Sosiaalisen median hyödyntäminen brändiviestinnässä : Tapaustutkimus suomalaisessa pk-yrityksessä
Perttu, Anna (2018-07-04)
Sosiaalisen median hyödyntäminen brändiviestinnässä : Tapaustutkimus suomalaisessa pk-yrityksessä
Perttu, Anna
(04.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Brändiviestinnällä vaikutetaan asiakkaiden mielipiteisiin yrityksestä ja sen tuotteista. Asiakkaiden kokema brändimielikuva yrityksestä muodostuu brändiviestinnän kautta. Sosiaalinen media tarjoaa tänä päivänä perinteisten tapojen ja kanavien rinnalla tärkeän kanavan brändin rakentamiselle ja brändistä viestimiselle. Se tarjoaa yrityksille vuorovaikutteisen kanavan olla yhteydessä asiakkaisiin ja luoda suhdetta asiakkaan ja brändin välillä. Työssä selvitetään sosiaalisen median roolia brändiviestinnän kanavana. Tutkimusongelman kautta tavoitteena on ymmärtää miten yritys hyödyntää sosiaalista mediaa brändiviestinnässä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu suomalaisessa pk-yrityksessä. Tutkimusaineiston pääkeruumenetelmänä on teemahaastattelut, joiden rinnalla on tehty havainnointia kohdeyrityksessä. Tutkimuksen perusteella sosiaalinen media koetaan tehokkaaksi kanavaksi toteuttaa brändiviestintää. Sen kautta on mahdollista tavoittaa nopeasti ja hyvin asiakkaita sekä kohdentaa viestejä. Vaikka yritykset käyttävät sosiaalista mediaa laajasti brändillisten sisältöjen esille tuomiseen, sosiaalinen media on edelleen yrityksissä irrallinen osa muusta markkinoinnin ja viestinnän toteuttamisesta, eikä yhdisty yritysten liiketoimintastrategioihin. Sosiaalisen median hyödyntäminen ei yrityksissä ole vielä kovinkaan strategisella tasolla, eikä sen tuomaa potentiaalia brändiviestinnälle hyödynnetä tehokkaasti. Sosiaalista mediaa käytetään edelleen hyvin yrityslähtöisesti, eikä hyödynnetä sen tarjoamaa mahdollisuutta toimia kaksisuuntaisesti yhdessä asiakkaiden kanssa, tai hyödynnetä asiakkaiden potentiaalia olla mukana brändin rakentamisessa ja luomassa yhdessä arvoa brändille. Tulevaisuudessa sosiaalisen median roolin uskotaan korostuvan, mutta sen toteuttamisessa koetaan olevan myös haasteita.
Asiakaskeskeisyyden lisääminen ja brändin luominen sosiaalisessa mediassa yhdessä asiakkaiden kanssa parantaisi asiakkaiden sitoutumista brändiin ja loisi brändille lisäarvoa. Sosiaalisen median yhdistäminen yrityksen muihin strategioihin laajemmin loisi yhtenäistä kuvaa brändistä, sekä myös pohjaa strategiselle sosiaalisen median toteuttamiselle. Lisäksi brändin sisältöjen ja viestien yhdistäminen laajempiin ja ajankohtaisiin kohderyhmää koskettaviin aiheisiin vahvistaisi brändiä ja toisi sille lisänäkyvyyttä. Sosiaalisen median strateginen hyödyntäminen tehostaisi yrityksen toimintaa ja vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa. Ottamalla huomioon kohdeyleisöt, valitsemalla oikeat kanavat ja tuottamalla oikeanlaista sisältöä oikeaan aikaan sosiaalisessa mediassa saadaan sitoutettua asiakkaita brändiin. Yritysten tulisi pyrkiä edistämään brändin yhteisluomista asiakkaidensa kanssa oikeiden kanavien ja sopivien sisältöjen kautta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu suomalaisessa pk-yrityksessä. Tutkimusaineiston pääkeruumenetelmänä on teemahaastattelut, joiden rinnalla on tehty havainnointia kohdeyrityksessä. Tutkimuksen perusteella sosiaalinen media koetaan tehokkaaksi kanavaksi toteuttaa brändiviestintää. Sen kautta on mahdollista tavoittaa nopeasti ja hyvin asiakkaita sekä kohdentaa viestejä. Vaikka yritykset käyttävät sosiaalista mediaa laajasti brändillisten sisältöjen esille tuomiseen, sosiaalinen media on edelleen yrityksissä irrallinen osa muusta markkinoinnin ja viestinnän toteuttamisesta, eikä yhdisty yritysten liiketoimintastrategioihin. Sosiaalisen median hyödyntäminen ei yrityksissä ole vielä kovinkaan strategisella tasolla, eikä sen tuomaa potentiaalia brändiviestinnälle hyödynnetä tehokkaasti. Sosiaalista mediaa käytetään edelleen hyvin yrityslähtöisesti, eikä hyödynnetä sen tarjoamaa mahdollisuutta toimia kaksisuuntaisesti yhdessä asiakkaiden kanssa, tai hyödynnetä asiakkaiden potentiaalia olla mukana brändin rakentamisessa ja luomassa yhdessä arvoa brändille. Tulevaisuudessa sosiaalisen median roolin uskotaan korostuvan, mutta sen toteuttamisessa koetaan olevan myös haasteita.
Asiakaskeskeisyyden lisääminen ja brändin luominen sosiaalisessa mediassa yhdessä asiakkaiden kanssa parantaisi asiakkaiden sitoutumista brändiin ja loisi brändille lisäarvoa. Sosiaalisen median yhdistäminen yrityksen muihin strategioihin laajemmin loisi yhtenäistä kuvaa brändistä, sekä myös pohjaa strategiselle sosiaalisen median toteuttamiselle. Lisäksi brändin sisältöjen ja viestien yhdistäminen laajempiin ja ajankohtaisiin kohderyhmää koskettaviin aiheisiin vahvistaisi brändiä ja toisi sille lisänäkyvyyttä. Sosiaalisen median strateginen hyödyntäminen tehostaisi yrityksen toimintaa ja vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa. Ottamalla huomioon kohdeyleisöt, valitsemalla oikeat kanavat ja tuottamalla oikeanlaista sisältöä oikeaan aikaan sosiaalisessa mediassa saadaan sitoutettua asiakkaita brändiin. Yritysten tulisi pyrkiä edistämään brändin yhteisluomista asiakkaidensa kanssa oikeiden kanavien ja sopivien sisältöjen kautta.