja kyselypohjaisen Delfoi-prosessin ja sisällönanalyysin keinoin, 3) vaihtoehtoisten tulevaisuuksien muodostaminen tulevaisuustaulukkoa hyödyntäen sekä tulevaisuustarinoiden eli skenaarioiden kirjoittaminen taulukon pohjalta. Tutkimuksen sidosryhmien irrottaminen nykyhetkestä ja ”vieminen tulevaisuuteen” kuului jokaiseen vaiheeseen.
Skenaarioissa kuvataan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, joissa suomalaisten liikkumistarpeet sekä kotimaassa että ulkomaille on tyydytetty erilaisin keinoin, kestävän liikkumisen tavoitteesta tinkimättä. Liikkuminen voi muuttua palveluksi järjestelmänmuutoksen kautta, kuten ensimmäinen skenaario Suuri muutos (Great Transformation) havainnollistaa. Toinen skenaario Asennemuutos (The Power of Attitude) osoittaa, että myös valtiovallan harjoittama aktiivinen poliittinen ohjaus voi mahdollistaa liikkumistarpeiden tyydyttämisen kestävällä ja tehokkaalla tavalla. Viimeisessä skenaariossa Kehitystä kuitenkin (No Revolution but Evolution) muutoksen kuvataan tapahtuvan kuin itsestään vakaan talouskasvun, infrastruktuuri-investointien ja teknologian kehittymisen myötä.
Tutkielma asemoituu pieneen, mutta kasvavaan pluralistista backcasting-lähestymistapaa hyödyntävien tutkimusten joukkoon: tuotetut skenaariot erottuvat toisistaan paitsi päätepisteiden myös skenaariopolkujen moninaisuuden kautta. Kehitetty menetelmä soveltuu esimerkiksi erilaisista intressiryhmistä muodostuvien organisaatioiden politiikanteon tai strategiatyön tueksi. Lisäksi tutkielma osoittaa, että backcasting on toimiva lähtökohta liikkumisen tulevaisuuksien tutkimiseen myös lyhyellä aikavälillä. Samalla se tuo uusia näkökulmia kestävän liikkumisen paradigmaan tarjoamalla keskeisten suomalaisten liikenneasiantuntijoiden näkemyksiä ja esittelee innovatiivisen tavan muodostaa Delfoi-kyselylomakkeita.
A set of three backcasting scenarios is created through a process that has three phases. First, a set of abstract principles, minimum requirements for the desirable but realistic future, are drafted based on PESTEC and SWOT analyses and brainstorming exercises. The principles are validated through interviews with core experts. Second, concrete content for backcasting scenarios – factors for endpoints and pathways – is sought out through an interview- and questionnaire-based Delphi method. Third, the data are organised into an adjusted futures table to point out internally coherent alternative futures. Then, the data are written up as scenarios. A strong emphasis on immersing the participants in the future is put throughout the whole study.
The constructed scenarios – Great Transformation, The Power of Attitude and No Revolution But Evolution – envision Finland where mobility needs are met with either systemic transformation toward sharing economy, active guidance by the state toward more environmentally aware mobility or the ’good old ways’ of technological development and infrastructure investments.
The study makes a contribution to the small pool of pluralistic backcasting studies producing scenarios that are different both by the endpoints and the scenario paths. It contests the traditional understanding of backcasting as an explicitly normative approach, suggests that backcasting is a suitable approach to study short-term mobility futures, brings fresh perspectives to the paradigm of sustainable mobility from core experts of Finland and presents innovative ways to formulate the Delphi questionnaire.
Tässä pro gradu –tutkielmassa esitellään uusi skenaarioidenmuodostusmenetelmä jaetuista arvotavoitteista lähtevä osallistava backcasting (participatory backcasting from value principles), joka kehitettiin Liikenneviraston 2025 –projektin visiotyöskentelyn aikana. Menetelmän avulla muodostetaan kolme vaihtoehtoista backcasting-skenaariota, jotka valottavat suomalaisen liikenteen ja liikkumisen tulevaisuutta vuoteen 2025.
Liikenteen ja liikkumisen tulevaisuutta tutkittiin kolmivaiheista skenaarioidenmuodostusprosessia hyödyntäen, jonka vaiheet olivat seuraavat: 1) toivottavan tulevaisuuden arvoperiaatteiden muodostaminen PESTEC-ja SWOT-analyysejä sekä aivoriihi- eli brainstorming-menetelmää hyödyntäen sekä näiden periaatteiden terävöittäminen ja testaaminen ydinpanelistien haastattelujen avulla, 2) skenaarioiden konkreettisen sisällön hahmottaminen kolmivaiheisen haastattelu- ja kyselypohjaisen Delfoi-prosessin ja sisällönanalyysin keinoin, 3) vaihtoehtoisten tulevaisuuksien muodostaminen tulevaisuustaulukkoa hyödyntäen sekä tulevaisuustarinoiden eli skenaarioiden kirjoittaminen taulukon pohjalta. Tutkimuksen sidosryhmien irrottaminen nykyhetkestä ja ”vieminen tulevaisuuteen” kuului jokaiseen vaiheeseen.
Skenaarioissa kuvataan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, joissa suomalaisten liikkumistarpeet sekä kotimaassa että ulkomaille on tyydytetty erilaisin keinoin, kestävän liikkumisen tavoitteesta tinkimättä. Liikkuminen voi muuttua palveluksi järjestelmänmuutoksen kautta, kuten ensimmäinen skenaario Suuri muutos (Great Transformation) havainnollistaa. Toinen skenaario Asennemuutos (The Power of Attitude) osoittaa, että myös valtiovallan harjoittama aktiivinen poliittinen ohjaus voi mahdollistaa liikkumistarpeiden tyydyttämisen kestävällä ja tehokkaalla tavalla. Viimeisessä skenaariossa Kehitystä kuitenkin (No Revolution but Evolution) muutoksen kuvataan tapahtuvan kuin itsestään vakaan talouskasvun, infrastruktuuri-investointien ja teknologian kehittymisen myötä.
Tutkielma asemoituu pieneen, mutta kasvavaan pluralistista backcasting-lähestymistapaa hyödyntävien tutkimusten joukkoon: tuotetut skenaariot erottuvat toisistaan paitsi päätepisteiden myös skenaariopolkujen moninaisuuden kautta. Kehitetty menetelmä soveltuu esimerkiksi erilaisista intressiryhmistä muodostuvien organisaatioiden politiikanteon tai strategiatyön tueksi. Lisäksi tutkielma osoittaa, että backcasting on toimiva lähtökohta liikkumisen tulevaisuuksien tutkimiseen myös lyhyellä aikavälillä. Samalla se tuo uusia näkökulmia kestävän liikkumisen paradigmaan tarjoamalla keskeisten suomalaisten liikenneasiantuntijoiden näkemyksiä ja esittelee innovatiivisen tavan muodostaa Delfoi-kyselylomakkeita.