Kohde-esimiehen kohtaamat haasteet yksikön johtamisessa : Case: Esimieskoulutusohjelma siivousalan yrityksessä
Koskinen, Sari (2018-09-21)
Kohde-esimiehen kohtaamat haasteet yksikön johtamisessa : Case: Esimieskoulutusohjelma siivousalan yrityksessä
Koskinen, Sari
(21.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Tiivistelmä
Siivousala elää tällä hetkellä murrosaikaa sekä digitaalisaation että osaavan työvoimapulan myötä. Siivouskoneita- ja välineitä kehitetään ja automatisoidaan jatkuvasti, josta siivousrobotit ovat hyvä esimerkki. Myös siivousyrityksen sisäisiä prosesseja automatisoidaan jatkuvasti teknologian tuomien mahdollisuuksia mukaan. Vallitsevien muutosten myötä myös siivousalan esimiesten osaamisvaatimukset kasvavat. Siivousalan kilpailu sekä asiakkaista että henkilöstöstä asettaa myös omanlaisia haasteita. Siivousalan yrityksissä on tunnistettu työvoimapula koulutetuista ja kotimaisista ammattilaisista. Tämä on johtanut maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden palkkaamiseen. Sen myötä monikulttuurisen työympäristön johtaminen korostuu entisestään esimiestehtävässä. Myös jatkuva henkilöstön vaihtuvuus asettaa esimiehille uudenlaisia haasteita henkilöstön sitouttamisessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää case-organisaation esimiesroolia ja esimiehen kohtaamia haasteita yksikön johtamisessa sekä samalla tarkastella sisäinen esimieskoulutusohjelma hyödyllisyyttä esimiesosaamisen kasvattamisessa. Näihin etsittiin vastausta päätutkimuskysymyksen avulla, miten koulutuksella voidaan vastata esimiesten kohtaamiin haasteisiin kohdeorganisaatiossa, sekä alakysymyksen avulla, miten osaamista voidaan kehittää koulutuksen avulla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin toimeksiantona siivousalan yritykselle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluja, mitkä suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin esimieskoulutusohjelmasta osallistuvista viisi kohde-esimiestä ja liiketoimintajohtajaa, joka toimi esimieskoulutusohjelman vastuuhenkilönä. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Haastattelujen perusteella kohde-esimiesten keskeisimmiksi haasteiksi case-organisaatiossa osoittautuivat tuloksen tekeminen ja ajan riittäminen hallinnollisten töiden hoitamiseen sekä eri sidosryhmien odotuksiin vastaamisen. Johdon, asiakkaan ja alaisten odotukset esimiestyölle asettavat erilaisia haasteita, joita on haastavaa täyttää samanaikaisesti. Tämän tutkimuksen mukaan esimiesosaaminen edellyttää hyvää tietokoneen hallintaa, ammatillista koulutusta ja osaamista, palvelusopimuksen tuntemista, nopeaa päätöksentekokykyä, työlainsäädännön ja työehtosopimusten sekä taloushallinnon ymmärrystä. Lisäksi esimiestyössä korostetaan erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, jotta esimies kykenee huolehtimaan hyvästä yhteistyöstä sekä johdon, henkilöstön että asiakkaan kanssa. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että organisaation esimieskoulutusohjelma koettiin yleisesti erittäin hyödyllisenä, sillä koulutuksen avulla esimiehet oppivat paljon uusia asioita ja verkostoituivat muiden organisaation esimiesten kanssa. Esimieskoulutusohjelman hyödyt nähtiin konkreettisissa ja päivittäisissä esimiestehtävissä, kuten järjestelmien käytössä, käytännöntyön organisoinnissa sekä henkilöstö ja talousasioiden ymmärryksessä. Koulutuksen avulla esimiehet hahmottivat myös kohde-esimiehen roolia kokonaisvaltaisemmin organisaatiossa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää case-organisaation esimiesroolia ja esimiehen kohtaamia haasteita yksikön johtamisessa sekä samalla tarkastella sisäinen esimieskoulutusohjelma hyödyllisyyttä esimiesosaamisen kasvattamisessa. Näihin etsittiin vastausta päätutkimuskysymyksen avulla, miten koulutuksella voidaan vastata esimiesten kohtaamiin haasteisiin kohdeorganisaatiossa, sekä alakysymyksen avulla, miten osaamista voidaan kehittää koulutuksen avulla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin toimeksiantona siivousalan yritykselle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluja, mitkä suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin esimieskoulutusohjelmasta osallistuvista viisi kohde-esimiestä ja liiketoimintajohtajaa, joka toimi esimieskoulutusohjelman vastuuhenkilönä. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Haastattelujen perusteella kohde-esimiesten keskeisimmiksi haasteiksi case-organisaatiossa osoittautuivat tuloksen tekeminen ja ajan riittäminen hallinnollisten töiden hoitamiseen sekä eri sidosryhmien odotuksiin vastaamisen. Johdon, asiakkaan ja alaisten odotukset esimiestyölle asettavat erilaisia haasteita, joita on haastavaa täyttää samanaikaisesti. Tämän tutkimuksen mukaan esimiesosaaminen edellyttää hyvää tietokoneen hallintaa, ammatillista koulutusta ja osaamista, palvelusopimuksen tuntemista, nopeaa päätöksentekokykyä, työlainsäädännön ja työehtosopimusten sekä taloushallinnon ymmärrystä. Lisäksi esimiestyössä korostetaan erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, jotta esimies kykenee huolehtimaan hyvästä yhteistyöstä sekä johdon, henkilöstön että asiakkaan kanssa. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että organisaation esimieskoulutusohjelma koettiin yleisesti erittäin hyödyllisenä, sillä koulutuksen avulla esimiehet oppivat paljon uusia asioita ja verkostoituivat muiden organisaation esimiesten kanssa. Esimieskoulutusohjelman hyödyt nähtiin konkreettisissa ja päivittäisissä esimiestehtävissä, kuten järjestelmien käytössä, käytännöntyön organisoinnissa sekä henkilöstö ja talousasioiden ymmärryksessä. Koulutuksen avulla esimiehet hahmottivat myös kohde-esimiehen roolia kokonaisvaltaisemmin organisaatiossa.