JET-tutkinnon suorittajien arviointi tutkinnosta
Toljander, Tiia (2018-10-01)
JET-tutkinnon suorittajien arviointi tutkinnosta
Toljander, Tiia
(01.10.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi on tarpeellista, koska arvioinnin avulla tutkintoa pystytään parantamaan. Johtamisen erikoisammattitutkinnossa tutkinnon suorittajat osoittavat omia taitoja näyttötutkintotilaisuuksissa. Esimiehet oppivat käytännön työelämässä paljon, mutta koulutuksilla ja kouluttautumalla saa päivitettyä omaa osaamistaan. Johtajat kohtaavat työssään haasteita tehokkuusvaatimusten kasvamisen, työn uudenlaisen organisoinnin ja automaation lisääntymisen myötä. Johtajien on päivitettävä omaa osaamistaan varmistuakseen, että tiedot ovat ajan tasalla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittajien arviointia tutkinnosta ja tutkinnon hyödyllisyydestä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdelta johtamisen erikoisammattitutkintoa suorittavalta ryhmältä avoimien kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksen kyselylomakkeen toteutusta ja tutkimuksen analyysia ohjasi Kirkpatrickin (1998) koulutuksen vaikuttavuuden arviointimalli. Tämän teoreettisen viitekehyksen avulla luokiteltiin koulutuksen vaikuttavuus reagoinnin, oppimisen, käyttäytymisen ja hyödyllisyyden tasoille. Tutkimuksen analyysissa johtajien arvioinnissa esiin nousivat teemat itsensä kehittäminen, substanssiosaaminen ja vuorovaikutusosaaminen.
Tulosten mukaan valtaosa tutkinnon suorittajista on tyytyväinen saamaansa koulutukseen ja he pystyvät soveltamaan tutkinnosta saatuja asioita työelämässä. Tutkintoa suorittavat henkilöt pitivät tutkintoa hyödyllisenä omaa uraa ajatellen. Yleisesti tutkinnon suorittajissa huolta aiheuttivat työn muutokset ja automatisaatio. Tutkinnon suorittajat ovat saaneet runsaasti työkaluja oman johtajuuden kehittämiseen. Johtajuuden kehittymisessä vastaajat korostivat palautteen merkitystä. Esimiehet kokivat tutkinnon kautta saaneensa apua työssä jaksamiseen, jonka merkitys omalle työhyvinvoinnille on huomattavan suuri.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittajien arviointia tutkinnosta ja tutkinnon hyödyllisyydestä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdelta johtamisen erikoisammattitutkintoa suorittavalta ryhmältä avoimien kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksen kyselylomakkeen toteutusta ja tutkimuksen analyysia ohjasi Kirkpatrickin (1998) koulutuksen vaikuttavuuden arviointimalli. Tämän teoreettisen viitekehyksen avulla luokiteltiin koulutuksen vaikuttavuus reagoinnin, oppimisen, käyttäytymisen ja hyödyllisyyden tasoille. Tutkimuksen analyysissa johtajien arvioinnissa esiin nousivat teemat itsensä kehittäminen, substanssiosaaminen ja vuorovaikutusosaaminen.
Tulosten mukaan valtaosa tutkinnon suorittajista on tyytyväinen saamaansa koulutukseen ja he pystyvät soveltamaan tutkinnosta saatuja asioita työelämässä. Tutkintoa suorittavat henkilöt pitivät tutkintoa hyödyllisenä omaa uraa ajatellen. Yleisesti tutkinnon suorittajissa huolta aiheuttivat työn muutokset ja automatisaatio. Tutkinnon suorittajat ovat saaneet runsaasti työkaluja oman johtajuuden kehittämiseen. Johtajuuden kehittymisessä vastaajat korostivat palautteen merkitystä. Esimiehet kokivat tutkinnon kautta saaneensa apua työssä jaksamiseen, jonka merkitys omalle työhyvinvoinnille on huomattavan suuri.