”Kestävä kehitys liikkeessä – Suomen kuntien kestävän kehityksen toimintatapojen liikkuvuus”
Kinnunen, Jani (2018-11-19)
”Kestävä kehitys liikkeessä – Suomen kuntien kestävän kehityksen toimintatapojen liikkuvuus”
Kinnunen, Jani
(19.11.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Kestävän kehityksen juuret ovat Brundtland komission raportissa ”Our Common
Future”, jossa määriteltiin ensimmäistä kertaa modernin kestävän kehityksen
määritelmä. Siitä lähtien kestävä kehitys on ollut tärkeä osa sekä kansainvälistä että
kansallista päätöksentekoa. Suomeen kestävän kehityksen toimikunta perustettiin
vuonna 1993, ollen ensimmäisiä maailmassa, jonka jälkeen kestävä kehitys on ollut
tärkeä osa kuntien työtä.
Tässä tutkimuksessa Suomen kuntien kestävän kehityksen toimia tutkitaan
toimintatapojen liikkuvuuden (engl. policy mobilities) teoreettisesta näkökulmasta,
joka pohjautuu politiikan tutkimuksen pitkälle tutkimusperinteelle. Toimintatapojen
liikkuvuudella tarkoitetaan teoreettista lähestymistapaa, jossa pyritään
hahmottamaan yksityiskohtaisesti erilaisten toimintatapojen muotoutumista ja niiden
muotoutumiseen liittyviä liikkuvuuksia tilassa ja ajassa. Tutkimuksen tavoitteena on
kartoittaa Suomen kuntien muiden tahojen kestävän kehityksen toimintatapojen
hyödyntämistä ja ymmärtää paremmin Suomen kuntien kestävän kehityksen
toimintatapojen liikkuvuuksia. Tällöin syntyy uutta tietoa siitä, miten ja missä
määrin Suomen kunnat käyttävät hyväkseen muiden kuntien ja tahojen kestävän
kehityksen toimintatapoja.
Suomen kuntien kestävän kehityksen toimintatapojen hyödyntäminen voidaan sanoa
olevan heikolla tai kohtalaisella tasolla. Vain noin viidennes Suomen kunnista kertoo
ottaneensa mallia jostain toisesta kunnasta. Alle 7 % kunnista kertoo ottaneensa
mallia ulkomaisista kunnista. Yhteistyön ja mallinottamisen määrä vähenee mitä
suuremmaksi yhteistyön alueellinen taso kasvaa. Haastattelukunnissa muiden tahojen
kestävän kehityksen toimintatapojen heikkoon tai vahvaan hyödyntämiseen vaikuttaa
varsinkin kunnan koko ja sen sijainti suurempiin esimerkkikaupunkeihin tai
kokoluokaltaan samanlaisiin kaupunkeihin: Suuremmilla kunnilla on selvästi
enemmän resursseja tehdä yhteistyötä kestävän kehityksen toimintatavoissa. Fyysiset
tapaamiset ja erityisesti ympäristöalan työryhmien tapaamiset ovat tärkeä osa tiedon
vaihtumista kestävän kehityksen asioissa. Myös sillä on vaikutusta millä tavalla
kestävä kehityksen työ on kunnassa järjestäytynyt.
Future”, jossa määriteltiin ensimmäistä kertaa modernin kestävän kehityksen
määritelmä. Siitä lähtien kestävä kehitys on ollut tärkeä osa sekä kansainvälistä että
kansallista päätöksentekoa. Suomeen kestävän kehityksen toimikunta perustettiin
vuonna 1993, ollen ensimmäisiä maailmassa, jonka jälkeen kestävä kehitys on ollut
tärkeä osa kuntien työtä.
Tässä tutkimuksessa Suomen kuntien kestävän kehityksen toimia tutkitaan
toimintatapojen liikkuvuuden (engl. policy mobilities) teoreettisesta näkökulmasta,
joka pohjautuu politiikan tutkimuksen pitkälle tutkimusperinteelle. Toimintatapojen
liikkuvuudella tarkoitetaan teoreettista lähestymistapaa, jossa pyritään
hahmottamaan yksityiskohtaisesti erilaisten toimintatapojen muotoutumista ja niiden
muotoutumiseen liittyviä liikkuvuuksia tilassa ja ajassa. Tutkimuksen tavoitteena on
kartoittaa Suomen kuntien muiden tahojen kestävän kehityksen toimintatapojen
hyödyntämistä ja ymmärtää paremmin Suomen kuntien kestävän kehityksen
toimintatapojen liikkuvuuksia. Tällöin syntyy uutta tietoa siitä, miten ja missä
määrin Suomen kunnat käyttävät hyväkseen muiden kuntien ja tahojen kestävän
kehityksen toimintatapoja.
Suomen kuntien kestävän kehityksen toimintatapojen hyödyntäminen voidaan sanoa
olevan heikolla tai kohtalaisella tasolla. Vain noin viidennes Suomen kunnista kertoo
ottaneensa mallia jostain toisesta kunnasta. Alle 7 % kunnista kertoo ottaneensa
mallia ulkomaisista kunnista. Yhteistyön ja mallinottamisen määrä vähenee mitä
suuremmaksi yhteistyön alueellinen taso kasvaa. Haastattelukunnissa muiden tahojen
kestävän kehityksen toimintatapojen heikkoon tai vahvaan hyödyntämiseen vaikuttaa
varsinkin kunnan koko ja sen sijainti suurempiin esimerkkikaupunkeihin tai
kokoluokaltaan samanlaisiin kaupunkeihin: Suuremmilla kunnilla on selvästi
enemmän resursseja tehdä yhteistyötä kestävän kehityksen toimintatavoissa. Fyysiset
tapaamiset ja erityisesti ympäristöalan työryhmien tapaamiset ovat tärkeä osa tiedon
vaihtumista kestävän kehityksen asioissa. Myös sillä on vaikutusta millä tavalla
kestävä kehityksen työ on kunnassa järjestäytynyt.