Onnistunutta dialogia rakentamassa : Kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa ilmenevä dialogisuus vanhempien kokemana.
Väyrynen, Sari (2018-09-24)
Onnistunutta dialogia rakentamassa : Kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa ilmenevä dialogisuus vanhempien kokemana.
Väyrynen, Sari
(24.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Kodin ja koulun välisen yhteistyön järjestäminen on selkeästi määritelty Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitys on korostunut viime vuosikymmenten aikana perherakenteiden muutosten, opetustapojen kehittymisen ja vanhempien osallisuuden tietoisen lisäämisen myötä. Yhteiskunta muuttuu ja sen myötä tavat toimia muuttuvat. Yhteistyön onnistuminen on yhteistyötä mahdollistavien rakenteiden ohella paljon kiinni vanhempien ja koulun välisestä vuorovaikutuksesta. Vuorovaikutus on onnistuessaan avain yhteistyön mahdollistumiselle ja toisaalta ontuessaan se voi ohjata yhteistyötä väärille urille tai olla este yhteiseen ymmärrykseen pääsylle. Vuorovaikutuksen ytimisessä voidaan nähdä vastavuoroinen kohtaaminen, jossa syntyy avoin, mielipiteitä kuunteleva ja yhteistä ymmärrystä tasavertaisesti mahdollistava keskustelu; dialogi.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tarkastella vanhempien ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaa dialogisuutta vanhempien kokemana. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, millaisissa tilanteissa vanhemmat ovat tehneet yhteistyötä ja miten he ovat kokeneet kodin ja koulun väliset vuorovaikutustilanteet. Millaisia ovat vanhempien mielestä onnistuneen vuorovaikutuksen tunnusmerkit ja toisaalta millaisia haasteita vanhemmat ovat kokeneet olevan esteenä avoimen dialogin muodostumiselle. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös siitä, mitkä asiat edesauttavat vuorovaikutuksen onnistumista ja avoimen dialogin syntymistä.
Tutkimusaineisto koostuu kuuden perheen vanhempien kokemuksesta kodin ja koulun yhteistyötilanteissa ilmentyvästä vuorovaikutuksesta ja dialogisuudesta. Tiedonkeruun menetelmänä on käytetty neljän perheen kohdalla teemakysymyksistä koostuvaa kyselylomaketta ja tämän lisäksi on haastateltu kahden perheen vanhempaa em. lomakkeen teemojen pohjalta. Aineiston analyysimenetelmänä olen käyttänyt teemoittelua, jonka taustalla väljänä menetelmäviitekehyksenä toimii sisällönanalyysi.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina nousee esille, että nykyajan koulussa tehdään paljon yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Vuorovaikutustilanteisiin liittyy monenlaisia tunteita ja vuorovaikutuksen koetaan muuttuvan sen edetessä. Onnistuneen yhteistyön ja vuorovaikutuksen tunnusmerkeiksi nousevat vuorovaikutuksen ja yhteistyön sujuvuus, sosiaaliset taidot ja vuorovaikutuksen kunnioittava ilmapiiri sekä erilaisten mielipide näkökulmien yhdistäminen. Tutkimustuloksien johtopäätöksenä voidaan todeta vuorovaikutuksen ja sen keskiössä olevan dialogin muodostuvan horisontaalisesta jatkumosta. Tämä jatkumo sisältää etenevän kehän, joka koostuu prosessinomaisesta vuorovaikutuksesta, luottamuksen kehittymisestä, dialogisesta kohtaamisesta ja dialogin jatkuvuuden turvaamisesta. Tämä prosessinomainen kehä ”pyörii” dialogin horisontaalista jatkumoa eteenpäin vuorovaikutustilanteesta toiseen, mahdollistaen dialogin syntymisen ja etenemisen. Tutkijana nimitän tätä ilmentymää ”Dialogin horisontaaliseksi rakenteeksi”.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tarkastella vanhempien ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaa dialogisuutta vanhempien kokemana. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, millaisissa tilanteissa vanhemmat ovat tehneet yhteistyötä ja miten he ovat kokeneet kodin ja koulun väliset vuorovaikutustilanteet. Millaisia ovat vanhempien mielestä onnistuneen vuorovaikutuksen tunnusmerkit ja toisaalta millaisia haasteita vanhemmat ovat kokeneet olevan esteenä avoimen dialogin muodostumiselle. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös siitä, mitkä asiat edesauttavat vuorovaikutuksen onnistumista ja avoimen dialogin syntymistä.
Tutkimusaineisto koostuu kuuden perheen vanhempien kokemuksesta kodin ja koulun yhteistyötilanteissa ilmentyvästä vuorovaikutuksesta ja dialogisuudesta. Tiedonkeruun menetelmänä on käytetty neljän perheen kohdalla teemakysymyksistä koostuvaa kyselylomaketta ja tämän lisäksi on haastateltu kahden perheen vanhempaa em. lomakkeen teemojen pohjalta. Aineiston analyysimenetelmänä olen käyttänyt teemoittelua, jonka taustalla väljänä menetelmäviitekehyksenä toimii sisällönanalyysi.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina nousee esille, että nykyajan koulussa tehdään paljon yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Vuorovaikutustilanteisiin liittyy monenlaisia tunteita ja vuorovaikutuksen koetaan muuttuvan sen edetessä. Onnistuneen yhteistyön ja vuorovaikutuksen tunnusmerkeiksi nousevat vuorovaikutuksen ja yhteistyön sujuvuus, sosiaaliset taidot ja vuorovaikutuksen kunnioittava ilmapiiri sekä erilaisten mielipide näkökulmien yhdistäminen. Tutkimustuloksien johtopäätöksenä voidaan todeta vuorovaikutuksen ja sen keskiössä olevan dialogin muodostuvan horisontaalisesta jatkumosta. Tämä jatkumo sisältää etenevän kehän, joka koostuu prosessinomaisesta vuorovaikutuksesta, luottamuksen kehittymisestä, dialogisesta kohtaamisesta ja dialogin jatkuvuuden turvaamisesta. Tämä prosessinomainen kehä ”pyörii” dialogin horisontaalista jatkumoa eteenpäin vuorovaikutustilanteesta toiseen, mahdollistaen dialogin syntymisen ja etenemisen. Tutkijana nimitän tätä ilmentymää ”Dialogin horisontaaliseksi rakenteeksi”.