Lukujoukot ja lukujärjestelmät lukion matematiikassa
Haavisto, Eevastiina (2018-09-24)
Lukujoukot ja lukujärjestelmät lukion matematiikassa
Haavisto, Eevastiina
(24.09.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tehty osana Turun yliopiston Matematiikan ja tilastotieteen laitoksella koottua oppikirjaprojektia. Projektiryhmän tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa oppikirja lukion uuden opetussuunnitelman mukaiselle yhteiselle matematiikan kurssille MAY 1 Luvut ja lukujonot. Kaikki suomalaisten lukioiden opiskelijat suorittavat yhteisen oppimäärän mukaisen kurssin, jonka jälkeen opiskelija voi jatkaa joko matematiikan lyhyen tai pitkän oppimäärän opiskelua. Tutkielmassa luodaan oppikirjan ensimmäinen osuus, joka sisältää lukujoukot, lukujärjestelmät ja prosentin käsitteen esittelyn.
Oppimateriaali pohjautuu lukion opetussuunnitelmassa esitettyihin linjauksiin ja kurssisisältöihin. Lisäksi oppimateriaaliin vaikuttavat projektiryhmän yhdessä valitut Habits of Mind -teesit ja muut periaatteet, joiden avulla oppikirjasta tehdään yhtenäinen kokonaisuus.
Luotu oppimateriaali opastaa opiskelijaa pohtimaan matematiikkaa yhteiskunnalliselta ja yksilölliseltä kannalta. Lukujoukkojen oppikokonaisuus pohjautuu erilaisten visuaalisten esitystapojen käyttöön. Kantalukujärjestelmien toimintaperiaate käydään läpi ja lopuksi esitellään prosentin käsite kahden luvun suhteen avulla.
Oppimateriaali pohjautuu lukion opetussuunnitelmassa esitettyihin linjauksiin ja kurssisisältöihin. Lisäksi oppimateriaaliin vaikuttavat projektiryhmän yhdessä valitut Habits of Mind -teesit ja muut periaatteet, joiden avulla oppikirjasta tehdään yhtenäinen kokonaisuus.
Luotu oppimateriaali opastaa opiskelijaa pohtimaan matematiikkaa yhteiskunnalliselta ja yksilölliseltä kannalta. Lukujoukkojen oppikokonaisuus pohjautuu erilaisten visuaalisten esitystapojen käyttöön. Kantalukujärjestelmien toimintaperiaate käydään läpi ja lopuksi esitellään prosentin käsite kahden luvun suhteen avulla.