Aloittelevan pienyrityksen brändirakentaminen
Sainio, Anna (2018-07-04)
Aloittelevan pienyrityksen brändirakentaminen
Sainio, Anna
(04.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Yritysbrändin rakentamisen tiedetään olevan merkittävässä roolissa yrityksen menestymiselle heti alkuhetkistä lähtien. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajamarkkinoille suuntautuvan, aloittelevan pienyrityksen brändirakentamista ilmiönä. Tutkimuskysymyksenä on ”Millaista on aloittelevan pienyrityksen brändirakentaminen?”, jakautuen kahteen alakysymykseen; ”Mitä aiemmat tutkimukset ja teoriat esittävät aloittelevan pienyrityksen brändirakentamisesta yrityksen perustamisvaiheessa ja toiminnan alkutaipaleella?” ja ”Millaisia yritysbrändin rakentamistoimia aloittelevissa pienyrityksissä on käytännössä tehty?” Teorioina on käytetty sekä pk-yrityksiin keskittyneitä tutkimuksia että tuotebrändin rakentamisen teorioita, joiden on todettu soveltuvan myös pienyritysten brändirakentamiseen.
Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa teemahaastatteluihin valikoitui neljä yrittäjää kolmesta eri mikroyrityksestä. Aiempien teorioiden pohjalta lähtökohtaisena oletuksena oli, että pienyrityksellä ei välttämättä riitä resurssit ja tietotaito yritysbrändin johdonmukaiseen rakentamiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että haastatellut yrittäjät olivat hyvin tietoisia yritysbrändistä, ja asenteet sitä kohtaan olivat positiiviset, sillä yritysbrändin merkitys yrityksen erottautumiselle ja sitä kautta menestykselle koettiin erittäin tärkeäksi.
Aiemmista tutkimuksista ja teorioista nousi esiin aloittelevien pienyritysten brändirakentamiselle kolme erityisasemassa olevaa osa-aluetta, joita ovat yrittäjän rooli yritysidentiteetin muodostumiselle, kontaktit asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin sekä asiakkaiden hyödyntäminen brändilähettiläinä. Haastateltujen yrittäjien tietoisuus ja käytännön toimet yritysbrändin rakentamisesta kohtasivat merkittävässä määrin teorioiden kanssa. Tutkimalla aihetta laajemmin, voidaan selvittää ja tehdä tarkempia yleistyksiä yritysbrändin tietoisuudesta ja sen rakentamisen käytännöistä aloittelevien pienyritysten keskuudessa.
Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa teemahaastatteluihin valikoitui neljä yrittäjää kolmesta eri mikroyrityksestä. Aiempien teorioiden pohjalta lähtökohtaisena oletuksena oli, että pienyrityksellä ei välttämättä riitä resurssit ja tietotaito yritysbrändin johdonmukaiseen rakentamiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että haastatellut yrittäjät olivat hyvin tietoisia yritysbrändistä, ja asenteet sitä kohtaan olivat positiiviset, sillä yritysbrändin merkitys yrityksen erottautumiselle ja sitä kautta menestykselle koettiin erittäin tärkeäksi.
Aiemmista tutkimuksista ja teorioista nousi esiin aloittelevien pienyritysten brändirakentamiselle kolme erityisasemassa olevaa osa-aluetta, joita ovat yrittäjän rooli yritysidentiteetin muodostumiselle, kontaktit asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin sekä asiakkaiden hyödyntäminen brändilähettiläinä. Haastateltujen yrittäjien tietoisuus ja käytännön toimet yritysbrändin rakentamisesta kohtasivat merkittävässä määrin teorioiden kanssa. Tutkimalla aihetta laajemmin, voidaan selvittää ja tehdä tarkempia yleistyksiä yritysbrändin tietoisuudesta ja sen rakentamisen käytännöistä aloittelevien pienyritysten keskuudessa.