Musta (post)feminismi yksityisen ja yhteisöllisen välissä : Musiikkivideoanalyysi Beyoncén Lemonadesta
Köykkä, Jenni (2018-06-05)
Musta (post)feminismi yksityisen ja yhteisöllisen välissä : Musiikkivideoanalyysi Beyoncén Lemonadesta
Köykkä, Jenni
(05.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061525921
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061525921
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee sukupuolen ja sosiaalisen rodun performatiivisuutta pop- ja R&B-artisti Beyoncén vuonna 2016 julkaistulla visuaalisella albumilla Lemonade. Lisäksi tutkimuksen alakysymysten mukaisesti tulkitsen esitettyjen identiteettien pohjalta, minkälaista tähti-identiteettiä Beyoncélle teoksella rakennetaan ja mihin audiovisuaalisiin keinoihin katsojan voimautuminen perustuu. Lemonade-julkaisu käsittää äänitteiden rinnalle tuotetun pitkän musiikkivideon, jossa jokainen kappale on liitetty musikaalielokuvamaiseen juonelliseen audiovisuaaliseen kokonaisuuteen. Tutkimuksen aineistona on kyseinen visuaalinen albumi, eli musiikkivideo, jota analysoidaan teemojen pohjalta valikoiden. Lisäksi aineistossa ovat taltioinnit albumia ennen ja jälkeen esitetyistä live-esityksistä, helmikuun 2016 Super Bowl -jalkapallo-ottelun väliajalla ja helmikuun 2017 Grammy-gaalassa. Tutkimusmenetelminä käytetään kulttuurista lähilukua, audiovisuaalista analyysia ja musiikkivideoanalyysia sekä populaarimusiikin analyysia, jolloin aineistoa analysoidaan äänen, kuvan ja musiikin vuorovaikutteisesta lähtökohdasta käsin.
Lemonade ja oheiset live-esitykset esittävät teoksen päähenkilön ja Beyoncén tähti-identiteetin afroamerikkalaisiin naisiin identifioituvana valtaistuneena toimijana. Identifiointi rodullistettuun joukkoon tapahtuu äänellisesti mustan musiikin ja kulttuurin historiaan viittaavien musiikillisten ja lyyristen lainausten avulla, sekä esittämällä kuvassa ja sanoissa tyypiteltyjä afroamerikkalaisia naisia normitettuina ja kerronnan keskiössä. Lisäksi sukupuolen performatiivisilla piirteillä rakennetaan postfeminististä kuvastoa vapautuneesta feminiinisestä olemuksesta, taloudellisesta itsenäisyydestä ja perinteisestä parisuhde- ja perheideaalista. Toimijuutta Beyoncén edustamalle kollektiiville rakennetaan lyriikoissa ja kertojapuheessa yhteisöllisen kerronnan strategioiden avulla ja valtaa vaativan ja kapinoivan päähenkilön esimerkin avulla. Vaikka tarinan päällimmäinen kerros pysyttelee yksityisen ja henkilökohtaissävytteisen kerronnan tasolla, moneen otteeseen narratiivi laajenee koskemaan afroamerikkalaisten naisten kollektiivisia rasismin ja sukupuolten välisen epätasa-arvon tuomia ongelmia.
Lemonade ja oheiset live-esitykset esittävät teoksen päähenkilön ja Beyoncén tähti-identiteetin afroamerikkalaisiin naisiin identifioituvana valtaistuneena toimijana. Identifiointi rodullistettuun joukkoon tapahtuu äänellisesti mustan musiikin ja kulttuurin historiaan viittaavien musiikillisten ja lyyristen lainausten avulla, sekä esittämällä kuvassa ja sanoissa tyypiteltyjä afroamerikkalaisia naisia normitettuina ja kerronnan keskiössä. Lisäksi sukupuolen performatiivisilla piirteillä rakennetaan postfeminististä kuvastoa vapautuneesta feminiinisestä olemuksesta, taloudellisesta itsenäisyydestä ja perinteisestä parisuhde- ja perheideaalista. Toimijuutta Beyoncén edustamalle kollektiiville rakennetaan lyriikoissa ja kertojapuheessa yhteisöllisen kerronnan strategioiden avulla ja valtaa vaativan ja kapinoivan päähenkilön esimerkin avulla. Vaikka tarinan päällimmäinen kerros pysyttelee yksityisen ja henkilökohtaissävytteisen kerronnan tasolla, moneen otteeseen narratiivi laajenee koskemaan afroamerikkalaisten naisten kollektiivisia rasismin ja sukupuolten välisen epätasa-arvon tuomia ongelmia.