Nuorten huumausaineisiin liittyvä terveydenlukutaito
Salomaa, Sofia (2018-07-03)
Nuorten huumausaineisiin liittyvä terveydenlukutaito
Salomaa, Sofia
(03.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Huumausaineiden ongelmakäyttö on yksi suurimmista terveysongelmista. Suomessa arvioidaan olevan noin 18 000–30 000 huumausaineiden ongelmakäyttäjää. Terveydenhuollolle kustannuksia arvioidaan aiheutuvan noin 62 miljoonaa euroa vuodessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata nuorten näkemyksiä huumausaineista. Tutkimuksen pohjana ja viitekehyksenä toimi terveydenlukutaidon-käsite.
Tutkimusmetodina toimi mukaillen photovoice-menetelmä. Tutkimuksen osallistujat olivat Helsingin alueen 15–18-vuotiaat opiskelijat, yhteensä n=12 oppilasta. Tutkimusaineisto koostui nuorten ottamista kuvista, nauhoitetuista ryhmätilanteista ja tutkijan kirjoittamasta päiväkirjasta.
Aineisto analysoitiin deduktiivisesti temaattisella analyysilla. Tuloksista saatiin kymmenen teemaa, jotka muodostettiin viiden aihealueen ympärille. Aihealueet olivat nuorten omat näkemykset, perheen ja kavereiden merkitys, asuinalueen sekä median merkitys.
Keskeisinä tuloksina nuoret kuvasivat erilaisia tuntemuksia, mitä huumausaineiden käyttäjät heissä herättävät ja huumausaineiden olevan tänä päivänä osa heidän arkielämää. Nuorten mukaan huumausaineiden käyttäminen voi johtua vaikeasta elämästä tai kavereista ja huumausainekokeilut lisääntyvät alkoholin käytön seurauksena. Huumausainekokeiluja vähentää nuorten mukaan, jos vanhemmat ovat kiinnostuneita nuoren elämästä. Nuoret kokivat, että vanhempien kanssa huumausaineista tulisi myös keskustella. Nuorten kertoman mukaan he tunnistavat huumausaineita käyttävät kaverit. Nuorten mukaan huumausaineiden esiintyvyys on usein keskittynyt asuinalueilla tiettyihin paikkoihin ja huumausaineiden yleisyydestä kertoo asuinalueen maine. Tietoa huumausaineista nuoret kertoivat saavansa internetistä ja sosiaalisesta mediasta.
Nuorten terveydenlukutaito huumausaineista kehittyy sen kautta, että nuorille annetaan tietoa, mutta opastetaan ja kannustetaan heitä myös etsimään tietoa itsenäisesti. Tehokkailla ennaltaehkäisyn ohjelmilla voidaan muuttaa nuorten mielipiteitä ja asenteita. Tärkeää on opettaa nuoria ymmärtämään tietoa, jonka kautta nuoret voivat yhä tehokkaammin vastata haasteisiin, jota kehittyvä terveydenhuolto ja teknologia asettavat.
Tutkimusmetodina toimi mukaillen photovoice-menetelmä. Tutkimuksen osallistujat olivat Helsingin alueen 15–18-vuotiaat opiskelijat, yhteensä n=12 oppilasta. Tutkimusaineisto koostui nuorten ottamista kuvista, nauhoitetuista ryhmätilanteista ja tutkijan kirjoittamasta päiväkirjasta.
Aineisto analysoitiin deduktiivisesti temaattisella analyysilla. Tuloksista saatiin kymmenen teemaa, jotka muodostettiin viiden aihealueen ympärille. Aihealueet olivat nuorten omat näkemykset, perheen ja kavereiden merkitys, asuinalueen sekä median merkitys.
Keskeisinä tuloksina nuoret kuvasivat erilaisia tuntemuksia, mitä huumausaineiden käyttäjät heissä herättävät ja huumausaineiden olevan tänä päivänä osa heidän arkielämää. Nuorten mukaan huumausaineiden käyttäminen voi johtua vaikeasta elämästä tai kavereista ja huumausainekokeilut lisääntyvät alkoholin käytön seurauksena. Huumausainekokeiluja vähentää nuorten mukaan, jos vanhemmat ovat kiinnostuneita nuoren elämästä. Nuoret kokivat, että vanhempien kanssa huumausaineista tulisi myös keskustella. Nuorten kertoman mukaan he tunnistavat huumausaineita käyttävät kaverit. Nuorten mukaan huumausaineiden esiintyvyys on usein keskittynyt asuinalueilla tiettyihin paikkoihin ja huumausaineiden yleisyydestä kertoo asuinalueen maine. Tietoa huumausaineista nuoret kertoivat saavansa internetistä ja sosiaalisesta mediasta.
Nuorten terveydenlukutaito huumausaineista kehittyy sen kautta, että nuorille annetaan tietoa, mutta opastetaan ja kannustetaan heitä myös etsimään tietoa itsenäisesti. Tehokkailla ennaltaehkäisyn ohjelmilla voidaan muuttaa nuorten mielipiteitä ja asenteita. Tärkeää on opettaa nuoria ymmärtämään tietoa, jonka kautta nuoret voivat yhä tehokkaammin vastata haasteisiin, jota kehittyvä terveydenhuolto ja teknologia asettavat.