Henkilöstönkehittäjien rooli henkilöstön työuran kattavan osaamisen kehittämisessä ja seurannassa
Kylä-Nikkilä, Päivi (2018-08-31)
Henkilöstönkehittäjien rooli henkilöstön työuran kattavan osaamisen kehittämisessä ja seurannassa
Kylä-Nikkilä, Päivi
(31.08.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli perehtyä henkilöstön kehittämisestä vastuullisten henkilöiden rooliin organisaatiossa ja heidän työkenttäänsä liittyen henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja seuraamiseen. Toisaalta tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita ja mahdollisuuksia he näkevät osaamisen kehittämisessä henkilöstön koko henkilön työuran aikana. Miten henkilöstön kehittämisestä vastaavat näkevät, ketkä ovat innokkaimpia kouluttautumiaan ja mitkä siihen syyt sen voivat aikaansaada. Työpaikan organisaatioissa yksilö ja henkilöstönkehittäjä eivät ole ainoat kouluttautumiseen vaikuttavat tekijät, joten ryhmän ja koko organisaationkin vastuu kouluttautumiseen on tärkeä tekijä.
Teoriaosassa kävin läpi työelämän muutosta, joka on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana voimakasta sekä työn raskauden, työtehtävien sisällön että osaamisvaatimusten suhteen. Tämän lisäksi menin läpi iän ja kokemuksen määritelmiä ja ikäjohtamisen teoriaa sekä osaamisen kehittämisen eri puolia. Ikäjohtaminen tarkoittaa eri-ikäisten johtamista ottaen huomioon iän eri tasot. Viimeisenä teoriaosuudessa kävin läpi henkilöstöjohtamisen kehittymistä ja henkilöstöjohtamisen eri rooleja ja miten osaamisen johtaminen linkittyy muihin henkilöstöjohtamisen tehtäviin.
Tutkimuksessani haastattelin henkilöstönkehittäjiä viidessä eri organisaatiossa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja. Tutkimuksessa tuli esille, että haastateltujen mielestä oli vaikea löytää yhtään tiettyä ikää, sukupuoli tai ammattiryhmää, joka kouluttautuisi enemmän. Organisaation osaamiskulttuurin muokkaaminen positiiviseksi ja pitäminen siitä on yhteistyötä organisaation eri toimijoiden kesken.
Teoriaosassa kävin läpi työelämän muutosta, joka on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana voimakasta sekä työn raskauden, työtehtävien sisällön että osaamisvaatimusten suhteen. Tämän lisäksi menin läpi iän ja kokemuksen määritelmiä ja ikäjohtamisen teoriaa sekä osaamisen kehittämisen eri puolia. Ikäjohtaminen tarkoittaa eri-ikäisten johtamista ottaen huomioon iän eri tasot. Viimeisenä teoriaosuudessa kävin läpi henkilöstöjohtamisen kehittymistä ja henkilöstöjohtamisen eri rooleja ja miten osaamisen johtaminen linkittyy muihin henkilöstöjohtamisen tehtäviin.
Tutkimuksessani haastattelin henkilöstönkehittäjiä viidessä eri organisaatiossa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja. Tutkimuksessa tuli esille, että haastateltujen mielestä oli vaikea löytää yhtään tiettyä ikää, sukupuoli tai ammattiryhmää, joka kouluttautuisi enemmän. Organisaation osaamiskulttuurin muokkaaminen positiiviseksi ja pitäminen siitä on yhteistyötä organisaation eri toimijoiden kesken.