Osaaminen ja osaamisen johtaminen Finnairin vuosikertomuksien osaamiskeskustelussa
Staudinger, Merja (2018-10-02)
Osaaminen ja osaamisen johtaminen Finnairin vuosikertomuksien osaamiskeskustelussa
Staudinger, Merja
(02.10.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Tiivistelmä
Osaamisen johtaminen (engl. knowledge management) on ajankohtainen aihe, sillä sen katsotaan vaikuttavan organisaation kilpailukykyyn ja tuloksellisuuteen. Osaamisen johtamisella tarkoitetaan tiivistetysti johtamisen keinoja, joiden avulla tunnistetaan organisaation ydinosaaminen, pyritään varmistamaan tarkoituksenmukaisten ja oikea-aikaisten osaamisresurssien riittävyys, ja mahdollisimman tehokas hyödyntäminen. Osaamisen johtaminen on perinteisesti yhdistetty tietointensiivisillä aloilla toimiviin organisaatioihin, mutta nykyään osaamisen johtamista sovelletaan monilla eri aloilla. Viimeisen vuosikymmenen aikana lentoliikenne toimialana on kokenut merkittäviä muutoksia, ja kilpailu alalla on kiristynyt. Muutokset ovat asettaneet toimialan yrityksille uudenlaisia haasteita. Sopeutuminen haasteisiin sekä kiristyneeseen kilpailutilanteeseen edellyttävät yrityksiltä uudenlaista tietoa ja osaamista.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineistona analysoitiin Finnairin vuosikertomuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli pyrkiä selvittämään osaamisen johtamista Finnairilla sekä muutosta yhtiön osaamiskeskustelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten osaaminen ja osaamisen johtaminen esiintyvät Finnairin vuosikertomuksissa vuosina 2007 – 2016, ja mitä muutoksia siinä voidaan havaita, ja minkälaisia tulkintoja muutoksesta voidaan tehdä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Finnairin osaamiskeskustelussa oli havaittavissa selkeitä muutoksia tarkastelujakson aikana. Muutokset näkyivät konkreettisina panostuksina osaamisen kehittämiseen, esimerkiksi koulutuksien lisääntymisenä. Muutos tuli esille myös osaamisen johtamisen käytännön toimenpiteinä, kuten ydinosaamisalueiden määrittelynä. Osaamisen ja osaamisen johtamista kuvaavien sanojen määrä kasvoi vuosi vuodelta tarkastelujaksolla lähes poikkeuksetta. Myös sisällöllinen muutos oli ilmeinen, sillä voitiin havaita, että osaamisen kehittämisestä ja osaamisen johtamisesta tuli yhtiössä suunnitelmallista ja systemaattista strategisia tavoitteita tukevaa toimintaa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineistona analysoitiin Finnairin vuosikertomuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli pyrkiä selvittämään osaamisen johtamista Finnairilla sekä muutosta yhtiön osaamiskeskustelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten osaaminen ja osaamisen johtaminen esiintyvät Finnairin vuosikertomuksissa vuosina 2007 – 2016, ja mitä muutoksia siinä voidaan havaita, ja minkälaisia tulkintoja muutoksesta voidaan tehdä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Finnairin osaamiskeskustelussa oli havaittavissa selkeitä muutoksia tarkastelujakson aikana. Muutokset näkyivät konkreettisina panostuksina osaamisen kehittämiseen, esimerkiksi koulutuksien lisääntymisenä. Muutos tuli esille myös osaamisen johtamisen käytännön toimenpiteinä, kuten ydinosaamisalueiden määrittelynä. Osaamisen ja osaamisen johtamista kuvaavien sanojen määrä kasvoi vuosi vuodelta tarkastelujaksolla lähes poikkeuksetta. Myös sisällöllinen muutos oli ilmeinen, sillä voitiin havaita, että osaamisen kehittämisestä ja osaamisen johtamisesta tuli yhtiössä suunnitelmallista ja systemaattista strategisia tavoitteita tukevaa toimintaa.