Pelastautukoon ken voi : yritysten kriisiviestintä sosiaalisen median aikakaudella
Tuominen, Mimosa (2018-10-02)
Pelastautukoon ken voi : yritysten kriisiviestintä sosiaalisen median aikakaudella
Tuominen, Mimosa
(02.10.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sosiaalisen median ja yritysten kriisiviestinnän suhdetta. Tarkoituksena on tutkia kriisiviestintää ja sen tärkeimpiä käytäntöjä sosiaalisen median aikakaudella. Tutkielmalla on asetettu seuraavat osaongelmat: 1. Millaisia kriisejä yritykset voivat kohdata ja mistä elementeistä sekä strategioista kriisiviestintä koostuu? 2. Mitkä ovat sosiaalisen median kriiseihin ja yritysten kriisiviestintään tuomat erityispiirteet, haasteet ja mahdollisuudet? Tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty kolmella yrityshaastattelulla, yhdellä asiatuntijahaastattelulla sekä sekundäärimateriaalin avulla.
Luvussa kaksi käydään läpi tutkielman teoreettinen viitekehys, joka koostuu kriisin, kriisiviestinnän sekä sosiaalisen median teoriasta. Tässä osassa määritellään tutkielman kannalta keskiset käsitteet ja näin luodaan pohja tutkielmalle. Viimeisenä tässä luvussa nivotaan tutkielman tarkoituksen kannalta keskiset käsitteet yhteen ja tarkastellaan sosiaalisen median kriisiviestintään tuomia haasteita, mahdollisuuksia. ja erityispiirteitä.
Aineiston tuloksia analysoidaan aikaisempaa teoriaa apuna käyttäen. Yritysten kriisiviestintä on muuttunut ajan myötä hyvinkin paljon. Etenkin sosiaalinen media on tuonut mukanaan haasteita yritysten viestintään. Yritysten kriisiviestinnässä korostuu nykypäivänä nopeus monilla eri alueilla. Se on tutkielman aineistosta saatujen havaintojen perusteella yksi kriisiviestinnässä eniten muuttuneita asioita, mikä myös haastaa yrityksiä. Sosiaalisen median nousun myötä myös kriiseihin valmistautuminen ja toimintasuunnitelmien tekeminen ennakkoon korostuu. Tarkoilla etukäteen suunnitelluilla toimintaohjeilla halutaan varmistaa mahdollisimman tehokas toiminta kriisitilanteessa, sillä nopeissa kriisitilanteissa päätöksenteko on todella haastavaa. Yrityksissä on havaittu sosiaalisen median vaikutukset ja alettu hyödyntää sitä monipuolisesti kriisiviestinnässään. Vaikka sosiaalinen media haastaa yritysten kriisiviestintää monin tavoin, on se tuonut mukanaan myös uudenlaisia mahdollisuuksia, joita yrityksissä halutaan hyödyntää. Se antaa yrityksille mahdollisuuden palvella asiakkaitaan yhä paremmin ja auttaa kriisien nopeammassa sammuttamisessa. Sosiaalinen media on myös monille kuluttajille pääasiallinen viestinnän kanava, joten yritykset haluavat olla samoissa kanavissa sidosryhmiensä kanssa.
Tästä tutkielmasta saatujen havaintojen perusteella voidaan todeta, että yrityksissä on otettu huomioon sosiaalisen median tuomat erityispiirteet ja ryhtyneet toimiin niiden varalle. Yrityksissä on pystytty mukautumaan muuttuviin tilanteisiin ja sisällyttämään sosiaalinen media vakituiseksi osaksi kriisiviestinnän strategioita. Nopeasti käytävä keskustelu ja alati muuttuvat tilanteet vaativat kuitenkin yrityksiltä jatkuvaa valppautta ja kehittymistä. Ollakseen tehokkaita sosiaalisen median hyödyntäjiä kriisiviestinnässään yritysten tulee olla aktiivisia sosiaalisessa mediassa muulloinkin kuin kriisien aikana. Tämä vaatiikin yrityksiltä panostusta ja kouluttautumista.
Luvussa kaksi käydään läpi tutkielman teoreettinen viitekehys, joka koostuu kriisin, kriisiviestinnän sekä sosiaalisen median teoriasta. Tässä osassa määritellään tutkielman kannalta keskiset käsitteet ja näin luodaan pohja tutkielmalle. Viimeisenä tässä luvussa nivotaan tutkielman tarkoituksen kannalta keskiset käsitteet yhteen ja tarkastellaan sosiaalisen median kriisiviestintään tuomia haasteita, mahdollisuuksia. ja erityispiirteitä.
Aineiston tuloksia analysoidaan aikaisempaa teoriaa apuna käyttäen. Yritysten kriisiviestintä on muuttunut ajan myötä hyvinkin paljon. Etenkin sosiaalinen media on tuonut mukanaan haasteita yritysten viestintään. Yritysten kriisiviestinnässä korostuu nykypäivänä nopeus monilla eri alueilla. Se on tutkielman aineistosta saatujen havaintojen perusteella yksi kriisiviestinnässä eniten muuttuneita asioita, mikä myös haastaa yrityksiä. Sosiaalisen median nousun myötä myös kriiseihin valmistautuminen ja toimintasuunnitelmien tekeminen ennakkoon korostuu. Tarkoilla etukäteen suunnitelluilla toimintaohjeilla halutaan varmistaa mahdollisimman tehokas toiminta kriisitilanteessa, sillä nopeissa kriisitilanteissa päätöksenteko on todella haastavaa. Yrityksissä on havaittu sosiaalisen median vaikutukset ja alettu hyödyntää sitä monipuolisesti kriisiviestinnässään. Vaikka sosiaalinen media haastaa yritysten kriisiviestintää monin tavoin, on se tuonut mukanaan myös uudenlaisia mahdollisuuksia, joita yrityksissä halutaan hyödyntää. Se antaa yrityksille mahdollisuuden palvella asiakkaitaan yhä paremmin ja auttaa kriisien nopeammassa sammuttamisessa. Sosiaalinen media on myös monille kuluttajille pääasiallinen viestinnän kanava, joten yritykset haluavat olla samoissa kanavissa sidosryhmiensä kanssa.
Tästä tutkielmasta saatujen havaintojen perusteella voidaan todeta, että yrityksissä on otettu huomioon sosiaalisen median tuomat erityispiirteet ja ryhtyneet toimiin niiden varalle. Yrityksissä on pystytty mukautumaan muuttuviin tilanteisiin ja sisällyttämään sosiaalinen media vakituiseksi osaksi kriisiviestinnän strategioita. Nopeasti käytävä keskustelu ja alati muuttuvat tilanteet vaativat kuitenkin yrityksiltä jatkuvaa valppautta ja kehittymistä. Ollakseen tehokkaita sosiaalisen median hyödyntäjiä kriisiviestinnässään yritysten tulee olla aktiivisia sosiaalisessa mediassa muulloinkin kuin kriisien aikana. Tämä vaatiikin yrityksiltä panostusta ja kouluttautumista.