”Kiva ku Nemi on luokassa.” ”Jee saan antaa sille namin” : Koira-avusteinen opetus erityisopettajan työvälineenä - Tapaustutkimus eräässä erityisluokassa -
Huppunen, Eliisa (2018-09-24)
”Kiva ku Nemi on luokassa.” ”Jee saan antaa sille namin” : Koira-avusteinen opetus erityisopettajan työvälineenä - Tapaustutkimus eräässä erityisluokassa -
Huppunen, Eliisa
(24.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on koira-avusteisen opetuksen toteutuminen eräässä erityisluokassa. Erityisluokka muodostuu yhdeksästä oppilaasta ja heillä kaikilla on ADHD tyyppisiä oireita. Aineistoni koostuvat viidestä videoista ja viiden oppilaan haastattelusta (kolmena eri kertana) sekä erityisopettajan haastattelusta. Koira-avusteisen opetuksen toteutuksen lisäksi tarkastelen tutkimuksessa, miten oppilaat kokevat vuorovaikutuksen koiran kanssa ja millaisia pedagogisia tavoitteita koira-avusteisella opetuksella on. Tutkimukseni on aineistolähtöinen. Analysoin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin pohjalta. Tutkimuksessani on etnografinen lähestymistapa.
Tutkimukseni koira-avusteinen opetus toteutui pääosin koirapiirin avulla. Keskeisimpinä tekijöinä koirapiirin toteutuksessa olivat vuorovaikutus ja osallisuus. Toiminta rakentui erilaisista vuorovaikutustilanteista ja käytetyt menetelmät vahvistivat osallisuutta. Käytetymmiksi menetelmiksi nousivat nopan pyöritys, pussin noutaminen, Nemijuttu (koiran kanssa tehtävä temppu) ja läsnäolo. Nämä kaikki menetelmät kehittävät oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja edistävät oppilaiden osallisuutta. Oppilaiden mielestä hauskinta koirapäivänä oli se, että Nemi (koira) oli läsnä. Koiran kanssa mukavin vuorovaikutustilanne oli oppilaiden mielestä namin antaminen. Namin antaminen sisältyi jokaiseen koiran kanssa tehtävään toimintaan, esimerkiksi Nemijuttuun tai nopan pyöritykseen. Pedagogiset tavoitteet painottuivat tutkimuksessani matematiikkaan, äidinkieleen ja tehtävän loppuun saattamiseen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että koira-avusteisella opetuksella on positiivista vaikutusta oppilaiden oppimiseen, sosiaalisiin taitoihin ja osallisuuteen. Lisäksi se edistää vuorovaikutusta ja positiivista käytöstä. Nämä kaikki taidot lukuun ottamatta oppimista sisältyvät sosiaaliseen kompetenssiin. Tutkimukseni koira-avusteisen opetuksen avulla harjoitellaan sosiaalisen kompetenssin alataitoja: sosiaalisia taitoja, vuorovaikutustaitoja, osallisuutta ja tunnetaitoja. Tutkimuksessani ilmeni, että oppilaat kokivat koiran ilontuojana ja koira motivoi heitä oppimaan. Tulosten perusteella voin todeta, että erityisopettaja oli onnistunut luomaan erityisluokalleen toimivan koira-avusteisen opetuksen.
Tutkimukseni koira-avusteinen opetus toteutui pääosin koirapiirin avulla. Keskeisimpinä tekijöinä koirapiirin toteutuksessa olivat vuorovaikutus ja osallisuus. Toiminta rakentui erilaisista vuorovaikutustilanteista ja käytetyt menetelmät vahvistivat osallisuutta. Käytetymmiksi menetelmiksi nousivat nopan pyöritys, pussin noutaminen, Nemijuttu (koiran kanssa tehtävä temppu) ja läsnäolo. Nämä kaikki menetelmät kehittävät oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja edistävät oppilaiden osallisuutta. Oppilaiden mielestä hauskinta koirapäivänä oli se, että Nemi (koira) oli läsnä. Koiran kanssa mukavin vuorovaikutustilanne oli oppilaiden mielestä namin antaminen. Namin antaminen sisältyi jokaiseen koiran kanssa tehtävään toimintaan, esimerkiksi Nemijuttuun tai nopan pyöritykseen. Pedagogiset tavoitteet painottuivat tutkimuksessani matematiikkaan, äidinkieleen ja tehtävän loppuun saattamiseen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että koira-avusteisella opetuksella on positiivista vaikutusta oppilaiden oppimiseen, sosiaalisiin taitoihin ja osallisuuteen. Lisäksi se edistää vuorovaikutusta ja positiivista käytöstä. Nämä kaikki taidot lukuun ottamatta oppimista sisältyvät sosiaaliseen kompetenssiin. Tutkimukseni koira-avusteisen opetuksen avulla harjoitellaan sosiaalisen kompetenssin alataitoja: sosiaalisia taitoja, vuorovaikutustaitoja, osallisuutta ja tunnetaitoja. Tutkimuksessani ilmeni, että oppilaat kokivat koiran ilontuojana ja koira motivoi heitä oppimaan. Tulosten perusteella voin todeta, että erityisopettaja oli onnistunut luomaan erityisluokalleen toimivan koira-avusteisen opetuksen.