Moniammatillinen etiikka sairaanhoitaja- ja lääketieteen opiskelijoiden koulutuksessa
Aaltonen, Hanna (2018-07-03)
Moniammatillinen etiikka sairaanhoitaja- ja lääketieteen opiskelijoiden koulutuksessa
Aaltonen, Hanna
(03.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Hoitotyön- ja lääketieteen etiikkaa on perinteisesti opetettu ammattikuntien opiskelijoille erikseen. Opetusta on toteutettu eri laajuuksin, sisällöin ja opetusmenetelmin. Ammattikuntien eettinen perusta on kuitenkin yhteneväinen, päämääränä potilaan hyvä hoito. Moniammatillisen etiikan opetuksen avulla voidaan edistää opiskelijoiden yhteistä eettistä päätöksentekoa jo opiskeluaikana.
Tämän kuvailevan ja vertailevan poikkileikkaustutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitaja- ja lääketieteen opiskelijoiden näkemyksiä ja asenteita etiikan ja moniammatillisen etiikan opetuksesta.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä neljän ammattikorkeakoulun toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilta ja yhden yliopiston viidennen vuoden lääketieteen opiskelijoilta (N=1008). Tutkimukseen osallistui 160 sairaanhoitajaopiskelijaa ja 33 lääketieteen opiskelijaa (vastausprosentti 19%). Aineistonkeruussa käytettiin tutkimukseen muodostettua kyselylomaketta sisältäen muokattuna osia RIPLS© mittarista. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin ja induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella etiikkaa oli opetettu monipuolisin aihein hyödyntäen eniten luentoja ja ryhmäkeskusteluja, joista ryhmäkeskustelut nähtiin omaa etiikan oppimista edistävinä menetelminä. Kolmeneljäsosaa opiskelijoista piti etiikan opetusta tärkeänä (75%). Lääketieteen opiskelijat arvioivat etiikan oppimisen helpommaksi (p=0,026) ja opetuksen riittävämmäksi (p=0,003) verrattuna sairaanhoitajaopiskelijoihin erojen ollessa tilastollisesti merkitseviä. Opiskelijat olivat kiinnostuneita moniammatillisesta etiikan opetuksesta ja asenteet moniammatilliseen etiikan opetukseen olivat myönteisiä, kuitenkin sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteet olivat tilastollisesti merkitsevästi myönteisempiä (p=0,003). Moniammatillisessa etiikan opetuksessa tulisi käsitellä eettisiä periaatteita, -ongelmia ja -päätöksentekoa hyödyntäen ryhmäkeskusteluja ja caseja. Opiskelijat näkivät voivansa oppia yhteistyötaitoja ja toisen ammattikunnan ammatillista roolia yhteisessä etiikan opetuksessa.
Etiikan opetusta tulee olla riittävästi, aiheina eettinen päätöksenteko ja eettiset ongelmat hyödyntäen ryhmäkeskusteluja ja caseja. Moniammatillinen etiikan opetus kiinnostaa opiskelijoita, mutta opetuksen suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota sisältöön ja toteutusajankohtaan, jotta edistetään opiskelijoiden myönteisyyttä ja kiinnostusta yhteiseen etiikan opetukseen. Moniammatillisen etiikan opetuksen tulisi sisältyä ammattikuntien koulutukseen, joka mahdollistaa opiskelijoiden välisen keskustelun terveydenhuollon eettisistä kysymyksistä.
Tämän kuvailevan ja vertailevan poikkileikkaustutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitaja- ja lääketieteen opiskelijoiden näkemyksiä ja asenteita etiikan ja moniammatillisen etiikan opetuksesta.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä neljän ammattikorkeakoulun toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilta ja yhden yliopiston viidennen vuoden lääketieteen opiskelijoilta (N=1008). Tutkimukseen osallistui 160 sairaanhoitajaopiskelijaa ja 33 lääketieteen opiskelijaa (vastausprosentti 19%). Aineistonkeruussa käytettiin tutkimukseen muodostettua kyselylomaketta sisältäen muokattuna osia RIPLS© mittarista. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin ja induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella etiikkaa oli opetettu monipuolisin aihein hyödyntäen eniten luentoja ja ryhmäkeskusteluja, joista ryhmäkeskustelut nähtiin omaa etiikan oppimista edistävinä menetelminä. Kolmeneljäsosaa opiskelijoista piti etiikan opetusta tärkeänä (75%). Lääketieteen opiskelijat arvioivat etiikan oppimisen helpommaksi (p=0,026) ja opetuksen riittävämmäksi (p=0,003) verrattuna sairaanhoitajaopiskelijoihin erojen ollessa tilastollisesti merkitseviä. Opiskelijat olivat kiinnostuneita moniammatillisesta etiikan opetuksesta ja asenteet moniammatilliseen etiikan opetukseen olivat myönteisiä, kuitenkin sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteet olivat tilastollisesti merkitsevästi myönteisempiä (p=0,003). Moniammatillisessa etiikan opetuksessa tulisi käsitellä eettisiä periaatteita, -ongelmia ja -päätöksentekoa hyödyntäen ryhmäkeskusteluja ja caseja. Opiskelijat näkivät voivansa oppia yhteistyötaitoja ja toisen ammattikunnan ammatillista roolia yhteisessä etiikan opetuksessa.
Etiikan opetusta tulee olla riittävästi, aiheina eettinen päätöksenteko ja eettiset ongelmat hyödyntäen ryhmäkeskusteluja ja caseja. Moniammatillinen etiikan opetus kiinnostaa opiskelijoita, mutta opetuksen suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota sisältöön ja toteutusajankohtaan, jotta edistetään opiskelijoiden myönteisyyttä ja kiinnostusta yhteiseen etiikan opetukseen. Moniammatillisen etiikan opetuksen tulisi sisältyä ammattikuntien koulutukseen, joka mahdollistaa opiskelijoiden välisen keskustelun terveydenhuollon eettisistä kysymyksistä.