Osaamisen yhteys työhyvinvointiin : Työterveyshoitajien koettu osaaminen ja työhyvinvointi – miten ne ovat yhteydessä toisiinsa?
Talja, Tommi; Mäkelä, Aino (2018-08-31)
Osaamisen yhteys työhyvinvointiin : Työterveyshoitajien koettu osaaminen ja työhyvinvointi – miten ne ovat yhteydessä toisiinsa?
Talja, Tommi
Mäkelä, Aino
(31.08.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien koetun osaamisen yhteys koettuun työhyvinvointiin. Tutkimus on saanut innoituksensa työelämän yleisestä kehityksestä ja työhyvinvoinnin suurentuneesta roolista yrityksen menestystekijänä. Osaamisen merkitys lisääntyy yhä, sillä työntekijöiltä odotetaan monipuolista työn hallintaa ja itseohjautuvuutta. Vaikka työhyvinvointi on ollut viime vuosina paljon esillä työelämässä ja tutkimuksissa, osaamisen ja työhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä on tutkittu toistaiseksi melko vähän.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla suuresta yksityisen terveysalan yrityksestä. Tutkimuskohteena toimivat työterveyshoitajat, joita haastattelimme yhteensä kolmetoista. Kohderyhmäksi valikoitui asiantuntijayritys työn haastavuuden ja monipuolisuuden vuoksi. Työterveyshoitajat ovat myös itse osaltaan työhyvinvoinnin asiantuntijoita ja näin ollen hyvin perillä työhyvinvoinnin haasteista.
Tutkimuksen teorialuku rakennettiin haastattelujen pohjalta. Käsittelimme niitä työhyvinvoinnin osa-alueita tarkemmin, joita haastatteluissa ilmeni. Näitä olivat erityisesti yhteisöllisyys ja subjektiivisuus. Aineistolähtöinen teoriaosio sisältää työhyvinvoinnin lisäksi myös osaamisen käsitteen.
Tutkimuksen tulosten mukaan osaamisella ja työhyvinvoinnilla on moniulotteinen mutta vahva yhteys. Yhteisöllisyydellä ja yhteisön tuella on tutkimuksen mukaan merkittävin rooli osaamisen kokemuksen ja työhyvinvoinnin yhteydessä. Lisäksi kokemus tuo perspektiiviä omalle osaamiselle ja auttaa ymmärtämään ja hyväksymään oman osaamisensa rajat. Osaamisen kehittäminen nähtiin myös tärkeäksi työhyvinvoinnin kannalta. Neljäs löydös on osaamattomuus, joka koettiin hyvin yksilöllisesti ja siihen vaikuttivat sekä yhteisön tuki, että koulutusmahdollisuudet. Osa koki osaamattomuuden mahdollisuutena oppia lisää ja kehittyä.
Tulosten johtopäätöksenä työntekijän tulee kokea osaavansa työnsä mutta oma kokemus, asenne ja työyhteisön tuki poistavat työstä epävarmuutta, stressiä ja ahdistusta. Näiden tekijöiden avulla työhyvinvointi koetaan paremmaksi osaamisen kokemuksesta riippumatta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla suuresta yksityisen terveysalan yrityksestä. Tutkimuskohteena toimivat työterveyshoitajat, joita haastattelimme yhteensä kolmetoista. Kohderyhmäksi valikoitui asiantuntijayritys työn haastavuuden ja monipuolisuuden vuoksi. Työterveyshoitajat ovat myös itse osaltaan työhyvinvoinnin asiantuntijoita ja näin ollen hyvin perillä työhyvinvoinnin haasteista.
Tutkimuksen teorialuku rakennettiin haastattelujen pohjalta. Käsittelimme niitä työhyvinvoinnin osa-alueita tarkemmin, joita haastatteluissa ilmeni. Näitä olivat erityisesti yhteisöllisyys ja subjektiivisuus. Aineistolähtöinen teoriaosio sisältää työhyvinvoinnin lisäksi myös osaamisen käsitteen.
Tutkimuksen tulosten mukaan osaamisella ja työhyvinvoinnilla on moniulotteinen mutta vahva yhteys. Yhteisöllisyydellä ja yhteisön tuella on tutkimuksen mukaan merkittävin rooli osaamisen kokemuksen ja työhyvinvoinnin yhteydessä. Lisäksi kokemus tuo perspektiiviä omalle osaamiselle ja auttaa ymmärtämään ja hyväksymään oman osaamisensa rajat. Osaamisen kehittäminen nähtiin myös tärkeäksi työhyvinvoinnin kannalta. Neljäs löydös on osaamattomuus, joka koettiin hyvin yksilöllisesti ja siihen vaikuttivat sekä yhteisön tuki, että koulutusmahdollisuudet. Osa koki osaamattomuuden mahdollisuutena oppia lisää ja kehittyä.
Tulosten johtopäätöksenä työntekijän tulee kokea osaavansa työnsä mutta oma kokemus, asenne ja työyhteisön tuki poistavat työstä epävarmuutta, stressiä ja ahdistusta. Näiden tekijöiden avulla työhyvinvointi koetaan paremmaksi osaamisen kokemuksesta riippumatta.