Sosiaalinen media osana elämystä : Case Fazer Experience -vierailukeskus
Räisänen, Eveliina (2018-06-19)
Sosiaalinen media osana elämystä : Case Fazer Experience -vierailukeskus
Räisänen, Eveliina
(19.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on tullut osa monien päivittäisiä rutiineja, ja tutkimukset osoittavat, että siitä on tullut myös osa matkakohteen valintaa ja matkan suunnittelua (Parsons, 2017). Sosiaalisella medialla ja Instagramilla on toisaalta merkitystä matka- ja elämyskohteiden valinnassa, mutta toisaalta myös osana itse elämystä, kuten esimerkki Flow festivaalistakin osoittaa. Sosiaalisesta mediasta osana elämyksiä ei kuitenkaan juuri löydy vielä akateemista tutkimusta.
Sosiaalisesta mediasta on tullut erottamaton osa tämän päivän kuluttajien elämää ja tutkimukset osoittavat, että siitä on tullut myös osa matkakohteen valintaa ja matkan suunnittelua (Parsons, 2017). Sosiaalisella medialla on toisaalta merkitystä matka- ja elämyskohteiden valinnassa, mutta toisaalta myös osana itse elämystä. Sosiaalisesta mediasta osana elämyksiä ei kuitenkaan juuri löydy vielä akateemista tutkimusta.
Erityisen tärkeitä elämykset näyttävät kuitenkin olevan Y-sukupolvelle eli milleniaaleille. Tutkimusten mukaan Y-sukupolvelle onnellisuus syntyy urakehityksen ja omaisuuden sijaan elämysten kokemisesta, muistojen luomisesta, niiden ikuistamisesta ja jakamisesta. (Eventbrite 2017.)
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia, mikä rooli sosiaalisella medialla on osana elämyksiä ja selvittää, miten kuluttajat käyttävät sosiaalista mediaa ennen elämystä, sen aikana ja sen jälkeen. Tutkielman teoreettinen viitekehys sijoittuu sekä elämysmarkkinoinnin että digitaalisen markkinoinnin, ja tarkemmin sosiaalisen median kenttään. Työssä perehdytään elämyksiin yleisesti ja matkailun kontekstissa, sosiaaliseen mediaan, eWomiin, brändikokemuksiin ja mielipidevaikuttajiin. Tutkielma toteutetaan toimeksiantona Fazer Experience -vierailukeskukselle.
Tämä tutkimus on luonteeltaan monimenetelmätutkimus, eli tutkimuksessa yhdistellään sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa: kyselyllä, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja Instgram-sisällönanalyysillä.
Tutkielmassa selvisi, että kuluttajien elämyksistä jakama orgaaninen eWom voi ruokkia toisia kuluttajia valitsemaan saman elämyksen, eli sosiaalisen median rooli osana elämyksiä toimii ikään kuin kehänä ennen elämyksiä, niiden aikana ja niiden jälkeen. Y-sukupolvi haluaa jakaa sosiaaliselle verkostolleen elämyksiä, joihin he yhdistävät itsensä esteettisesti tai arvomaailmallisesti. Niinpä Y-sukupolven sosiaalisen median käyttöä osana elämyksiä ajaa halu näyttää kavereille ja saada sosiaalista hyväksyntää ja ihailua. Eri kuluttajaryhmät myös käyttävät sosiaalista mediaa osana elämyksiä eri tavoin.
Sosiaalisesta mediasta näyttää olevan tulossa erottamaton osa elämyksiä. Säilyttääkseen kilpailuetunsa elämysmarkkinoijien tulisi olla tietoisia sosiaalisen median alati muuttuvista trendeistä ja siitä, mikä juuri heidän kohderyhmiensä sosiaalisen median käyttöä osana elämyksiä ajaa.
Sosiaalisesta mediasta on tullut erottamaton osa tämän päivän kuluttajien elämää ja tutkimukset osoittavat, että siitä on tullut myös osa matkakohteen valintaa ja matkan suunnittelua (Parsons, 2017). Sosiaalisella medialla on toisaalta merkitystä matka- ja elämyskohteiden valinnassa, mutta toisaalta myös osana itse elämystä. Sosiaalisesta mediasta osana elämyksiä ei kuitenkaan juuri löydy vielä akateemista tutkimusta.
Erityisen tärkeitä elämykset näyttävät kuitenkin olevan Y-sukupolvelle eli milleniaaleille. Tutkimusten mukaan Y-sukupolvelle onnellisuus syntyy urakehityksen ja omaisuuden sijaan elämysten kokemisesta, muistojen luomisesta, niiden ikuistamisesta ja jakamisesta. (Eventbrite 2017.)
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia, mikä rooli sosiaalisella medialla on osana elämyksiä ja selvittää, miten kuluttajat käyttävät sosiaalista mediaa ennen elämystä, sen aikana ja sen jälkeen. Tutkielman teoreettinen viitekehys sijoittuu sekä elämysmarkkinoinnin että digitaalisen markkinoinnin, ja tarkemmin sosiaalisen median kenttään. Työssä perehdytään elämyksiin yleisesti ja matkailun kontekstissa, sosiaaliseen mediaan, eWomiin, brändikokemuksiin ja mielipidevaikuttajiin. Tutkielma toteutetaan toimeksiantona Fazer Experience -vierailukeskukselle.
Tämä tutkimus on luonteeltaan monimenetelmätutkimus, eli tutkimuksessa yhdistellään sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa: kyselyllä, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja Instgram-sisällönanalyysillä.
Tutkielmassa selvisi, että kuluttajien elämyksistä jakama orgaaninen eWom voi ruokkia toisia kuluttajia valitsemaan saman elämyksen, eli sosiaalisen median rooli osana elämyksiä toimii ikään kuin kehänä ennen elämyksiä, niiden aikana ja niiden jälkeen. Y-sukupolvi haluaa jakaa sosiaaliselle verkostolleen elämyksiä, joihin he yhdistävät itsensä esteettisesti tai arvomaailmallisesti. Niinpä Y-sukupolven sosiaalisen median käyttöä osana elämyksiä ajaa halu näyttää kavereille ja saada sosiaalista hyväksyntää ja ihailua. Eri kuluttajaryhmät myös käyttävät sosiaalista mediaa osana elämyksiä eri tavoin.
Sosiaalisesta mediasta näyttää olevan tulossa erottamaton osa elämyksiä. Säilyttääkseen kilpailuetunsa elämysmarkkinoijien tulisi olla tietoisia sosiaalisen median alati muuttuvista trendeistä ja siitä, mikä juuri heidän kohderyhmiensä sosiaalisen median käyttöä osana elämyksiä ajaa.