Suoritusjohtamisen tukitoiminnot : Työntekijälähtöinen näkökulma tavoitteiden saavuttamisen edellytyksiin
Zhbankova, Elena (2018-09-24)
Suoritusjohtamisen tukitoiminnot : Työntekijälähtöinen näkökulma tavoitteiden saavuttamisen edellytyksiin
Zhbankova, Elena
(24.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätehtävä nivoutuu suoritusjohtamisprosessiin sisältyvien osatekijöiden merkittävyyden tarkasteluun sekä prosessin laadukkaan toteuttamisen edellytysten käsittelyyn. Tutkimuskohteena on erään kansainvälisen ruokapalvelualayrityksen työntekijöiden kokemukset. Huomio kiinnittyy ensisijaisesti tutkittavien näkemyksiin prosessin käytäntöjen toimivuudesta ja mahdollisten haastetilanteiden esiintyvyydestä.
Koska pyrkimyksenä oli selvittää tutkittavaan ilmiöön liittyviä kokemuksia ja ajatuksia, päädyttiin aihetta tutkimaan kvalitatiivisin menetelmin. Käytetty menetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Analysoinnissa käytettiin pitkälti teoriaosiota mukailevaa teemoittelua. Suoritusjohtamisprosessia käsitellään niin tavoiteasetannan, kuin johtamisen ja palkitsemisen näkökulmista. Ohjaavana tekijänä prosessin jokaisen osa-alueen läpikäymisessä on niiden tarkastelu työntekijäosapuolen näkökulmasta.
Tutkimustuloksissa esille nousi erityisesti esimiehen rooli sekä palautteenantajana että tuen tarjoajana. Samoin korostuivat työyhteisön arvostuksen ja huomion osoittamisen tärkeys. Oppimisen kannalta merkitykselliseksi koettiin eritoten vastuualueiden laajentaminen ja haastavien tehtävien parissa työskenteleminen. Haasteet kohdistuivat tavoitteiden liialliseen yksilökeskeisyyteen, sekä vähäiseen mahdollisuuteen osallistua tavoiteasetantaan.
Koska pyrkimyksenä oli selvittää tutkittavaan ilmiöön liittyviä kokemuksia ja ajatuksia, päädyttiin aihetta tutkimaan kvalitatiivisin menetelmin. Käytetty menetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Analysoinnissa käytettiin pitkälti teoriaosiota mukailevaa teemoittelua. Suoritusjohtamisprosessia käsitellään niin tavoiteasetannan, kuin johtamisen ja palkitsemisen näkökulmista. Ohjaavana tekijänä prosessin jokaisen osa-alueen läpikäymisessä on niiden tarkastelu työntekijäosapuolen näkökulmasta.
Tutkimustuloksissa esille nousi erityisesti esimiehen rooli sekä palautteenantajana että tuen tarjoajana. Samoin korostuivat työyhteisön arvostuksen ja huomion osoittamisen tärkeys. Oppimisen kannalta merkitykselliseksi koettiin eritoten vastuualueiden laajentaminen ja haastavien tehtävien parissa työskenteleminen. Haasteet kohdistuivat tavoitteiden liialliseen yksilökeskeisyyteen, sekä vähäiseen mahdollisuuteen osallistua tavoiteasetantaan.