Kuluttajien internet-taidot ja verkkokaupan käyttömotiivit
Prusila, Eero (2018-07-04)
Kuluttajien internet-taidot ja verkkokaupan käyttömotiivit
Prusila, Eero
(04.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Verkkokaupassa asioimista ja niihin liittyvien taitojen välistä yhteyttä on tutkittu vähän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli täyttää tämä tutkimusaukko ja tutkia sitä, voidaanko internet-taidoilla selittää kuluttajien verkkokaupan käyttöä. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin: Mitä ovat internet- taidot ja Miten kuluttajien internet-taidot vaikuttavat kuluttajien verkkokaupan käyttöön?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu lukutaidon tutkimukseen ja verkkokaupan tarkasteluun käyttösyynäkökulman (Uses and gratifications –approach) kautta. Internet-taidot jaetaan mediaan liittyviksi taidoiksi, joihin luetaan operatiiviset ja muodolliset taidot sekä sisältöön liittyviksi taidoiksi, joihin luetaan informaatiotaidot, viestintätaidot, sisällöntuottamistaidot ja strategiset taidot. Verkkokaupan käyttösyihin luetaan käytännöllisyys, verkkohuutokauppoihin osallistuminen, hinta- ja tuoteinformaation etsiminen, edelläkävijyys, yhteisöllisyys, inspiroituminen sekä räätälöidyt palvelut. Tutkimuksen kohdejoukko oli korkeakouluopiskelijat ja empiirinen aineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudesta hyödyntämällä ISS-mittaristoa (Internet Skills Scale) ja verkkokaupan käyttösyitä. Saatua aineistoa analysoitiin faktori- ja regressioanalyysimenetelmillä.
Tutkielman osoittaa, että internet-taidot ovat internetin käytäntöjen muovaama joukko taitoja, joista todella on syytä puhua monikossa. Tutkielman avulla ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä internet-taitojen ja kuluttajien internetin kulutusympäristön käytön välille. Yhtenä mahdollisena syynä tähän nähtiin internet-taidoiltaan kovin yhtenäinen tutkimusjoukko, korkeakouluopiskelijat. Heterogeenisempi tutkimusjoukko olisi tässä tapauksessa voinut antaa toisenlaisia tuloksia, mitä ehdotetaankin yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu lukutaidon tutkimukseen ja verkkokaupan tarkasteluun käyttösyynäkökulman (Uses and gratifications –approach) kautta. Internet-taidot jaetaan mediaan liittyviksi taidoiksi, joihin luetaan operatiiviset ja muodolliset taidot sekä sisältöön liittyviksi taidoiksi, joihin luetaan informaatiotaidot, viestintätaidot, sisällöntuottamistaidot ja strategiset taidot. Verkkokaupan käyttösyihin luetaan käytännöllisyys, verkkohuutokauppoihin osallistuminen, hinta- ja tuoteinformaation etsiminen, edelläkävijyys, yhteisöllisyys, inspiroituminen sekä räätälöidyt palvelut. Tutkimuksen kohdejoukko oli korkeakouluopiskelijat ja empiirinen aineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudesta hyödyntämällä ISS-mittaristoa (Internet Skills Scale) ja verkkokaupan käyttösyitä. Saatua aineistoa analysoitiin faktori- ja regressioanalyysimenetelmillä.
Tutkielman osoittaa, että internet-taidot ovat internetin käytäntöjen muovaama joukko taitoja, joista todella on syytä puhua monikossa. Tutkielman avulla ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä internet-taitojen ja kuluttajien internetin kulutusympäristön käytön välille. Yhtenä mahdollisena syynä tähän nähtiin internet-taidoiltaan kovin yhtenäinen tutkimusjoukko, korkeakouluopiskelijat. Heterogeenisempi tutkimusjoukko olisi tässä tapauksessa voinut antaa toisenlaisia tuloksia, mitä ehdotetaankin yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi.