Merkitykselliset ihmissuhteet aikuisten koulutuksellisessa elämänkulussa
Oksa, Hanna (2018-08-31)
Merkitykselliset ihmissuhteet aikuisten koulutuksellisessa elämänkulussa
Oksa, Hanna
(31.08.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä ihmissuhteet koettiin merkityksellisiksi aikuisten koulutuksellisessa elämänkulussa sekä sitä, mikä ihmissuhteissa oli vaikuttanut aikuisten koulutukselliseen elämänkulkuun. Tutkimusaineistona oli 13 koulutuspolkukertomusta, jotka saatiin Turun, Espoon ja Kirkkonummen työväen- ja kansalaisopistojen elämäkertakirjoitusryhmiin sekä sosiaalisen median (Facebook, LinkedIn, Twitter) kautta välitetyn kirjoituspyynnön avulla. Kertomuksissa kirjoittajat kuvasivat koulutuspolkujaan ja kokemuksia niihin liittyneistä henkilöistä.
Tutkimus toteutettiin narratiivisin menetelmin analysoimalla koulutuspolkukertomuksia kerrontaskeeman sekä aineistolähtöisen narratiivisen analyysin avulla. Tutkimuksessani aikuisten koulutuksellisen elämänkulun merkityksellisimmät ihmissuhteet löytyivät perheen sisältä ja läheisistä, koulu- ja työyhteisöistä, ikätovereista, ammattiauttajista sekä ryhmästä yksittäisiä muita tärkeitä ihmisiä. Koulutuspolkukertomuksista löytyi kuusi kategoriaa siitä, mikä ihmissuhteissa oli vaikuttanut koulutukselliseen elämänkulkuun: ohjailu ja miellyttämisen halu, kiusaaminen, romanttinen rakkaussuhde, vanhemmuus, menetykset sekä tuki ja kannustus. Muiden ihmisten ohjailun johdattamana tai miellyttämisen halusta tehtiin omien kiinnostusten vastaisia koulutus- ja ainevalintoja, jotka myöhemmin osoittautuivat itselle vääriksi. Kiusaamisen vaikutukset koulutuspolulla näkyivät valinnanvapauden kaventumisena koulutuksen nivelvaiheissa, koulumenestyksen heikentymisenä sekä myöhemmin omiin kykyihin uskomisen heikkoutena ja mielenterveysongelmina. Parisuhde ja opiskelu asettuivat vastakkain ja rakkauden voimasta opiskelu oli useimmiten jäänyt kakkossijalle elämässä. Rakkaussuhteessa saatettiin myös ajautua samankaltaisiin elämäntilanteisiin ja valintoihin koulutuspolulla. Lapsen saamisen myötä kiinnostuksenkohteet muuttuivat ja vanhemmuus vaikutti opintojen merkitykseen. Perheenjäsenen kuolema oli pysäyttänyt miettimään omia koulutusvalintoja ja kirkastanut siihen liittyvää tavoitetta. Koulutuskertomuksissa kerrottiin merkityksellisiltä ihmisiltä saadun tuen ja kannustuksen tarpeesta, jonka koettiin kannatelleen kohti unelmia.
Yksilön koulutuspolulla tekemät päätökset tehdään sosiaalisten suhteiden verkostoissa, ja muiden ihmisten merkitys ratkaisuissa on keskeinen. Olennaista ihmissuhteissa vaikuttaa olevan dynamiikka. Toimimattomana sillä on kauaskantoisia vaikutuksia yksilön elämänkulussa, mutta toisaalta huonoa vuorovaikutussuhdetta näyttävät osittain paikkaavan hyvät vuorovaikutussuhteet. Yksikin tukea antava ja rohkaiseva ihminen riittää. Tämän tutkimuksen tulokset antavat viitteitä myös siitä, että koulutuksellinen periytyvyys näkyy vielä aikuistenkin elämässä. Pariskunnan samanlainen sosiaalinen tausta ja samankaltaistuminen voivat johtaa myös koulutustason samankaltaistumiseen.
Tutkimus toteutettiin narratiivisin menetelmin analysoimalla koulutuspolkukertomuksia kerrontaskeeman sekä aineistolähtöisen narratiivisen analyysin avulla. Tutkimuksessani aikuisten koulutuksellisen elämänkulun merkityksellisimmät ihmissuhteet löytyivät perheen sisältä ja läheisistä, koulu- ja työyhteisöistä, ikätovereista, ammattiauttajista sekä ryhmästä yksittäisiä muita tärkeitä ihmisiä. Koulutuspolkukertomuksista löytyi kuusi kategoriaa siitä, mikä ihmissuhteissa oli vaikuttanut koulutukselliseen elämänkulkuun: ohjailu ja miellyttämisen halu, kiusaaminen, romanttinen rakkaussuhde, vanhemmuus, menetykset sekä tuki ja kannustus. Muiden ihmisten ohjailun johdattamana tai miellyttämisen halusta tehtiin omien kiinnostusten vastaisia koulutus- ja ainevalintoja, jotka myöhemmin osoittautuivat itselle vääriksi. Kiusaamisen vaikutukset koulutuspolulla näkyivät valinnanvapauden kaventumisena koulutuksen nivelvaiheissa, koulumenestyksen heikentymisenä sekä myöhemmin omiin kykyihin uskomisen heikkoutena ja mielenterveysongelmina. Parisuhde ja opiskelu asettuivat vastakkain ja rakkauden voimasta opiskelu oli useimmiten jäänyt kakkossijalle elämässä. Rakkaussuhteessa saatettiin myös ajautua samankaltaisiin elämäntilanteisiin ja valintoihin koulutuspolulla. Lapsen saamisen myötä kiinnostuksenkohteet muuttuivat ja vanhemmuus vaikutti opintojen merkitykseen. Perheenjäsenen kuolema oli pysäyttänyt miettimään omia koulutusvalintoja ja kirkastanut siihen liittyvää tavoitetta. Koulutuskertomuksissa kerrottiin merkityksellisiltä ihmisiltä saadun tuen ja kannustuksen tarpeesta, jonka koettiin kannatelleen kohti unelmia.
Yksilön koulutuspolulla tekemät päätökset tehdään sosiaalisten suhteiden verkostoissa, ja muiden ihmisten merkitys ratkaisuissa on keskeinen. Olennaista ihmissuhteissa vaikuttaa olevan dynamiikka. Toimimattomana sillä on kauaskantoisia vaikutuksia yksilön elämänkulussa, mutta toisaalta huonoa vuorovaikutussuhdetta näyttävät osittain paikkaavan hyvät vuorovaikutussuhteet. Yksikin tukea antava ja rohkaiseva ihminen riittää. Tämän tutkimuksen tulokset antavat viitteitä myös siitä, että koulutuksellinen periytyvyys näkyy vielä aikuistenkin elämässä. Pariskunnan samanlainen sosiaalinen tausta ja samankaltaistuminen voivat johtaa myös koulutustason samankaltaistumiseen.