Graafinen lukutaito ja aineiston käyttö maantieteen digitaalisessa ylioppilaskokeessa
Sohlman, Samuel (2018-09-25)
Graafinen lukutaito ja aineiston käyttö maantieteen digitaalisessa ylioppilaskokeessa
Sohlman, Samuel
(25.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747474
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747474
Tiivistelmä
Yhteiskunta on digitalisoitunut nopeasti ja saavutettavan informaation määrä on kasvanut samalla huimasti. Samalla informaatiota esitetään yhä enemmän visuaalisessa muodossa, mikä näkyy myös ylioppilaskirjoituksissa, joita alettiin muuttamaan digitaaliseen muotoon syksystä 2016 alkaen. Maantieteen digitaalisissa ylioppilaskokeissa aineistojen määrää on lisääntynyt ja moni-puolistunut digitalisoitumisen myötä, minkä vuoksi tarve graafiselle lukutaidolle on lisääntynyt. Graafisen lukutaidon kasvavan merkityksen ohella siitä ei ole kuitenkaan tehty paljoakaan tutki-musta, etenkään koevastauksista.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia graafista lukutaitoa ja aineiston teknistä käyttöä syksyn 2016 maantieteen digitaalisessa ylioppilaskokeessa. Tutkimuksen aineistona on 200 vastausta kyseisen kokeen tehtävästä 8, jossa aineistona on viisi karttaa, kaksi diagrammia ja videolla yh-deksän kartogrammia. Graafista lukutaitoa tarkastellaan luenta-, analyysi- ja tulkintatasoissa, ja teknisestä käytöstä arvioidaan käytettyjen aineistojen ja viittausten määriä, sekä taitoa käyttää aineistoa informaation lähteenä. Aineiston analyysi tehdään teorialähtöistä sisällönanalyysillä ja sisällön erittelyllä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kokelaiden graafisessa lukutaidossa ja aineiston käytössä on parantamisen varaa. Aineiston luennassa tulee paikoitellen melko paljon virheitä, ja vastauksen kannalta tärkeää informaatiota jää huomaamatta graafisten aineistojen otsikoista ja selitteistä. Aineiston analyysissä ja tulkinnassa tehdään suhteellisen vähän havaintoja ja perusteluja vasta-uksiin. Suuri osa kokelaista käyttää vastauksissaan vain muutamaa aineistoa, ja vain harva viittaa käyttämiinsä aineistoihin. Aineistoa ei myöskään osata aina käyttää hyödyllisen informaation lähteenä. Tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan selvitetä syitä näille ongelmille, ja sitä ehdotetaan aiheeksi jatkotutkimukselle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia graafista lukutaitoa ja aineiston teknistä käyttöä syksyn 2016 maantieteen digitaalisessa ylioppilaskokeessa. Tutkimuksen aineistona on 200 vastausta kyseisen kokeen tehtävästä 8, jossa aineistona on viisi karttaa, kaksi diagrammia ja videolla yh-deksän kartogrammia. Graafista lukutaitoa tarkastellaan luenta-, analyysi- ja tulkintatasoissa, ja teknisestä käytöstä arvioidaan käytettyjen aineistojen ja viittausten määriä, sekä taitoa käyttää aineistoa informaation lähteenä. Aineiston analyysi tehdään teorialähtöistä sisällönanalyysillä ja sisällön erittelyllä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kokelaiden graafisessa lukutaidossa ja aineiston käytössä on parantamisen varaa. Aineiston luennassa tulee paikoitellen melko paljon virheitä, ja vastauksen kannalta tärkeää informaatiota jää huomaamatta graafisten aineistojen otsikoista ja selitteistä. Aineiston analyysissä ja tulkinnassa tehdään suhteellisen vähän havaintoja ja perusteluja vasta-uksiin. Suuri osa kokelaista käyttää vastauksissaan vain muutamaa aineistoa, ja vain harva viittaa käyttämiinsä aineistoihin. Aineistoa ei myöskään osata aina käyttää hyödyllisen informaation lähteenä. Tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan selvitetä syitä näille ongelmille, ja sitä ehdotetaan aiheeksi jatkotutkimukselle.