Sosiaalisen vastuun merkitykset yritysvastuuraportoinnissa : diskurssianalyyttinen näkökulma henkilöstöä koskevaan vastuullisuuteen
Kaihua, Siru (2018-08-31)
Sosiaalisen vastuun merkitykset yritysvastuuraportoinnissa : diskurssianalyyttinen näkökulma henkilöstöä koskevaan vastuullisuuteen
Kaihua, Siru
(31.08.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella sosiaalisen vastuun merkityksiä henkilöstöön liittyen yritysvastuuraporteissa. Sosiaalinen vastuu on yksi yritysvastuun kolmesta osa-alueesta, joita ovat taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu. Sosiaalinen vastuu liittyy ennen kaikkea ihmisiin, joita yrityksen toimet koskettavat. Sosiaalisen vastuun merkityksiä tarkastelin lähtökohdasta, jossa sosiaalisen vastuun merkitykset muodostuvat kielenkäytön kautta. Teoreettis-metodologisena lähtökohtana tutkielmassa oli sosiaalisen konstruktionismin ja diskurssianalyysin mukaiset periaatteet. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä yritysvastuuraporteissa sosiaaliseen vastuuseen liittyy henkilöstön kohdalla ja miten kielenkäytön kautta rakennetaan ja vahvistetaan kuvaa sosiaalisesta vastuusta. Tutkielman aineistona toimi 23:n Suomessa toimivan yrityksen yritysvastuuraportit, joissa myös sosiaalisesta vastuusta raportoidaan. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla. Keskityin erityisesti retorisiin keinoihin, joilla vahvistettiin kielenkäytössä kuvaa sosiaalisesta vastuusta.
Tuloksissa sosiaaliseen vastuuseen liittyi erilaisia merkityksiä, jotka hahmottuivat neljän eri diskurssin kautta, joita olivat huolehtimisen, jatkuvan kehittämisen, menestyksen ja jokainen on vastuullinen- diskurssit. Huolehtimisen diskurssi korosti sosiaalisen vastuun inhimillisyyttä ja henkilöstöstä huolehtimista, jatkuvan kehittämisen diskurssi puolestaan sosiaalisen vastuun osoittamista konkreettisesti kuvaamalla toiminnan kehittämistä ja erilaisia tunnuslukuja. Menestyksen diskurssin mukaan sosiaalinen vastuu oli ennen kaikkea yrityksen menestyksen kannalta merkityksellistä. Jokainen on vastuullinen- diskurssissa sosiaaliseen vastuuseen liittyvät merkitykset puolestaan korostivat henkilöstön osallistumista yrityksen vastuullisen toiminnan toteuttamiseen ja myös henkilöstön vastuuta omasta hyvinvoinnista ja kehittymisestä. Tutkimustulokset antoivat käsityksiä siitä, miten sosiaalista vastuusta voidaan merkityksellistää yritysten näkökulmasta henkilöstöön liittyen ja miten kuvaa vastuullisesta toiminnasta voidaan rakentaa kielenkäytön kautta.
Tuloksissa sosiaaliseen vastuuseen liittyi erilaisia merkityksiä, jotka hahmottuivat neljän eri diskurssin kautta, joita olivat huolehtimisen, jatkuvan kehittämisen, menestyksen ja jokainen on vastuullinen- diskurssit. Huolehtimisen diskurssi korosti sosiaalisen vastuun inhimillisyyttä ja henkilöstöstä huolehtimista, jatkuvan kehittämisen diskurssi puolestaan sosiaalisen vastuun osoittamista konkreettisesti kuvaamalla toiminnan kehittämistä ja erilaisia tunnuslukuja. Menestyksen diskurssin mukaan sosiaalinen vastuu oli ennen kaikkea yrityksen menestyksen kannalta merkityksellistä. Jokainen on vastuullinen- diskurssissa sosiaaliseen vastuuseen liittyvät merkitykset puolestaan korostivat henkilöstön osallistumista yrityksen vastuullisen toiminnan toteuttamiseen ja myös henkilöstön vastuuta omasta hyvinvoinnista ja kehittymisestä. Tutkimustulokset antoivat käsityksiä siitä, miten sosiaalista vastuusta voidaan merkityksellistää yritysten näkökulmasta henkilöstöön liittyen ja miten kuvaa vastuullisesta toiminnasta voidaan rakentaa kielenkäytön kautta.