Roolipeli hoitotyön lähiesimiesten muutosjohtamisen koulutukseen : ”Pelisilmää muutosjohtamiseen”
Vainio, Ville (2018-07-02)
Roolipeli hoitotyön lähiesimiesten muutosjohtamisen koulutukseen : ”Pelisilmää muutosjohtamiseen”
Vainio, Ville
(02.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Hoitotyön lähiesimies tarvitsee monenlaista osaamista työssään. Muutosjohtamisen osaamisalue ja siihen kuuluvat vuorovaikutus, neuvottelu- ja kommunikointitaidot kuuluvat hoitotyön lähiesimiehen tärkeimpiin osaamisalueisiin. Opetuspelit ovat saaneet positiivisen vastaanoton koulutuksessa ja varsinkin joukkuepelien, kuten roolipelin, on todettu kehittävän johtamistaitoja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja esitestata roolipeli, jonka tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta muutosjohtamisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, minkälainen kehitetty roolipeli on pelattavuudeltaan ja sisällöltään sekä miten peliä voisi jatkossa kehittää. Kehitetty roolipeli on beta-versio.
Tutkimukseen osallistujat valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla. Tutkimukseen osallistui opiskelijoita sekä Turun ylemmän ammattikorkeakoulun koulutusohjelmasta, että Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 26 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2017. Aineistonkeruumenetelminä olivat taustakyselyt, kohderyhmähaastattelut ja kyselylomake. Aineiston analyysitapa on laadullinen sisällönanalyysi, joka toteutettiin deduktiivis-induktiivisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella kehitetty roolipeli on kestoltaan kahden oppitunnin (90 min.) mittainen ja sopii pelattavaksi koulutuksen aikana useamman kerran. Pelin säännöt olivat pääosin selkeät ja peli lisäsi tietoisuutta muutosjohtamisesta. Tietoisuuden lisääntymistä muutosjohtamisesta edistivät pelaajien keskuudessa pelissä esiintyvät loppuratkaisut ja reflektio pelitilanteen jälkeen.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan ajatella, että roolipeli olisi sekä hyvä että uusi ja innovatiivinen keino lisätä tietoisuutta muutosjohtamisesta hoitotyön muutosjohtamisen koulutuksessa. Pelin idea oli tutkimuksen perusteella toimiva, mikä mahdollistaa pelin jatkokehittelyn ja suunnittelun tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja esitestata roolipeli, jonka tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta muutosjohtamisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, minkälainen kehitetty roolipeli on pelattavuudeltaan ja sisällöltään sekä miten peliä voisi jatkossa kehittää. Kehitetty roolipeli on beta-versio.
Tutkimukseen osallistujat valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla. Tutkimukseen osallistui opiskelijoita sekä Turun ylemmän ammattikorkeakoulun koulutusohjelmasta, että Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 26 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2017. Aineistonkeruumenetelminä olivat taustakyselyt, kohderyhmähaastattelut ja kyselylomake. Aineiston analyysitapa on laadullinen sisällönanalyysi, joka toteutettiin deduktiivis-induktiivisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella kehitetty roolipeli on kestoltaan kahden oppitunnin (90 min.) mittainen ja sopii pelattavaksi koulutuksen aikana useamman kerran. Pelin säännöt olivat pääosin selkeät ja peli lisäsi tietoisuutta muutosjohtamisesta. Tietoisuuden lisääntymistä muutosjohtamisesta edistivät pelaajien keskuudessa pelissä esiintyvät loppuratkaisut ja reflektio pelitilanteen jälkeen.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan ajatella, että roolipeli olisi sekä hyvä että uusi ja innovatiivinen keino lisätä tietoisuutta muutosjohtamisesta hoitotyön muutosjohtamisen koulutuksessa. Pelin idea oli tutkimuksen perusteella toimiva, mikä mahdollistaa pelin jatkokehittelyn ja suunnittelun tulevaisuudessa.