8-luokkalaisten maailman paikannimistön osaaminen
Utriainen, Tiia (2018-10-29)
8-luokkalaisten maailman paikannimistön osaaminen
Utriainen, Tiia
(29.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111648291
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111648291
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan yläkoulun maantiedon opetukseen tulee sisältyä maailman paikannimistön oppimista sekä ajankohtaisten uutisten seuraamista. Nämä tiedot ja taidot edesauttavat osaltaan vaikuttamistaitoisten, kestävään kehitykseen sitoutuvien kansalaisten kasvattamisessa. Uutisten seuraamisen on tutkimuksissa todettu vaikuttavan positiivisestipaikannimistön osaamiseen. Onkin kiinnostavaa ja relevanttia tutkia, mitenyläkoululaiset seuraavat uutisia, millainen on heidän paikannimistön osaamisen taso sekä mitennämä ovat yhteydessä toisiinsa. Tutkimuksenaineisto kerättiin oppilaiden uutiskäyttäytymistä selvittävällä taustatietolomakkeella ja paikannimistön osaamista mittaavalla karttatehtävälläsekä valtion ja siihen liittyvän kuvauksen yhdistämistehtävällä.Kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti. Vastanneista kahdeksasluokkalaisistalähes 70 % kertoi seuraavansa uutisia vähintään 1 2 päivänä viikossa. Päivittäin uutisia luki neljännes pojista ja noin 9 % tytöistä. Selkeästi tärkein uutislähde nuorille oli internet. Tutkimuksen kymmenestä valtiosta kartalle parhaiten osattiin sijoittaa Espanjaja heikoiten hallittiin Zimbabwen sijainti. Valtion ja siihen liittyvän luonnehdinnan yhdistämistehtävässä parhaiten osattiin karttatehtävästä poiketen Syyria ja Meksiko. Myös tässä tehtävässä Zimbabwe yhdessä Indonesian kanssa oli oppilaille haastavin. Tutkimuksessa ei todettu uutisten lukutiheyden vaikuttavan paikannimistön osaamiseen, mutta tehtävien välillä oli yhteisvaihtelua.Voidaan todeta, että oppilaiden maailmankuva on jokseenkin vääristynyt ja osa maapallon alueista tunnetaan muita paremmin. Oppilaita tulisi kannustaa uutisten monipuoliseen seuraamiseen niin aiheiden kuin lähteiden osalta.Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää apuna maantiedon opetuksen suunnittelussa ja oppilaiden maantieteellisen maailmankuvan kehittymisen tukemisessa.