Näytä suppeat kuvailutiedot

Luokanopettajien ammatillisten näkemysten muutos työuran aikana

Nevanperä, Jenna (2018-08-08)

dc.contributor.authorNevanperä, Jenna
dc.date.accessioned2018-10-16T21:00:34Z
dc.date.available2018-10-16T21:00:34Z
dc.date.issued2018-08-08
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/146125
dc.description.abstractTämä tutkimus pyrkii selvittämään luokanopettajien ammatillisessa kehityksessä ja ammatillisissa käsityksissä tapahtuvia muutoksia opettajien työuran aikana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään Fullerin ja Bownin (1975) vaiheteoriaa opettajaksi kehittymisen vaiheista. Tämän alan merkittävimmän vaiheteorian mukaan opettajat ammatillinen kehitys kulkee läpi kolmen vaiheen alkaen selviytymisvaiheesta, edeten tehtäväorientoituneeseen vaiheeseen ja päättyen opetuksen vaikutusta koskevan vaiheeseen. Teorian mukaan luokanopettajat käyvät kyseiset vaiheet läpi omassa ammatillisessa kehittymisessä. Tutkimus pyrki selvittämään, millaisia haasteita opettajat kokevat uran eri vaiheissa, ja missä määrin ne ovat samansuuntaisia vaiheteorian kanssa, tai siitä poikkeavia. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Haastattelut selvittivät luokanopettajien ammatillisia näkemyksiä ja haasteita työuran eri vaiheissa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet alalla vähintään viisitoista vuotta. Aineistosta esiin nousseet haasteet luokiteltiin ylä- ja alaluokkiin. Luokat taulukoitiin ja lopuksi haasteita verrattiin Fullerin ja Bownin (1975) teoriaan. Tutkimus osoitti, että opettajat kohtaavat työssä monenlaisia haasteita. Noviisivaiheen haasteet koskivat epävarmuuden kokemista, työyhteisöön ja työtehtäviin sisäänpääsyä ja työn kuormittavuutta. Tehtäväorientoituneessa vaiheessa haasteet koskivat uralla etenemistä, ajankäyttöä, sisältöä sekä työn mielekkyyden kokemista. Opetuksen vaikutusta koskevassa vaiheessa haasteet koskivat ajankäyttöä, työmäärää ja yhteiskuntamuutoksen mukanaan tuomia lisähaasteita. Kaikki vaiheet kattavia haasteita olivat ajankäyttöön ja oppiaineksen sisältöön liittyvät haasteet. Tutkimuksen tulosten valossa Fullerin ja Bownin teoria on edelleen käyttökelpoinen opettajien ammatillisten uravaiheiden selvittämisessä. Tutkimusaineistosta nousi kuitenkin esiin myös useita haasteita, kuten opetustehtävien ulkopuolinen työ sekä opetussuunnitelmien muutos ja päivitystyö, jotka haastavat kehittämään teoriaa. Haasteet ovat moninaisia ja koskevat niin opetustilannetta kuin sen ulkopuolisia asioita työtä koskien.
dc.format.extent54
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectammatillinen kehittyminen, stage models, stages of teacher development and concerns, survival stage, task stage, impact stage, concerns of teachers, three-stage model
dc.titleLuokanopettajien ammatillisten näkemysten muutos työuran aikana
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2018101638335
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot