YHTEISTYÖN LUPAUS? : Ei valtiolliset toimijat hallinnoivat valtion rinnalla. Tapaustutkimus Extractive Industries Transparency Initiative –aloitteen monisidosryhmistä
Seikola, Juuliska (2018-07-09)
YHTEISTYÖN LUPAUS? : Ei valtiolliset toimijat hallinnoivat valtion rinnalla. Tapaustutkimus Extractive Industries Transparency Initiative –aloitteen monisidosryhmistä
Seikola, Juuliska
(09.07.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Extractive Industries Transparency Initiative on globaali standardi öljy-, kaasu- ja mineraalivarantojen hyvälle hallinnolle. Jokaisessa standardia toimeenpanevassa valtiossa on oma monisidosryhmänsä, joka muodostuu valtionhallinnon, yritysten ja kansalaisyhteiskunnan edustajista ja joka valvoo aloitteen toimeenpanoa ja toimii aloitteen keskeisimpänä päätöksentekoelimenä. Ei-valtiolliset toimijat, kuten kansalaisjärjestöt sekä monikansalliset yritykset ovat yhä enemmän osana virallista päätöksentekoa kansainvälisessä politiikassa ja tällainen yhteistyössä tapahtuva hallinto esitetään usein ratkaisuna perinteisille hallinnon ongelmille.
Robert O. Keohane ja Joseph S. Nye kokevat, että yhteistyö on onnistuessaan verkostoitunutta ja tasavertaista. Tarkastelen tutkielmassani EITI-aloitteen monisidosryhmien toimintaa Keohanen ja Nyen ajatusten pohjalta ja selvitän minkälaisia näkemyksiä monisidosryhmien edustajilla on ryhmänsä tehokkuudesta ja vallanjakautumisesta ryhmän sisällä sekä kartoitan edustajien tyytyväisyyttä ryhmänsä toimintaan. Keskeisimpänä lähteenäni on Robert O. Keohanen kokoelmateos Power and Governance in a Partially Globalized World (2002). Taustalla tutkimuksessani on Keohanen ja Nyen kompleksin keskinäisriippuvaisuuden käsite ja Keohanen institutionalistinen lähestymistapa.
Tarkastelen aloitteen valtiotason monisidosryhmien edustajien mielipiteitä ryhmänsä toiminnasta Albanian, Filippiinien, Kirgisian, Mauritanian, Mongolian, Nigerian, Sambian ja Tadzhikistanin monisidosryhmien tapauksissa. Olen kerännyt tutkimusaineistoni itse survey-menetelmää hyödyntäen verkkokyselynä. Tulkitsen tutkimustuloksiani kvantitatiivisen kuvailevan analyysin avulla ja kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimukseni mukaan ryhmien edustajat ovat keskimäärin tyytyväisiä ryhmänsä toimintaan ja enemmistö vastaajista kokee myös ryhmän toiminnan tehokkaaksi sekä valta-asetelman tasaiseksi ryhmän sisällä. Tulokset tukevat tältä osin Keohanen ja Nyen ajatuksia yhteistyöverkostojen tehokkuudesta sekä hierarkian puutteesta. Tutkimusaineistossa esiintyy kuitenkin poikkeaviakin mielipiteitä ja joitain jännitteitä eri ryhmittymien välillä on havaittavissa.
Robert O. Keohane ja Joseph S. Nye kokevat, että yhteistyö on onnistuessaan verkostoitunutta ja tasavertaista. Tarkastelen tutkielmassani EITI-aloitteen monisidosryhmien toimintaa Keohanen ja Nyen ajatusten pohjalta ja selvitän minkälaisia näkemyksiä monisidosryhmien edustajilla on ryhmänsä tehokkuudesta ja vallanjakautumisesta ryhmän sisällä sekä kartoitan edustajien tyytyväisyyttä ryhmänsä toimintaan. Keskeisimpänä lähteenäni on Robert O. Keohanen kokoelmateos Power and Governance in a Partially Globalized World (2002). Taustalla tutkimuksessani on Keohanen ja Nyen kompleksin keskinäisriippuvaisuuden käsite ja Keohanen institutionalistinen lähestymistapa.
Tarkastelen aloitteen valtiotason monisidosryhmien edustajien mielipiteitä ryhmänsä toiminnasta Albanian, Filippiinien, Kirgisian, Mauritanian, Mongolian, Nigerian, Sambian ja Tadzhikistanin monisidosryhmien tapauksissa. Olen kerännyt tutkimusaineistoni itse survey-menetelmää hyödyntäen verkkokyselynä. Tulkitsen tutkimustuloksiani kvantitatiivisen kuvailevan analyysin avulla ja kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimukseni mukaan ryhmien edustajat ovat keskimäärin tyytyväisiä ryhmänsä toimintaan ja enemmistö vastaajista kokee myös ryhmän toiminnan tehokkaaksi sekä valta-asetelman tasaiseksi ryhmän sisällä. Tulokset tukevat tältä osin Keohanen ja Nyen ajatuksia yhteistyöverkostojen tehokkuudesta sekä hierarkian puutteesta. Tutkimusaineistossa esiintyy kuitenkin poikkeaviakin mielipiteitä ja joitain jännitteitä eri ryhmittymien välillä on havaittavissa.