SPONSOROINTI VAMMAISURHEILIJAN NÄKÖKULMASTA
Myllärinen, Eemeli (2018-09-21)
SPONSOROINTI VAMMAISURHEILIJAN NÄKÖKULMASTA
Myllärinen, Eemeli
(21.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Tiivistelmä
Vammaisurheilu on noussut esiin yleisessä keskustelussa vasta viimeisten vuosikymmenten aikana. Aihetta on Suomessa tutkittu lähinnä sosiologian ja liikuntatieteen aloilla, kaupallisen näkökulman jäädessä vähemmälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa perehdytäänkin vammaisurheilun sponsorointiin vammaishuippu-urheilijan näkökulmasta. Tämä on Suomen ensimmäisiä kaupallisen alan akateemisia tutkimuksia vammaisurheilusta ilmiönä. Vammaishuippu-urheilijan näkökulma tuo tutkimukseen ainutlaatuisen perspektiivin sponsoroinnin tutkimukseen.
Tutkielman päätavoitteena on selvittää, millaista sponsorointi on vammaishuippu-urheilijan näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavaan aiheeseen perehdytään kirjallisuuskatsauksen ja vammaishuippu-urheilijan haastattelun muodossa. Kirjallisuuskatsauksella ja vammaishuippu-urheilijan haastattelulla avataan vammaishuippu-urheilun sponsoroinnin ilmiötä. Haastattelulla kartoitetaan paralympiatasolla urheilevan vammaishuippu-urheilijan kokemuksia sponsoreiden hankinnasta, sponsorisuhteesta ja sponsorisopimusten tekemisestä. Haastatellulla vammaisurheilijalla on kokemusta sekä vammaishuippu-urheilusta että vammattomana urheilemisesta kansainvälisellä tasolla.
Tutkimuksessa esiin nousseet tutkimustulokset käsittelevät suurelta osin haastateltavan kokemia parhaita käytäntöjä sponsoroinnin kentällä toimimiseen. Tutkimuksen empiirisestä osiosta saatujen tulosten perusteella sponsorointi voidaan nähdä vammaishuippu-urheilijalle hyvin keskeisenä asiana, sillä ilman sitä vammaishuippu-urheilijalla ei olisi mahdollista toteuttaa uraansa täysipainoisesti. Sponsoreiden hankinnassa oma henkilöbrändi, persoona, aktiivisuus ja verkosto näyttäytyvät vammaishuippu-urheilijan kohdalla keskeisinä tekijöinä. Sponsorit haastateltava vammaishuippu-urheilija jakaa sekä henkilökohtaisiin ja lajiliiton sponsoreihin että kansallisen ja kansainvälisen paralympiakomitean sponsoreihin. Haastattelu tuo myös esille monia käytännön esimerkkejä ja huomioita, jotka voivat olla hyödyksi muille vammaisurheilijoille sekä luoda uusia jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Tutkielman päätavoitteena on selvittää, millaista sponsorointi on vammaishuippu-urheilijan näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavaan aiheeseen perehdytään kirjallisuuskatsauksen ja vammaishuippu-urheilijan haastattelun muodossa. Kirjallisuuskatsauksella ja vammaishuippu-urheilijan haastattelulla avataan vammaishuippu-urheilun sponsoroinnin ilmiötä. Haastattelulla kartoitetaan paralympiatasolla urheilevan vammaishuippu-urheilijan kokemuksia sponsoreiden hankinnasta, sponsorisuhteesta ja sponsorisopimusten tekemisestä. Haastatellulla vammaisurheilijalla on kokemusta sekä vammaishuippu-urheilusta että vammattomana urheilemisesta kansainvälisellä tasolla.
Tutkimuksessa esiin nousseet tutkimustulokset käsittelevät suurelta osin haastateltavan kokemia parhaita käytäntöjä sponsoroinnin kentällä toimimiseen. Tutkimuksen empiirisestä osiosta saatujen tulosten perusteella sponsorointi voidaan nähdä vammaishuippu-urheilijalle hyvin keskeisenä asiana, sillä ilman sitä vammaishuippu-urheilijalla ei olisi mahdollista toteuttaa uraansa täysipainoisesti. Sponsoreiden hankinnassa oma henkilöbrändi, persoona, aktiivisuus ja verkosto näyttäytyvät vammaishuippu-urheilijan kohdalla keskeisinä tekijöinä. Sponsorit haastateltava vammaishuippu-urheilija jakaa sekä henkilökohtaisiin ja lajiliiton sponsoreihin että kansallisen ja kansainvälisen paralympiakomitean sponsoreihin. Haastattelu tuo myös esille monia käytännön esimerkkejä ja huomioita, jotka voivat olla hyödyksi muille vammaisurheilijoille sekä luoda uusia jatkotutkimusmahdollisuuksia.