Sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun osaaminen
Kukkonen, Jenna (2018-07-02)
Sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun osaaminen
Kukkonen, Jenna
(02.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Potilaan voimavaraistumisen tukeminen kuuluu oleellisesti potilasohjaukseen. Voimavaraistumista tukevalla ohjauksella voidaan tukea potilaiden itsenäistä päätöksentekoa ja osallistumista hoitoonsa. Sairaanhoitajaopiskelijoiden tulisi koulutuksensa aikana saavuttaa riittävä osaaminen potilasohjauksesta ja potilaan voimavaraistumisen tukemisesta, sillä potilasohjausosaaminen on keskeinen osa sairaanhoitajan ammatillista osaamista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun osaamista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun osaamisesta, sillä aiheesta on vähän tutkimusnäyttöä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausosaamisesta potilasohjauksen opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmiston avulla kolmesta ammattikorkeakoulusta syksyllä 2017. Tutkimukseen osallistui 16 valmistumisvaiheessa olevaa sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka kirjoittivat esseen Webropol-ohjelmistoon luodulle aineistonkeruulomakkeelle. Tutkittavien kirjoittamat esseet analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla. Esseistä etsittiin aikaisempaan kirjallisuuteen perustuvan luokittelurungon avulla voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun rakenteeseen ja sisältöön sopivia ilmaisuja.
Tulosten mukaan sairaanhoitajakoulutuksen aikana oli ollut vähän potilasohjauksen teoriaopintoja (81 % tutkittavista). Potilasohjauksen harjoittelua oli sen sijaan ollut melko paljon tai paljon käytännön harjoittelujaksoilla (75 % tutkittavista). Sairaanhoitajaopiskelijoilla oli tietoa voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun koko rakenteesta sekä ohjauskeskustelun sisällön kaikista muista alueista paitsi taloudellisesta alueesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sairaanhoitajakoulutuksessa tulisi varmistaa potilasohjauksen teoriaopintojen riittävä määrä. Potilasohjauksen teoriaopetuksessa tulisi kiinnittää huomiota voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun sisällön kokonaisuuden osaamiseen. Tutkimus tuottaa uutta tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksen aikana saavuttamasta potilasohjausosaamisesta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä potilasohjauksen opetusta ja oppimista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun osaamista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun osaamisesta, sillä aiheesta on vähän tutkimusnäyttöä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausosaamisesta potilasohjauksen opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmiston avulla kolmesta ammattikorkeakoulusta syksyllä 2017. Tutkimukseen osallistui 16 valmistumisvaiheessa olevaa sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka kirjoittivat esseen Webropol-ohjelmistoon luodulle aineistonkeruulomakkeelle. Tutkittavien kirjoittamat esseet analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla. Esseistä etsittiin aikaisempaan kirjallisuuteen perustuvan luokittelurungon avulla voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun rakenteeseen ja sisältöön sopivia ilmaisuja.
Tulosten mukaan sairaanhoitajakoulutuksen aikana oli ollut vähän potilasohjauksen teoriaopintoja (81 % tutkittavista). Potilasohjauksen harjoittelua oli sen sijaan ollut melko paljon tai paljon käytännön harjoittelujaksoilla (75 % tutkittavista). Sairaanhoitajaopiskelijoilla oli tietoa voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun koko rakenteesta sekä ohjauskeskustelun sisällön kaikista muista alueista paitsi taloudellisesta alueesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sairaanhoitajakoulutuksessa tulisi varmistaa potilasohjauksen teoriaopintojen riittävä määrä. Potilasohjauksen teoriaopetuksessa tulisi kiinnittää huomiota voimavaraistumista tukevan ohjauskeskustelun sisällön kokonaisuuden osaamiseen. Tutkimus tuottaa uutta tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksen aikana saavuttamasta potilasohjausosaamisesta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä potilasohjauksen opetusta ja oppimista.