Sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsitys sairaanhoitajan työstä
Glerean, Niina (2018-09-24)
Sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsitys sairaanhoitajan työstä
Glerean, Niina
(24.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutukseen halutaan motivoituneita opiskelijoita, joilla on realistinen käsitys sairaanhoitajan työstä. Realistinen käsitys työstä tukee koulutuksessa ja alalla pysymistä, kun taas virheellinen käsitys saattaa johtaa väärään uravalintaan ja alan vaihtoon.
Tämän pro gradu- tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsityksiä sairaanhoitajan työstä sekä käsityksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus koostuu integroidusta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä laadullisesta tutkimuksesta, mitkä on raportoitu tieteellisinä artikkeleina. Empiirinen aineisto kerättiin focus group - haastatteluilla, jotka toteutettiin kolmessa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa vapaaehtoisille sairaanhoitajakoulutukseen pyrkiville (n=18). Ryhmien koko vaihteli 5–7 osallistujan välillä, ja haastateltavien ikä vaihteli 19-40 vuoden välillä. Puolistrukturoidun haastattelun teemat perustuivat kirjallisuuskatsaukseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Sairaanhoitajakoulutukseen pyrkijät kuvasivat sairaanhoitajan työtä sairaanhoitajaan liitettyjen tekijöiden, sairaanhoitajan työn sisällön, työn luonteen ja uravalinnan kautta. Koulutukseen pyrkijöiden mukaan sairaanhoitajalta vaaditaan potilaskeskeistä, positiivista, joustavaa ja avointa asennetta. Sairaanhoitajia kuvattiin tarkoiksi, sosiaalisiksi ja rohkeiksi henkilöiksi, joilla on kutsumus tehdä hoitotyötä. Sairaanhoitajakoulutukseen pyrkijöiden mukaan sairaanhoitajalta vaaditaan hyvää yleissivistystä sekä teoreettista ja taidollista osaamista. Sairaanhoitajan työn sisältö kuvattiin suorana ja epäsuorana potilastyönä. Päätöksentekomahdollisuudet miellettiin rajallisiksi. Sairaanhoitajan työtä luonnehdittiin näyttöön perustuvaksi ja moniammatilliseksi työksi, joka on palkitsevaa, mutta myös fyysisesti ja psyykkisesti vaativaa. Työllistymismahdollisuudet alalla kuvattiin varmoina ja monipuolisina, mutta sairaanhoitajan koulutus- ja urakehitysmahdollisuudet nähtiin rajallisina. Käsitykseen vaikuttaviksi tekijöiksi sairaanhoitajakoulutukseen pyrkijät nimesivät henkilökohtaiset tekijät, perheen ja ystävät, median sekä oppilaitosten opinto-ohjauksen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsitykset sairaanhoitajan työstä eivät vastaa todellisuutta. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tietoa uravalintaa ohjaavista käsityksistä ja interventiotutkimuksia, joiden avulla voidaan selvittää, miten käsityksiin voidaan vaikuttaa.
Tämän pro gradu- tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsityksiä sairaanhoitajan työstä sekä käsityksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus koostuu integroidusta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä laadullisesta tutkimuksesta, mitkä on raportoitu tieteellisinä artikkeleina. Empiirinen aineisto kerättiin focus group - haastatteluilla, jotka toteutettiin kolmessa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa vapaaehtoisille sairaanhoitajakoulutukseen pyrkiville (n=18). Ryhmien koko vaihteli 5–7 osallistujan välillä, ja haastateltavien ikä vaihteli 19-40 vuoden välillä. Puolistrukturoidun haastattelun teemat perustuivat kirjallisuuskatsaukseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Sairaanhoitajakoulutukseen pyrkijät kuvasivat sairaanhoitajan työtä sairaanhoitajaan liitettyjen tekijöiden, sairaanhoitajan työn sisällön, työn luonteen ja uravalinnan kautta. Koulutukseen pyrkijöiden mukaan sairaanhoitajalta vaaditaan potilaskeskeistä, positiivista, joustavaa ja avointa asennetta. Sairaanhoitajia kuvattiin tarkoiksi, sosiaalisiksi ja rohkeiksi henkilöiksi, joilla on kutsumus tehdä hoitotyötä. Sairaanhoitajakoulutukseen pyrkijöiden mukaan sairaanhoitajalta vaaditaan hyvää yleissivistystä sekä teoreettista ja taidollista osaamista. Sairaanhoitajan työn sisältö kuvattiin suorana ja epäsuorana potilastyönä. Päätöksentekomahdollisuudet miellettiin rajallisiksi. Sairaanhoitajan työtä luonnehdittiin näyttöön perustuvaksi ja moniammatilliseksi työksi, joka on palkitsevaa, mutta myös fyysisesti ja psyykkisesti vaativaa. Työllistymismahdollisuudet alalla kuvattiin varmoina ja monipuolisina, mutta sairaanhoitajan koulutus- ja urakehitysmahdollisuudet nähtiin rajallisina. Käsitykseen vaikuttaviksi tekijöiksi sairaanhoitajakoulutukseen pyrkijät nimesivät henkilökohtaiset tekijät, perheen ja ystävät, median sekä oppilaitosten opinto-ohjauksen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsitykset sairaanhoitajan työstä eivät vastaa todellisuutta. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tietoa uravalintaa ohjaavista käsityksistä ja interventiotutkimuksia, joiden avulla voidaan selvittää, miten käsityksiin voidaan vaikuttaa.