Startup-yrityksen mobiilimarkkinointi kuluttajanäkökulmasta
Knihti, Anna (2018-09-20)
Startup-yrityksen mobiilimarkkinointi kuluttajanäkökulmasta
Knihti, Anna
(20.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Internet on iso osa nykyajan kuluttajien elämäntyyliä ja sen käyttö eri laitteiden, kuten älypuhelimen kautta on kasvanut räjähdysmäisesti. Teknologian kehitys mahdollistaa mobiilimarkkinoinnille yhä monimuotoisemmat mahdollisuudet. Mobiiliteknologian sekä mobiilimarkkinoinnoin katsotaankin olevan matkalla ns. ”kultakaudelle” ja niiden merkitys niin yrityksille kuin kuluttajille kasvaa ja kehittyy jatkuvasti.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla mikä on startup-yrityksen mobiilimarkkinoinnin merkitys kuluttajan näkökulmasta. Mobiilimarkkinointia lähestyttiin kartoittamalla startup- yrityksen mobiilimarkkinoinnin hyötyjä ja mahdollisia haasteita, kuluttajien suhtautumista mobiilimarkkinointia sekä mobiilimarkkinoinnin eri kanavia kohtaan. Kanavista eniten keskityttiin mobiilisovelluksiin. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän kuluttajaa, jotka profiilinsa puolesta ovat myös tutkimukseen osallistuneen tapaus yrityksen Restarant Oy:n kohderyhmää.
Tutkimuksen tulosten mukaan mobiilimarkkinointi tarjoaa monia hyötyjä niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Kuluttajat kokevat saavansa esimerkiksi helpotusta päivittäiseen elämäänsä, se tarjoaa viihdearvoa sekä mobiili on kanava kommunikoida ja ylläpitää sosiaalista verkostoa. Haasteeksi mobiilimarkkinoinnissa on muodostunut kuluttajien huoli yksityisyydestään, sillä kuluttajat ovat äärimmäisen sitoutuneita mobiililaitteeseensa. Kanavana kuluttajat kokevat sosiaalisen median mobiilisovellukset tehokkaimpana ja mobiilisovelluksia he lataavat viihdyttävyyden sekä hyödyllisyyden perusteella. Tulevaisuuden tutkimuksen kannalta olisi hyödyllistä selvittää esimerkiksi mobiiliteknologian kehittymisen vaikutukset mobiilimarkkinoinnille sekä mobiilimaksamisen merkitystä kuluttajalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla mikä on startup-yrityksen mobiilimarkkinoinnin merkitys kuluttajan näkökulmasta. Mobiilimarkkinointia lähestyttiin kartoittamalla startup- yrityksen mobiilimarkkinoinnin hyötyjä ja mahdollisia haasteita, kuluttajien suhtautumista mobiilimarkkinointia sekä mobiilimarkkinoinnin eri kanavia kohtaan. Kanavista eniten keskityttiin mobiilisovelluksiin. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän kuluttajaa, jotka profiilinsa puolesta ovat myös tutkimukseen osallistuneen tapaus yrityksen Restarant Oy:n kohderyhmää.
Tutkimuksen tulosten mukaan mobiilimarkkinointi tarjoaa monia hyötyjä niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Kuluttajat kokevat saavansa esimerkiksi helpotusta päivittäiseen elämäänsä, se tarjoaa viihdearvoa sekä mobiili on kanava kommunikoida ja ylläpitää sosiaalista verkostoa. Haasteeksi mobiilimarkkinoinnissa on muodostunut kuluttajien huoli yksityisyydestään, sillä kuluttajat ovat äärimmäisen sitoutuneita mobiililaitteeseensa. Kanavana kuluttajat kokevat sosiaalisen median mobiilisovellukset tehokkaimpana ja mobiilisovelluksia he lataavat viihdyttävyyden sekä hyödyllisyyden perusteella. Tulevaisuuden tutkimuksen kannalta olisi hyödyllistä selvittää esimerkiksi mobiiliteknologian kehittymisen vaikutukset mobiilimarkkinoinnille sekä mobiilimaksamisen merkitystä kuluttajalle.