Terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatioiden viestinnän kehittäminen verkossa
Nurmi, Hanna (2018-09-20)
Terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatioiden viestinnän kehittäminen verkossa
Nurmi, Hanna
(20.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Tiivistelmä
Verkossa tapahtuva viestintä tuo mukanaan suurta näkyvyyttä. Verkon kasvuennusteet sekä laaja väestön tavoitettavuus tarjoavat organisaatioille tehokkaan viestintäkanavan. Samalla sote-uudistus ja asiakkaan palveluiden valinnanvapaus tulevat vaikuttamaan terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatioihin. Pro gradu-tutkielman tavoitteena on kartoittaa, miten terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaation verkkoviestintää voidaan kehittää. Tutkielman päätutkimuskysymys on: ”Miten verkkoviestintää voidaan kehittää suomalaisessa terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatiossa käyttäen magneettisairaaloiden verkkoviestintää esimerkkinä?”. Pääkysymykseen vastaamiseksi on laadittu kolme alakysymystä, joita ovat: ”Miten magneettisairaalat toteuttavat verkkoviestintää”, ”Minkälainen on suomalaisen terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaation verkkoviestinnän nykytila” ja ”Millaisia suosituksia magneettisairaaloiden verkkoviestinnän esimerkin kautta voidaan tehdä suomalaisen terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatioille?”. Teoriaosassa käsitellään asiantuntijaorganisaation, magneettisairaaloiden ja verkkoviestinnän käsitteistöä.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimus sisälsi haastattelu- ja havainnointitutkimuksen. Haastattelututkimuksessa haastateltiin toimeksiantajaorganisaation henkilökunnan jäseniä. Havainnoinnin kohteena olivat viisi magneettisairaalaorganisaatiota. Henkilökohtaiset haastattelut suoritettiin 3.4.–5.4.2017 välisenä aikana puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Havainnointi suoritettiin kevään 2017 aikana. Tulosten mukaan toimeksiantajaorganisaatio käyttää verkkoviestintää pääasiassa Internet-sivujen sekä Facebookin välityksellä ja tähän suhtaudutaan avoimesti. Verkkoviestintä nähtiin potentiaalisena kanavana. Tutkimus osoittaa, että magneettisairaalat käyttävät verkkoviestintää toimeksiantajaorganisaatiota laajemmin ja yleisimpiä käytössä olevia palveluja olivat Facebook ja Twitter. Magneettisairaaloilla on käytössään useita eri verkkoviestinnän kanavia, joita päivitetään aktiivisesti päivittäin. Kehittämisessä voidaan ottaa mallia palveluiden ja julkaisujen lukumäärästä.
Tutkielma lisää tietoa terveydenhuoltoalan organisaatioiden verkkoviestinnästä. Johtopäätöksenä on, että toimintaympäristön muutos tulee vaikuttamaan kilpailuun asiakkaista, joka vaatii aktiivisempaa viestintää myös julkishallinnon organisaatioilta tulevaisuudessa. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatioiden verkkoviestinnän kehittämisessä.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimus sisälsi haastattelu- ja havainnointitutkimuksen. Haastattelututkimuksessa haastateltiin toimeksiantajaorganisaation henkilökunnan jäseniä. Havainnoinnin kohteena olivat viisi magneettisairaalaorganisaatiota. Henkilökohtaiset haastattelut suoritettiin 3.4.–5.4.2017 välisenä aikana puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Havainnointi suoritettiin kevään 2017 aikana. Tulosten mukaan toimeksiantajaorganisaatio käyttää verkkoviestintää pääasiassa Internet-sivujen sekä Facebookin välityksellä ja tähän suhtaudutaan avoimesti. Verkkoviestintä nähtiin potentiaalisena kanavana. Tutkimus osoittaa, että magneettisairaalat käyttävät verkkoviestintää toimeksiantajaorganisaatiota laajemmin ja yleisimpiä käytössä olevia palveluja olivat Facebook ja Twitter. Magneettisairaaloilla on käytössään useita eri verkkoviestinnän kanavia, joita päivitetään aktiivisesti päivittäin. Kehittämisessä voidaan ottaa mallia palveluiden ja julkaisujen lukumäärästä.
Tutkielma lisää tietoa terveydenhuoltoalan organisaatioiden verkkoviestinnästä. Johtopäätöksenä on, että toimintaympäristön muutos tulee vaikuttamaan kilpailuun asiakkaista, joka vaatii aktiivisempaa viestintää myös julkishallinnon organisaatioilta tulevaisuudessa. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan asiantuntijaorganisaatioiden verkkoviestinnän kehittämisessä.