Nuorten musiikkipreferenssit : Tutkimus kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten musiikkipreferensseistä
Salminen, Juho (2018-03-20)
Nuorten musiikkipreferenssit : Tutkimus kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten musiikkipreferensseistä
Salminen, Juho
(20.03.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804066366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804066366
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten musiikkipreferenssejä. Tutkimuksessa tarkastellaan miten tärkeinä tutkittavat pitävät musiikin eri ominaisuuksia sekä mistä musiikkigenreistä he pitävät. Päätavoitteena oli selvittää, onko luokka-asteiden välillä eroja siinä, kuinka tärkeinä musiikin eri ominaisuuksia pitävät. Ne musiikin ominaisuudet, joiden tärkeyttä tässä tutkimuksessa tarkastellaan, ovat melodia, rytmi sekä sanoitukset.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin suljetulla Webropol-kyselylomakkeella kahdelta länsisuomalaisen koulun yhdeksänneltä ja kuudennelta luokalta. Tutkimusaineisto kerättiin peräkkäisinä päivinä yhteensä 67 oppilaalta. Tutkittavat vastasivat kysymyksiin, jotka mittasivat sitä, kuinka tärkeinä he pitivät ennalta määriteltyjä musiikin ominaisuuksia sekä sitä, mistä musiikkigenreistä he pitävät.
Tutkimuksen tulosten perusteella melodian sekä sanoitusten tärkeydessä on merkitsevää eroa kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten välillä. Yhdeksäsluokkalaiset pitivät myös keskimäärin jokaista mitattua musiikin ominaisuutta tärkeämpänä kuin kuudesluokkalaiset. Ainoastaan rock-genren suhteen merkitsevää eroa oli havaittavissa yhdeksäs- ja kuudesluokkalaisten genrepreferensseissä. Yhdeksäsluokkalaiset pitivät keskimäärin enemmän kaikista genreistä verrattuna kuudesluokkalaisiin, lukuun ottamatta suosituimpia genrejä, joita olivat pop sekä rap / hip hop.
Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia havaintoja, joiden perusteella murrosikä muuttaa nuorten musiikkipreferenssejä.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin suljetulla Webropol-kyselylomakkeella kahdelta länsisuomalaisen koulun yhdeksänneltä ja kuudennelta luokalta. Tutkimusaineisto kerättiin peräkkäisinä päivinä yhteensä 67 oppilaalta. Tutkittavat vastasivat kysymyksiin, jotka mittasivat sitä, kuinka tärkeinä he pitivät ennalta määriteltyjä musiikin ominaisuuksia sekä sitä, mistä musiikkigenreistä he pitävät.
Tutkimuksen tulosten perusteella melodian sekä sanoitusten tärkeydessä on merkitsevää eroa kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten välillä. Yhdeksäsluokkalaiset pitivät myös keskimäärin jokaista mitattua musiikin ominaisuutta tärkeämpänä kuin kuudesluokkalaiset. Ainoastaan rock-genren suhteen merkitsevää eroa oli havaittavissa yhdeksäs- ja kuudesluokkalaisten genrepreferensseissä. Yhdeksäsluokkalaiset pitivät keskimäärin enemmän kaikista genreistä verrattuna kuudesluokkalaisiin, lukuun ottamatta suosituimpia genrejä, joita olivat pop sekä rap / hip hop.
Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia havaintoja, joiden perusteella murrosikä muuttaa nuorten musiikkipreferenssejä.