Korkeakoulujen opiskelijavalinnat muutoksessa : Abiturienttien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
Korkeakoski, Maria (2018-08-06)
Korkeakoulujen opiskelijavalinnat muutoksessa : Abiturienttien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
Korkeakoski, Maria
(06.08.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on abiturienttien näkemykset korkeakoulujen pääsykoeuudistuksesta, joka tulee voimaan vuonna 2020. Ensimmäiset muutokset tapahtuvat kevään 2018 pääsykokeissa. Työssäni tutkin, miten abiturientit kokevat pääsykoeuudistuksen ja millaiset tekijät vaikuttavat abiturienttien valintaan hakeutua korkeakouluopintoihin. Työn viitekehys on koulutuksen laajeneminen, koulutuspolitiikka Suomessa ja korkeakoulujen opiskelijavalinnat.
Tutkimus on toteutettu ryhmähaastatteluna ja haastateltavat ovat kevään 2018 abiturientteja. Ryhmähaastatteluihin osallistui kolme ryhmää ja yhteensä haastateltavia oli kymmenen. Haastattelujen analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Vuoden 2018 abiturientit pitävät pääsykokeita ylipäätään sekä hyvänä että huonona asiana. Pääsykokeiden poistuminen lisäisi abiturienttien mielestä stressin määrää lukiossa. Tutkimuksessa haastatellut abiturientit tekivät päätöksen opiskelupaikan suhteen viimeisenä lukiovuotena. Pääsykoeuudistuksen vuoksi opiskelupaikan valinta aikaistuu lukion alkuun. Haastateltavien opiskelupaikan valintaa ohjasi oma mielenkiinto, luonne ja omat taidot. Tutkimuksessa haastateltavilta kysyttiin myös vanhempien merkitystä opiskeluun ja opiskelupaikan valintaan. Abiturientit kokivat, että he saivat tehdä itsenäisesti päätöksiä omasta opiskelustaan ja vanhempien tuki oli saatavilla, jos he sitä tarvitsivat. Haastatelluista abiturienteista kaikki tavoittelivat korkeakouluopintoja, vaikka kaikkien vanhemmat eivät olleet suorittaneet korkeakoulututkintoa. Haastateltavilta kysyttiin myös heidän tulevaisuuden suunnitelmia. Abiturienttien suunnitelmiin kuului korkeakoulututkinto ja työpaikka.
Tärkeää pääsykoeuudistuksessa on se, että opiskelupaikan valinta aikaistuu aina lukion alkuun, jolloin pääsykoeuudistuksen myötä valintojen tekeminen lukio-opintojen suhteen tulee entistä tärkeämmäksi. Pääsykoeuudistuksen vaikutukset lukiolaisten hyvinvointiin tulee ottaa myös huomioon.
Tutkimus on toteutettu ryhmähaastatteluna ja haastateltavat ovat kevään 2018 abiturientteja. Ryhmähaastatteluihin osallistui kolme ryhmää ja yhteensä haastateltavia oli kymmenen. Haastattelujen analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Vuoden 2018 abiturientit pitävät pääsykokeita ylipäätään sekä hyvänä että huonona asiana. Pääsykokeiden poistuminen lisäisi abiturienttien mielestä stressin määrää lukiossa. Tutkimuksessa haastatellut abiturientit tekivät päätöksen opiskelupaikan suhteen viimeisenä lukiovuotena. Pääsykoeuudistuksen vuoksi opiskelupaikan valinta aikaistuu lukion alkuun. Haastateltavien opiskelupaikan valintaa ohjasi oma mielenkiinto, luonne ja omat taidot. Tutkimuksessa haastateltavilta kysyttiin myös vanhempien merkitystä opiskeluun ja opiskelupaikan valintaan. Abiturientit kokivat, että he saivat tehdä itsenäisesti päätöksiä omasta opiskelustaan ja vanhempien tuki oli saatavilla, jos he sitä tarvitsivat. Haastatelluista abiturienteista kaikki tavoittelivat korkeakouluopintoja, vaikka kaikkien vanhemmat eivät olleet suorittaneet korkeakoulututkintoa. Haastateltavilta kysyttiin myös heidän tulevaisuuden suunnitelmia. Abiturienttien suunnitelmiin kuului korkeakoulututkinto ja työpaikka.
Tärkeää pääsykoeuudistuksessa on se, että opiskelupaikan valinta aikaistuu aina lukion alkuun, jolloin pääsykoeuudistuksen myötä valintojen tekeminen lukio-opintojen suhteen tulee entistä tärkeämmäksi. Pääsykoeuudistuksen vaikutukset lukiolaisten hyvinvointiin tulee ottaa myös huomioon.