"Live on aina live" – klassisen baletin suoratoiston yleisökokemus
Lindholm, Asta (2018-10-08)
"Live on aina live" – klassisen baletin suoratoiston yleisökokemus
Lindholm, Asta
(08.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102538805
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102538805
Tiivistelmä
Vertailen pro gradu -tutkielmassani suoratoistetun ja perinteisen esityksen yleisökokemuksia. Tutkimus on lähestymistavaltaan tapaustutkimus, joka käsittelee Suomen kansallisbaletin esittämän Giselle-baletin suoratoistoa. Laadullisesti painottunut tutkimusaineistoni koostuu suoratoiston yhteydessä julkaistusta verkkokyselystä sekä kahdesta Oopperatalolla esitetyn Gisellen esityksen jälkeen järjestetystä fokusryhmähaastattelusta. Tarkastelen tutkimuksessani myös yleisön kokeneisuuden vaikutusta kokemuksen laatuun sekä medioinnin vaikutusta esityksen koettuun elävyyteen.
Tutkimuksen teoreettinen jäsennys pohjautuu teatterintutkijoiden Peter Eversmannin ja Willmar Sauterin yleisö- ja vastaanottotutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen sekä aiempaan yleisökokemuksen tutkimukseen. Analysoin aineistosta tunnistamiani teemoja neljän ulottuvuuden kautta: Keskittyminen, Tunnepitoinen kokemus, Tieto ja ymmärtäminen sekä Sosiaalinen kokemus. Näiden ulottuvuuksien lisäksi täydensin analyysiani neljällä erityisesti suoratoistetun esityksen yleisökokemusta määrittävällä ulottuvuudella: Esityksen ajallinen ulottuvuus, Lähetyksen laadulliset seikat, Ohjaus ja näkeminen sekä Saavutettavuus.
Suoratoistettu esitys ei tutkimuksessani herättänyt yhtä vahvoja tunnepitoisia reaktioita kuin perinteinen esitys ja sen merkitys koettiin ensisijaisesti taustoittavaksi ja varsinaiseen esitykseen valmistavaksi. En havainnut yleisön kokeneisuuden vaikuttavan merkittävästi kokemuksen laatuun, mikä saattaa osittain selittyä itsevalikoituneen näytteeni jo lähtökohtaisesti myönteisestä suhtautumisesta esittäviin taiteisiin ja kulttuuriin. Suoratoistetun esityksen reaaliaikaisuus ei osoittautunut merkitykselliseksi ominaisuudeksi suoratoiston katsojille, vaan medioidun esityksen arvon katsottiin perustuvan sen riippumattomuuteen ajasta ja paikasta sekä tästä seuraavaan katsomisen vapauteen. Suoratoistettujen esitysten kaltaiset digitaaliset esittämisen tavat palvelevat onnistuneesti ajankohtaisia kulttuuripoliittisia saavutettavuuden ja saatavuuden tavoitteita, mistä viestivät useat erityisesti ulkopaikkakuntalaisten verkkokyselyssä antamat myönteiset palautteet.
Tutkimuksen teoreettinen jäsennys pohjautuu teatterintutkijoiden Peter Eversmannin ja Willmar Sauterin yleisö- ja vastaanottotutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen sekä aiempaan yleisökokemuksen tutkimukseen. Analysoin aineistosta tunnistamiani teemoja neljän ulottuvuuden kautta: Keskittyminen, Tunnepitoinen kokemus, Tieto ja ymmärtäminen sekä Sosiaalinen kokemus. Näiden ulottuvuuksien lisäksi täydensin analyysiani neljällä erityisesti suoratoistetun esityksen yleisökokemusta määrittävällä ulottuvuudella: Esityksen ajallinen ulottuvuus, Lähetyksen laadulliset seikat, Ohjaus ja näkeminen sekä Saavutettavuus.
Suoratoistettu esitys ei tutkimuksessani herättänyt yhtä vahvoja tunnepitoisia reaktioita kuin perinteinen esitys ja sen merkitys koettiin ensisijaisesti taustoittavaksi ja varsinaiseen esitykseen valmistavaksi. En havainnut yleisön kokeneisuuden vaikuttavan merkittävästi kokemuksen laatuun, mikä saattaa osittain selittyä itsevalikoituneen näytteeni jo lähtökohtaisesti myönteisestä suhtautumisesta esittäviin taiteisiin ja kulttuuriin. Suoratoistetun esityksen reaaliaikaisuus ei osoittautunut merkitykselliseksi ominaisuudeksi suoratoiston katsojille, vaan medioidun esityksen arvon katsottiin perustuvan sen riippumattomuuteen ajasta ja paikasta sekä tästä seuraavaan katsomisen vapauteen. Suoratoistettujen esitysten kaltaiset digitaaliset esittämisen tavat palvelevat onnistuneesti ajankohtaisia kulttuuripoliittisia saavutettavuuden ja saatavuuden tavoitteita, mistä viestivät useat erityisesti ulkopaikkakuntalaisten verkkokyselyssä antamat myönteiset palautteet.