Webbinlärningsomgivning i språkinlärning : en bra dräng, men en dålig värd
Alminoja, Jussi (2018-06-25)
Webbinlärningsomgivning i språkinlärning : en bra dräng, men en dålig värd
Alminoja, Jussi
(25.06.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att utreda användningen av den elektroniska inlärningsmiljön ViLLE och dess uppgifter i svenska i gymnasiekursen RUB1. I avhandlingen redogör jag för hur bruket av ViLLE påverkar gymnasisternas studieresultat i svenska, hur omgivningen och dess uppgiftstyper lämpar sig till undervisningsbruk i språkämnen samt vilka utvecklingsförslag som kan ges beträffande ViLLE.
Som basis för undersökningen har jag utarbetat ett läromaterial, dvs. 92 grammatikuppgifter varav 41 valdes ut och matades in i ViLLE-omgivningen. Uppgifterna testar och övar informanternas kunskaper i de fyra grammatiska områdena som studeras under kursen RUB1. Dessa områden är verb (böjning, tempus och hjälpverb), ordföljd i huvudsats, s-genitiv och subjektiva, objektiva och possessiva pronomen. Sammanlagt 128 gymnasister från två olika gymnasier deltog i studien. Om informanternas inlärningsresultat i svenska förblev desamma, försämrades eller förbättrades analyserades på gruppnivå och utgående från deras betyg i RUB1 jämfört med grundskolebedömningen. ViLLE-uppgifternas lämplighet i språkundervisning diskuteras utifrån mina erfarenheter av att skapa uppgifterna. Analysen av studieframgången kompletteras med ett frågeformulär som besvarades av informanterna. Formuläret fanns i ViLLE och informanterna besvarade frågorna innan de började genomföra ViLLE-uppgifterna. Intervjuer av svensklärare användes även som stöd för analysen.
Det framgår av resultaten att ViLLE-omgivningen passar väl till undervisningsbruk i svenska, även om mycket utvecklingsarbete ännu krävs. Utvecklingsarbetet pågår emellertid kontinuerligt och gäller både själva ViLLE-systemet och ViLLE-uppgifterna. Resultaten visar vidare att gymnasisternas kunskaper i medeltal har förbättrats efter att de utfört ViLLE-uppgifterna. ViLLE är ett utmärkt redskap för att träna och testa kunskaper i ett språkämne, men de pedagogiska aspekterna saknas helt och hållet i ViLLE. Resultaten framhäver ViLLEs användbarhet men även behovet att utveckla omgivningen vidare. Exempelvis saknas en hel del sådana uppgiftstyper som är kännetecknande för språkämnen.
Som basis för undersökningen har jag utarbetat ett läromaterial, dvs. 92 grammatikuppgifter varav 41 valdes ut och matades in i ViLLE-omgivningen. Uppgifterna testar och övar informanternas kunskaper i de fyra grammatiska områdena som studeras under kursen RUB1. Dessa områden är verb (böjning, tempus och hjälpverb), ordföljd i huvudsats, s-genitiv och subjektiva, objektiva och possessiva pronomen. Sammanlagt 128 gymnasister från två olika gymnasier deltog i studien. Om informanternas inlärningsresultat i svenska förblev desamma, försämrades eller förbättrades analyserades på gruppnivå och utgående från deras betyg i RUB1 jämfört med grundskolebedömningen. ViLLE-uppgifternas lämplighet i språkundervisning diskuteras utifrån mina erfarenheter av att skapa uppgifterna. Analysen av studieframgången kompletteras med ett frågeformulär som besvarades av informanterna. Formuläret fanns i ViLLE och informanterna besvarade frågorna innan de började genomföra ViLLE-uppgifterna. Intervjuer av svensklärare användes även som stöd för analysen.
Det framgår av resultaten att ViLLE-omgivningen passar väl till undervisningsbruk i svenska, även om mycket utvecklingsarbete ännu krävs. Utvecklingsarbetet pågår emellertid kontinuerligt och gäller både själva ViLLE-systemet och ViLLE-uppgifterna. Resultaten visar vidare att gymnasisternas kunskaper i medeltal har förbättrats efter att de utfört ViLLE-uppgifterna. ViLLE är ett utmärkt redskap för att träna och testa kunskaper i ett språkämne, men de pedagogiska aspekterna saknas helt och hållet i ViLLE. Resultaten framhäver ViLLEs användbarhet men även behovet att utveckla omgivningen vidare. Exempelvis saknas en hel del sådana uppgiftstyper som är kännetecknande för språkämnen.